Varmt välkomna till oss i Neptunus!
Januari månad bara sprang förbi och nu är vi redan i februari. En ny spännande termin har startat och nya möjligheter att få den bästa terminen som finns är redan igång. Nya projekt är uppstartade och det känns kul att komma igång efter lovet.
Bedömningsstöd från skolverket
Alla elever har nu fått genomföra de bedömningsstöd som skolverket vill att vi genomför i årskurs 1. Detta för att kunna följa elevernas progression i svenska då det handlar om att kunna läsa och skriva samt taluppfattning i matematik. Resultatet av bedömningsstödet har ni alla nu fått ta del av då vi såg på vårt utvecklingssamtal. Tack för alla fina samtal det är alltid roligt att ses. Den presentation som ert barn visade under samtalet där ni fick ta del av hur ert barn trivs i skolan dess styrkor och utvecklingsmöjligheter, resultat från bedömningsstöd och de mål som vi satt upp tidigare och de mål som nu har satt för denna termin.
Vårt samhälle
Nu är vi igång med vårt projekt kring vårt samhälle. Många möten av er vårdnadshavare är inbokade för att ni ska kunna inspirera våra elever om yrken som ni själva brinner för. Kanske har vi kommande lantmätare, poliser, projektledare, utredare för barnombudsmannen, art direktor, eller någon som kommer jobba med juridik eller på riksrevisionen när de blir stora. Tack alla ni som ställer upp och besvara och inspirerar våra elevers tankar och funderingar kring er yrke.




Vi under de senaste veckorna fått börja arbeta med ett material från ung företagsverksamhet som inspirerar klasser att samtala om samhället. Detta har fört oss till att skapa vårt egna samhälle utifrån att titta på andra samhällen och vad som finns där. Vi startade upp med att fundera kring vad ett samhälle är och vad som finns här. Vi har även fått jämföra samhället från materialet och vårt samhälle här i Gustavsberg. Vi kunde se många likheter men även några skillnader.


Därefter så fick vi besök av vår första inspiratör Tommy, Bernards pappa som kom för att inspirera oss till att bygga ett eget samhälle utifrån framtidens tankar. Något som han jobbar med i sitt yrke. Bernards pappa pratade mycket om att bygga ett samhälle för människan och där hen kan umgås. Han bjöd in färg och former, konsten fick vara i fokus. Vi fick syn på hur vi kan få bort de stora vägarna så att dessa inte tar plats där vi människor och djur lever. Vår model som vi kommer skapa är en model i flera plan. Tankar som tunnlar under jord och räls i himlen eller varför inte flygande bilar är något som vi just nu planerar att bygga.
NO: Att skriva faktatext om igelkotten
I NO har vi övat tillsammans på skriva en faktatext. Vi började med att samla in fakta om igelkotten vi tittade på ett kort avsnitt om igelkotten. Vi läste en faktatext om igelkotten från NE. Därefter så gick vi igenom de delar som brukar finnas med i en faktatext utifrån vår igelkotts liv. Vi skapade rubrikerna klassificering, utseende, boplats, föda, ungar och övrigt. Eleverna fick sedan skriva vad de kom ihåg samt med stöd för de som ville med meningar vi skrivit tillsammans på tavlan.











I vårt arbete med igelkotten så har eleverna fått måla deras igelkott i en hög av löv som de klistrat fast runt sin igelkott. De har även fått skapa en igelkott i lera för att sedan med hjälp av instruktionsfilm fått skapa en låda till sin igelkott så att den utan fara kunde följa med hem.
Friluftsdag: Skridskodag
Vår årliga aktivitetsdag blev en fantastisk dag tillsammans på Ekvallen där isen var helt perfekt. Många skratt och glad tillrop och tänk så bra det blev även då man varit lite osäker på hur det skulle gå. Vi upplevde dagen som rolig och en dag vi gärna gör igen. Med mycket packning så fick det bli en liten paus på vägen och tänk vad vi sen fick stanna upp vid då en räv passade på att följa med oss längs vägen upp för backen.



