Ämnen: NO/SO
Årskurs: åk 3
Ansvariga: Cecilia Högsveden East, Cecilia Hulin
När: v.34-v44 ht 2024

Varför?

Under årskurs tre fördjupar vi oss i forntiden och Lemshagas historia. Vi vill tillsammans utforska, undersöka och lära oss mer om den miljö som vi dagligen befinner oss i. Vår närmiljö stimulerar vår nyfikenhet att lära oss mer.

Vi använder oss av språkinriktad undervisning, vilket innebär att vi kopplar ord, begrepp och händelser till konkret material, platser, bilder och liknande för att öka förståelsen. Vi dokumenterar våra kunskaper och erfarenheter i både tal och skrift.

Kan vi lära oss bättre genom rörelse och utforskande?

Vad?

Vi vill visa på möjligheten att lära oss genom rörelse och att upptäcka vår miljö runt Lemshaga.

Under hela uppstarten av åk 3 gör vi flera vandringar och utflykter i vår närmiljö; Tre stränders vandring i Björkvik, vandring till Fornborgen på Lemshaga, simprov vid Södersved, Gamla brofästet på Ingarö.

Hur?

I vårt SO-projekt om Lemshagas historia gör vi vandringar och utflykter för att lära känna och utforska vår omgivning. På skolan reflekterar vi muntligt och skriftligt kring frågeställningar som vi har haft med oss ut.

  • Under uppstartsveckan går vi till fornborgen och reflekterar över olika teorier kring vad fornborgen har använts till och varför den byggdes där.
  • Vi går ”Tre strändernas vandring” från Björkviks brygga till Stora sand. Här gör vi praktiska övningar vid varje strand där barnen får träna på att samarbeta genom att bygga sandslott och göra mandala i smågrupper och njuter av vår härliga natur. Vi använder naturen som den tredje pedagogen.
  • Vi går även till gamla Brofästet på Ingarö /Värmdö för att lära oss mer om vår närmiljö och hur samhället har utvecklats.

Vi gör detta projekt under so/sv och idrottslektioner (tillsammans med Yulia).

Kontext – Det nya stoffet sätts in i sitt sammanhang genom att vi besöker olika platser (t ex fornborgen) och ser och upptäcker med egna ögon. 

Interaktion –  Eleverna diskuterar möjliga förklaringar till att t ex fornborgen byggdes och hur den användes. De får argumentera utifrån sina egna erfarenheter och dra slutsatser. Viktiga nyckelbegrepp används.

Språklig stöttning – Vi samtalar om gemensamma upplevelser och utforskande, samlar stödord och skriver egna och gemensamma texter. Vi låter eleverna förklara och använda olika begrepp både i tal och skrift. På så sätt ser vi att de förstår innebörden.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – vi ger tid för tänkande och utforskande på de platser vi besöker.

Möjligheter – vi ser allas olikheter och vi lär av varandra.

Förväntningar – vi förväntar oss att alla vill och kan bidra.

Rutiner – vi använder oss av olika rutiner, t ex I see, I think, I wonder när vi besöker de olika närmiljöerna.

Interaktion – Eleverna får prova sina argument, tankar och teorier tillsammans.

Miljö – Vi använder oss av vår miljö för att utforska och lära på ett konkret sätt.

Språk – Vi använder oss av olika begrepp i ett verkligt sammanhang.

Modellering – läraren visar och ger exempel.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *