Ämne: Historia
Årskurs: 6
Ansvarig: Sofia
När: v. 5-11
Varför?
Att lära sig historia i skolan är viktigt för att förstå varför världen ser ut som den gör. Genom att studera historiska händelser kan vi lära oss av tidigare misstag och undvika att upprepa dem. Historia utvecklar också vårt kritiska tänkande, hjälper oss att förstå olika kulturer och stärker vårt engagemang i samhället. Det ger oss dessutom en bättre förståelse för vår egen identitet och plats i världen.
1800-talet, som är vårt fokus under detta delmoment, är viktigt att studera eftersom det var en tid med stora förändringar, som industrialisering, revolutioner och nya idéer om demokrati. Dessa händelser har påverkat vår värld idag.
Vad?
Vi kommer bland annat att fördjupa oss i svensk-norska unionen, Jean Baptist Bernadotte, folkrörelserna, skiftesreformerna, industrialiseringen, emigrationen till USA och mycket, mycket mer.
Hur?
Vi kommer bland annat att….
- …läsa om, skriva om och diskutera frågor som handlar om det svenska 1800-talet
- …fördjupa oss inom valfri folkrörelse
- …göra ett grupparbete om skiftesreformen
- …leka begreppslekar och formulera egna begreppslistor
- …titta på filmer som handlar om 1800-talet
- …göra egna filmer som handlar om en 1800-tals företeelse
- …skriva 1800-tals brev
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge eleverna tid till att formulera sig med alla nya begrepp.
Möjligheter – Skapa meningsfulla aktiviteter som skapar kontext och låter eleverna använda sitt språk. Varierande arbetsformer genom samarbete med praktiska och estetiska ämnen.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan använda de nya begrepp vi lär oss, och stötta eleverna språkligt snarare än att förenkla språket.
Rutiner – Använda rutiner och stödstrukturer för att använda ämnesspråk, skriva fakta och hålla muntlig presentation.
Interaktion – Samtal utifrån ämnesinnehåll i par, mindre grupper och helklass.
Miljö – Synliggöra kontext genom bilder, filmer, kartor och flaggor.
Språk – Formulera svar på frågor med hjälp av stödord, börja i elevernas befintliga språk och bygga vidare i små steg mot ämnesspråk.Modellering – Läraren stöttar språkligt genom att formulera om vardagsspråk till skolspråk.