Kunskaper:

NO:

Då naturen legat i vila men vi bjudits på kallt väder och även lite snö har vi de senaste veckorna haft fokus vatten som en del av vårt projekt om årstidsväxlingar. 

Vi startade upp den här delen av projektet med ett experiment som lärde oss om vattnets tre former; fast, flytande och gas. Vi satt tillsammans i samlingsringen och följde en vattenkokare som vi slagit på. Medan vi väntade pratade vi om vad vi trodde skulle hända och eleverna berättade om vatten som kokade, rök, ånga och gas. Mycket riktigt kunde vi höra hur vattnet började koka och hur vattenånga kom ut ur kokaren. Det varma vattnet hälldes upp i en burk och eleverna fick frågan om vad som skulle hända om vi satte ett glas över burken med varmt vatten. Det pratades om imma och vattendroppar och precis så blev det. Den varma vattenångan träffade glasets insida, kyldes ned och blev till vatten igen. Slutligen ställde vi ut glaset i minusgrader och elevernas hypotes var att vattnet skulle frysa till is.
I slutet av lektionen sammanfattade vi det vi lärt oss om vattnets tre former. Det såg ut såhär!

Veckan efter det här experimentet lärde vi oss om vattnets kretslopp. Det är en svindlande tanke att samma vatten funnits på vår jord sedan tidens början. En tanke som nästan är för stor att tänka!
För att visa hur vattnet cirkulerar i kretsloppet skapade vi små snurror. Vi ritade fyra delar av vattnets kretslopp på papper och gjorde små vattendroppar på en cirkel av plast. Vi satte ihop dem i mitten och nu kunde vi snurra på plasten och visa vattnets väg, runt, runt och runt.

Experiment är kul och något som efterfrågats av många elever och därför kunde vi inte låta bli att testa på att göra ett slutet kretslopp. I en stor glasbehållare lade vi lecakulor och jord. Vi satte i små växter och lade i några frön. Som dekoration och kanske även funktion, vem vet, lade vi i några stenar och pinnar. Slutligen hällde vi i lite vatten innan vi förslöt behållaren med ett lock och tejpade ordentligt runt kanterna. Nu står glasbehållaren i ett fönster så att det får solljus. Kommer vi nu kunna följa vattnets kretslopp i den här behållaren? Vissa av oss tror att det kommer bli vattenånga, andra tror på moln och någon tror att växterna kommer att dö. Det här kommer vi följa med spänning under de veckor som kommer.

Svenska:

Vi har halvklasslektioner vid ett par tillfällen under veckan. Den senaste tiden har vi lärt oss mer om hur man skriver en berättelse. Vi har lärt oss om berättelsens olika delar och hur vi använder dem för att skapa en berättelse med en röd tråd.
I början av den här skrivprocessen fick vi planera vår berättelse i fyra steg; inledning, problem, lösning och avslutning. När vi planerade tog vi hjälp av en bild som kunde inspirera oss och ge oss idéer till en berättelse. När vi hade fått en idé skrev vi stödord till de fyra delarna. När vi hade planerat klart var det dags att börja skriva. Med hjälp av stödorden skrev vi meningar som tillsammans blev berättelsen. Vi delade upp skrivandet på fler lektioner, det här är den längsta berättelsen vi skrivit och det kräver mycket energi, tänkande och tålamod. Nu har vi fått ett första utkast som vi ska hjälpas åt att titta igenom. Våra mål är att skriva meningar med stor bokstav och punkt, forma bokstäverna rätt och ha mellanrum mellan orden. Det sista steget i processen blir att skriva rent berättelsen i vår bok som heter “Samlade verk”. När den är färdig får ni se resultatet!

I läsresan har vi övat stavning med ord som inleds med två konsonanter. Vi övar stavning på olika sätt. Den här gången fick eleverna pussla ihop isärklippta ord. Veckan före det skrev vi faktatext om bläckfisken. Vi övar både på skrivregler men också att förstärka en text med bild.

Vi önskar er en fin helg,

elever och pedagoger i Neptunus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *