Hoppas ni alla haft ett härligt sportlov och är taggade för en fortsättning av terminen. Eleverna har redan börjat pratat i termer av; att när vi börjar i Mars då… De upplever nog att åk 4 snart är slut och något nytt börjar. Vi har massor av spännande saker för oss framöver. Innan lovet var det några härliga dagar då vi kunde använda isen på sjön och åka skridskor, vilket var fantastiskt. Nu känns det mer som att våren lurar bakom hörnet då det är så varmt.



Ni kanske undrar vad det är vi pysslar med på dagarna.
Nu när våren är här så har Grön flagg rådet kommit igång igen. De träffades för första gången den här terminen i torsdags. De har planterat och planerat inför våren. Våra representanter i Jupiter är; Rasmus L, Flora, Olle och Rasmus S.



Matematik
I matten håller vi på med geometriska enheter i längd, volym och massa. Eleverna har fått träna på meter, decimeter, centimeter, millimeter, liter, deciliter, centiliter, milliliter, kg och g. De har utforskat att mäta, se vad olika behållare rymmer och att väga genom olika aktiviteter. Vi har även tränat på att omvandla enheter fram och tillbaka. Vi har lärt oss vilka grundenheterna är för att sedan omvandla utifrån dem. Vi har lärt oss vad orden kilo, deci, centi och milli betyder vilket är en hjälp när vi omvandlar dessa enheter. Vi kopplar enheterna tiill bråk- och decimalform vilket vi arbetat med tidigare.
“Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp,”
Omvandla enheter är svårt så passa på att prata om och använde er av det i er vardag därhemma. Det finns många tillfällen då det är bra att kunna mäta längder, uppskatta vikt och väga, uppskatta innehåll i olika vardagliga saker och varor. Passa på att låta era barn laga mat eller baka och låt dem beskriva vilka enheter de behöver använda. Ni kanske håller på att bygga något som kräver att ni mäter, involvera barnen i det och visa på att det är något vi använder oss av i vardagslivet. Efter längd, volym och massa väntar en annan del inom geometri. Det är vinklar och geometriska former.



Engelska
I engelskan har vi fortsatt arbeta kring väderförhållanden på olika sätt. Vi fokuserar på att träna våra förmågor för att kunna kommunicera på ett mer varierat och utvecklat sätt. Vi tränar på att läsa och översätta texter, läsförståelse, hörförståelse och att uttöka vårt ordförråd. När vi inleder våra lektioner har vi olika uppgifter som en slags” warmer up”, alltså vi värmer upp förmågan till det talade språket. En av uppgifterna vi gjort var att eleverna fick göra en klassundersökning kring vad kompisarna gör en solig dag och vad de gör en regnig dag. De fick en modelltext för att få en idé om hur de kan ställa frågan och hur de kan svara. De gick runt i rummet, mötte varandra och samtalade på engelska. Dessa övningar är väldigt uppskattade och det känns i rummet att de gillar att prata, och i dessa fall är det helt ok att använda sig av den förmågan fullt ut 😉
“Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.”


Svenska
I svenska har jobbat med beskrivande text och hur den är uppbyggd och att den ger kunskap om någonting. Att det finns en rubrik, en inledande klassifikation och olika stycken (som samlar fakta) En beskrivande text beskriver som vi skrivit, vad lodjuret är för slags djur, hur den ser ut, hur den lever, var den finns och så vidare. Vi har tränat på ämnesspecifika ord hur man skriver en beskrivande text. I en beskrivande text använder man ofta presensformen (nutidsformen) av verbena. Vårt nästa arbetsområde är att skriva instruerande texter. Målet är att eleverna på egen hand ska kunna skriva en instruerande text om till exempel hur man kan vika något av ett papper. Vi börjar med att läsa instruerande texter och lära oss hur en sådan text är strukturerad och vad den kan ha för innehåll. Sedan ska vi lära oss vilka språkliga drag som är typiska för en instruerande text och vi ska också jobba med sammansatta ord och sj-ljudet.
No
Vi pratar om att vatten är viktigt för oss. Utan vatten kan vi inte leva. Alla levande organismer på jorden behöver faktiskt vatten för att kunna överleva. Vi har pratat om olika sjöar och vattendrag, att sjöar ser väldigt olika ut. En del är stora och djupa med klart vatten, och andra är små, grunda och mörka. Stränderna kan också vara olika. Framöver kommer vi fortsätta att jobba med hav och att det även finns vatten i marken och i luften. Vidare gör vi olika laborationer och jobbar med att skriva laborationsrapporter. Dessutom har vi gjort en laboration om ytspänning och i veckan gjorde vi en laboration med densitet.
Teknik
I teknik har vi tittat på en film om datorns historia. Att vi använder datorer och digital teknik till olika saker. Skriver en kort sammanfattning om datorns historia. Vi tittar lite på hur datorn ser ut inuti och om hur de olika delarna funkar. Eleverna kommer också få fundera och skissa på en egen robot som hjälper dem med något.
So
Vi har avslutat medeltiden och börjat med Vasatiden. Avstämningen blir likadan som medeltiden, vi tränar i skolan och eleverna får använda läroboken på avstämningen.
Idrott

Om jag inte mejlar er så har vi inneidrott fram till påsklovet, därefter går vi ut fram till sommarlovet. Vi har börjat med lite tester och takt och rytm på idrotten. Vi fick 2 fina veckor med lite vinterväder, skridsko på sjön och allaktivitetsdagen.
Varma hälsningar från team Jupiter
Elisa, Jack, Krister, Lotta, Maria och Marie