Ämne: Religion & Historia

Årskurs: Solen

Ansvarig: Fredrik Pettersson

När:  v.49-v.5

Varför?

Vi ska bege oss till Mellanöstern för att söka grunder till situationen som är då idag. Detta blir en historisk och religös resa med fokus på att förstå mer av vad som ligger bakom människors tankar om livet men även förståelse för hur vissa människor kan göra extrema tolkningar av olika religioner och andra världsåskådningar. Vägen framåt i historien skiftar fokus från islam till judendom för att se hur antisemitismen växer fram och leder till Förintelsen.

Vad?

Material:

  • Religionsboken avsnitt Islam, samt delar av judendomsavsnittet (se sidor i presentationen)

Vad har vi med oss för kunskaper som vi kan bygga vidare på?

Bland annat detta: Kunskaper om Islam om t ex Muhammeds liv. Även kunskaper om judendom och Kristendom som kan användas för att göra jämförelser om t ex syn på gud, profeter och tankar om döden.

Nytt:

=> Hur beskriver muslimer gud, döden, profeternas uppgifter och sina heliga skrifter?(jämför andra abrahamitiska religionerna, Hadither, Sunna, Koranen)

=> Vad gör Muhammed och hans liv till den viktigaste profeten enligt islam?(Förebild, handlingar, platser, politisk ledare, trosbekännelse, bön, fasta, allmosa, vallfärd, moskén
)

=> Vad kan olika muslimer mena med sharia och hur kan de skilja sig åt när det gäller roller i familjen, kläder, halal/haram?

=> Vilka olika riktningar finns inom islam, vad skiljer dem och vad är orsaken till skillnaderna? (shia, sunni + för islamism)


=> Vad menas när man talar om Islams Guldålder? (Kalifer, handel, arabiska, vetenskap, kultur, 


=> Vad påverkar vår syn på olika religioner ex islam under olika tider? (Islam & andra religioner, medias urval, politisk färg)

=> Hur behandlades judar under medeltiden och perioden fram till nazisternas övertagande i Tyskland? (antisemitism , pogromer, getton, sionismen

=> Vilka är grundtankarna i Nazismen (icke religiös livsåskådning)

=> Vad innebär förintelsen (trakasserier, lagar, novemberpogromen, getton, koncentrationsläger, förintelseläger?

=> Hur hänger grundandet av FN samman med förintelsen och skapandet av mänskliga rättigheter och landet Israel?

Hur?

Vi startar med en ny rutin för att få en bild av vad vi har med oss om det vi ska sätta fokus på. Därifrån bygger vi våra kunskaper utifrån dels vad tror en muslim på och dels vad innebär det att leva som muslim. I detta avsnitt fokuserar vi mer på skrivandet och introducerar Bronsklimpen för detta. Mitt i bygger vi på med en ny rutin som följs upp i slutet med del 3 av denna rutin.

CoT

– Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Tid att hinna diskutera och reflektera tillsammans.

Möjligheter – Många möjligheter att diskutera 2 & 2 för att öka förståelsen och öka tryggheten i att dela med sig av sina kunskaper.

Förväntningar – 

Rutiner – Vi testar nya rutiner för att skapa begreppsscheman.

Interaktion – Då många önskat grupparbeten kommer vi skapa möjligheter för detta där vi ser hur v kan jobba med olika roller.

Miljö – Vi ser hur skärmar kan bidra till ökade möjligheter för grupper.

Språk – Extra fokus från början på de grundläggande begreppen för tänkande i detta område som orsak, konsekvens, perspektiv.

Modellering –

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *