Teknik åk. 4

Vad är teknik? Var finns teknik? Varför finns teknik och tekniska system? Hur har tekniken utvecklats? Hur fungerar egentligen saker och ting och hur hänger det ihop?

Syfte

  • Att kunna något om vad teknik är och varför vi har teknik
  • Att kunna något om teknikens utveckling historiskt fram tills idag
  • Att kunna hur man gör en skiss och konstruktion
  • Att kunna något om teknisk problemlösning
  • Att kunna och förstå de enkla maskinerna
  • Att kunna förstå tekniska system där flera komponenter samverkar
  • Att kunna förstå tekniska lösningar med el komponenter

Undervisningens arbetssätt och innehåll

  • Läsa ur och arbeta med Boken om Teknik år 4-6.
  • Jobba med arbetsbok, arbetsblad och föra egna anteckningar
  • Diskutera teknisk problemlösning, olika nutida och historiska uppfinningar i halvklass och mindre grupper
  • Titta på filmer.
  • Rita  skisser och göra en konstruktioner
  • Arbeta utifrån teknikens arbetssätt
  • Arbeta med bedömningsstöd från Skolverket
  • Göra en egen robot med återvinningsmaterial
  • Bygga en bro med glasspinnar

Mål och bedömning

Du förväntas kunna:

  • Vad teknik är och ge exempel på var det finns teknik.
  • Redogöra för hur tekniken har utvecklats och bakomliggande orsaker, både historiskt och i nutid.
  • Kunna jobba med skiss och konstruktion.
  • Förklara och använda grundläggande tekniska begrepp
  • Ge exempel på någon av de enkla maskinerna samt kunna förklara hur den fungerar
  • Ge exempel på tekniska system och förklara hur de olika komponenterna samverkar

Bedömningen sker utifrån syfte och centralt innehåll i relation till kunskapskraven. 

Du kommer att bli bedömd på hur du arbetar på lektionerna, dels hur du deltar muntligt, skriftligt och praktiskt. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *