Hej alla!

No

Nu befinner vi oss inom årstiden vintern. Nog för att snön har töat bort, men vi hoppas så klart på att ny snö snart kommer. Vi passar på att undersöka händelser och samband som sker i naturen under denna årstid. Vi började med att fundera över frågeställningarna: Vad vet vi/känner vi till om vintern? Vad vill vi veta om vintern? Hur ska vi ta reda på det? Detta gav en bild på elevernas förkunskaper samt deras intresse. Vi fortsatte vårt arbete genom att titta på en kort film om vintern. Tillkom det några nya kunskaper?

Vårt nästa stopp handlade om hur djuren hanterar vintern. Till detta tillfälle använde vi oss av materialet, Vad gör djuren på vintern från Skogen i skolan. Eleverna fick i uppgift att i grupp sortera bilder på olika djur utifrån olika rubriker: sover, äter upp sig, har förråd, byter päls samt flyttar. När de hade lagt bilderna utifrån vad de trodde var rätt visades de rätta svaren och eleverna fick då korrigera sina svar.  

Därefter valde vi att titta lite närmare på ett av Sveriges största rovdjur, björnen. Vi tittade på en kort film som beskrev vad björnen gör under vintern. Vi fick lära oss att den går i vintersömn och inte dvala, vilket menades att den kan vakna upp ur sin sömn om den blir störd. Vi fick även veta att björnens hjärta och lungor arbetar långsammare under sin sömn. Dessutom fick vi vi veta att björnen äter upp sig innan den går i vintersömn. Som avslutning fick eleverna göra ett pyssel med en björn som gått i vintersömn. 

Vi har undersökt vattnets tre faser, fast, flytande och gas. Vi började med att fundera över vad som får is att smälta snabbast, salt, varmvatten eller kallvatten. Vi gjorde en hypotes och undersökte sedan om den stämde. Vi la en isbit i tre glas och vi prövade sedan de tre olika ingredienserna. Vad tror du fick isen att smälta snabbast? 

Vi tittade på ett avsnitt av Vattenmannen och Speedo där de förklarade vattnets olika faser samt hur vattenmolekylerna rör sig i de olika formerna. Vi fick även prova på att röra oss som vattenmolekyler, till exempel när de är i fast form sitter de ihop och ligger stilla. När de är i flytande form sitter de fortfarande ihop men rör sakta på sig och vid gasform släpper molekylerna varandra och rör sig fritt. Eleverna fick därefter rita och skriva om vattnets olika faser. Som avslut fick eleverna studera is med förstoringsglas samt fick de prova på att hälla på salt för att se vad som händer. 

Idrott

Under höstterminen på idrotten har vi lagt tid på att lära oss rutinerna i gymnastiksalen och hur vi förhåller oss i den och till varandra när vi är där. Vi har fokuserat på att lära känna varandra genom olika lekar och samarbetsövningar. Förutom att ha roligt tillsammans har vi övat på att ta och följa instruktioner. utvecklat vår kroppsuppfattning, rumsuppfattning, avståndsbedömning, koordination, smidighet, uthållighet, turtagning, samarbetsförmåga med mera.

Vi har medvetet valt att inte byta om och duscha under höstterminen och delar in på vårterminen, då vi vill prioritera att utnyttja lektionstiden till annat. I slutet av vårterminen kommer vi att lägga tid till detta och utveckla vår självständighet i dessa moment. 

Varje lektion följer samma struktur för att skapa tydlighet, trygghet och igenkänning. 

  • Kort samling med lektionsgenomgång. 
  • Uppvärmning “Väcka kroppen”, som delvis leds av eleverna själva. 
  • Huvudaktivitet.
  • Nedvarvning med utvärdering av dagens lektion. 
  • Avkoppling till lugn musik.

Nu inledningsvis under vårterminen fokuserar vi på bollövningar och bollekar. Genom övningarna Jag och bollen, Jag – min kompis och bollen samt olika bollekar har vi övat och utvecklat vår bollkontroll, koordinationsförmåga, rumsuppfattning och samarbetsförmåga. Vi har även övat på grundrörelserna rulla, studsa, kasta, fånga och även på att passa bollen med både händer och fötter enskilt, i par eller i grupp. 

När vi leker bollekar är vi ofta indelade i olika lag, vilket kan väcka tävlingsinstinkten och prestationsförmåga hos flera. För att lära sig att hantera och hitta en balans i detta lyfter vi alltid syftet och målet med leken samt har samtal kring hur en bra vinnare är och hur en bra förlorare är. 

Under vårterminen kommer vi även att arbeta med följande fokusområden:

  • Redskapsbanor och stationer.  Där kommer vi ges möjligheten att utmana och utveckla vår grovmotoriska förmåga och smidighet. Genom olika redskapsbanor och stationer kommer vi på ett lustfyllt sätt öva grundrörelserna: åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, rulla, hänga, stödja, balansera, kasta och fånga. Andra förmågor som vi kommer öva är rumsuppfattning, koordination, uthållighet, smidighet, avståndsbedömning, samarbete och turtagning. 
  • Hälsa och välbefinnande.  Vi kommer även fokusera på kroppen och sinnet. Vi lär oss om kroppen och vad den behöver för att må bra utifrån mat, motion och återhämtning. 

Skridskodag
Denna termin har vi också haft en skridskodag tillsammans med Neptunus (åk 1). Det blev en fantastisk dag med mycket skridskoåkande och mysig lunch på läktaren med medhavd matsäck. Stort tack till alla vårdnadshavare som deltog eller hjälpte till denna dag och bidrog till att allt flöt på så bra.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

/ Plutos elever och pedagoger

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *