
Hej
Nu är det dags för vårt februaribrev. Förra veckan hade vi fullt upp med alla givande utvecklingssamtal, därför en vecka senare än planerat.
Vi har som vanligt haft en rolig och lärorik vecka. I onsdags åkte vi skridskor och hade en härlig dag på Ekvallen!
Vädegrundsarbete
Vi vill informera om att på fritidslektionerna så arbetar vi just nu med Friends, en organisation som fokuserar på att förebygga mobbning och främja en trygg miljö för alla barn. Under denna period kommer vi att leka lekar och använda olika aktiviteter för att utforska och förstå våra känslor bättre. Barnen får bland annat rita och samtala om de olika känslor de upplever, vilket ger dem verktyg att hantera sina egna och andras känslor på ett respektfullt sätt.


Det är viktigt att alla känner sig delaktiga i skolan och kan vara med och påverka vår arbetsmiljö.
Vi har förberett oss inför gårdsrådet genom att ha klassråd. Där samtalade vi om följande frågor:
*Hur får alla vara med och bestämma?
* Vad kan elever bestämma?
* Vad behöver lärare bestämma?
* Hur gör vår klass kring arbetsro?
* Vad behöver jag för att få arbetsro?
* Vad gör vi i vår klass för att alla ska få arbetsro?
Alla får vara med och bestämma i leken och i vårt arbete i skolan. Vi kan använda oss av lottning, röstning, “sten, sax, påse” mm. Ibland är det de vuxna som bestämmer, t ex vilka lektioner vi ska ha, rättning av prov och läxor mm. Eleverna är delaktiga i hur och vad vi ska arbeta med och vi bestämmer gemensamt våra regler och förhållningssätt i klassen.
Det är viktigt att alla kan koncentrera sig och att ha bra arbetsro. Det kan vara olika på olika lektioner, beroende på vad man ska göra. Ibland krävs det att alla tar sitt ansvar och sitter på sin plats, arbetar tyst, ibland kan det vara rörelse, samarbete och mera ljud. Ofta har vi lugn musik en stund när vi arbetar i klassrummet.. Den som vill ha helt tyst kan ha hörselkåpor på sig. Det finns möjlighet att arbeta i ett litet rum på övervåningen.
Vi sitter kvar på våra platser och väntar på hjälp. Vi följer inte efter läraren i klassrummet.
* Några har en ”klämmis” i handen för att kunna koncentrera sig/få arbetsro.
Vi gör rörelsepauser så att man orkar koncentrera sig och får ny energi.
”Jag vill inte bli störd vid mitt bord när jag arbetar”. ”Jag vill ha bra uppgifter som är intressanta och håller mig igång”. ”Jag vill inte ha så mycket rörelse runt om”. ”Det går bra med lite svagt prat när vi arbetar”. ”När vi t ex har slöjd är det okej med lite mer ljud”. ”Man gör det som krävs för uppgiften, t ex pratar med varandra om man ska samarbeta och rör på sig/ sjunger och dansar om det hör till”.
Vi behöver respektera att alla är olika. Vi ska inte störa varandra.

Den här veckan har vi även förberett oss inför “Alla hjärtans dag”. Vi har gjort fina kort till alla elever i gröna och röda gruppen som delades ut under fredagen. Då blev vi även bjudna på geléhjärtan.
Svenska
På svensklektionerna arbetar vi med vårt läromedel Läsresan; där vi läser olika texter och bearbetar dessa. Vi lär oss mer om grammatik och stavning, skriver för hand, gör listor och lär oss betydelsen av ord.
Den närmaste tiden har vi förberett oss inför kommande Nationella prov genom att läsa texter, svara på frågor samt skriva både berättande och beskrivande texter. När det gäller beskrivande texter har vi använt oss av stödord för att skriva meningar, allt för att eleverna ska känna sig förberedda och trygga inför proven.



Under veckans svensklektioner har vi också provat på Lästeater och att beskriva bilder med olika ledtrådar. Den grupp som hade svenska (när övriga har slöjd) förra terminen fick prova detta redan då. De två resterande grupperna fick träna på och läsa upp pjäserna “Pomperipossa” och “Haren och sköldpaddan”. Detta gjorde de mycket bra och med stor inlevelse.
När vi beskrev bilderna med ord började vi med den svåraste ledtråden först. Det var en rolig och lekfull uppgift där alla ville göra fler!
SO Forntiden

Människans historia och vårt ursprung har betydelse för vilka vi är och hur vi lever våra liv idag.
Målet med temat är att ge eleverna en förståelse för jordens utveckling, istidens påverkan på naturen, människans vandring på jorden, hur människorna levde under forntiden, stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Vi kommer att arbeta med både forntidens människornas vardagsliv, tekniska framsteg, samt hur naturen påverkade deras sätt att leva. Det handlar framför allt få förståelse för hur vi kan veta så mycket om förr i tiden. Vad arkeologi är och hur en en arkeolog arbetar, inte minst arkeologins indelning av tidslinjer och historiska skeenden.
Istiden
Istiden har varit på besök i klassrummet och vi har studerat alla spår efter den. Det räckte med att titta ut genom klassfönstret för att se många av spåren. Vi har med hjälp av en fön (som skulle symbolisera solen) smält inlandsisen och visat hur den släppte ifrån sig jätteblock, bildat morän, skapat jättegrytor och inte minst hur rullstensåsar bildats. Eleverna var förvånade över att isen var 2,5 km hög över Stockholm och därmed väldigt tung. Det medförde att landet tryckets ner och nu efter istiden har landhöjningen börjat. Vi spanade in isräfflor på vår bergsknalle på skolgården och gissade åt vilket håll inlandsisen gick.
Barnen ska känna till att ämnen kan förekomma i olika former, dvs. fast flytande och gasform. De ska också känna till att ämnen kan separeras genom filtrering och upphettning. Genom att använda rullstensåsens funktion som experiment har vi undersökt detta. Vi häller vatten i en genomskinlig glasburk och därefter släpper vi försiktigt ned sand, lera, grus och stenar. – Vad är det som sker? Rullstensåsar har för oss människor en viktig funktion, nämligen att rena vårt vatten, det var det vi försökte vi visa i klassrummet. Många grustag är just rullstensåsar hämtar sten ifrån samt att de slingrar sig fram i vårt avlånga land och var våra första vägar som vi än åker på idag.



SO – Stenåldern

För att kunna skilja alla forntidsåldrar åt och se utveckling, utgår vi från en 8-fältare där vi går igenom klimat, boende, mat, kläder, teknik/verktyg, djur, skrift/bild, religion, gravar för varje forntidsålder. Eleverna har varit väldigt intresserade av istidens djur framför allt mammuten. Varg, björn, ren, myskoxe finns ännu kvar idag. Vi också följt den spännande serien av “Arkeologens dotter” och hennes upplevelser av istid och de första människorna som kom till Norden.
En elev har tagit med hela sin stenlåda, där vi framför allt har fått känna och titta på flinta och kvarts som användes för att skapa redskap, vapen och verktyg under stenåldern. En av stenålderns främsta jaktredskap är pilbågen. En annan elev passade på att visa upp sin pilbåge han tävlar med. Här vi fick en gedigen introduktion av de olika delarna och hur den fungerar.


Teknik
Vi skapar stenåldersmänniskor av spratteldockor med passande kläder och vapen. Vi gör mönster, mönsteranpassar, klipper ut kläder i läder, skapar jaktverktyg och smycken där till. De är snart klara!




Hälsningar elever och pedagoger i Saturnus