Vi startade veckan efter sportlovet med ett fantastiskt besök av Leon Weintraub som överlevt över 5 år och 7 månader i koncentrationsläger. Leon fyllde 99 år nyligen och vi är väldigt tacksamma över att ha fått ta del av hans berättelser. I länkarna finns mer information om Leons liv och upplevelser. Både elever och lärare lyssnade intresserat och många ställde frågor efteråt. En stark eftermiddag som inte lämnade någon oberörd och när vi möttes kring fikabordet uppstod såväl frågor som spontana tankar och reflektioner. Stort tack Emma och Jeanette för denna möjlighet!
Även denna vecka hade vi ynnesten att få lyssna på personliga berättelser. Vi samlades på mentorstimmen, på samma tema “Förintelsens överlevare”, med ett personligt föredrag av Matteos kusin Mira som gjort ett filmprojekt om sin farmor Sonja vars livsöde också innefattar överlevnad i getto och vistelse i flera olika koncentrationsläger. Mira gjorde även flera värdefulla kopplingar till att vara ung idag som en del i den judiska församlingen. Klassen visade stort intresse och gav Mira massor av fin respons och lyckönskningar på vägen. Tack snälla, Matteo och Jannie för tipset om denna möjlighet.

Nationella prov
Nu kommer vi in i en tuff vår med många nationella prov och avstämningar. Svenskan är först ut tis och tor v.13. Därefter är det prov nästan varje vecka fram till andra veckan i maj. En av de värdefullaste delarna i att förbereda sig är att sova och äta bra innan, Tänka “Good enough” snällt till sig själv samt gärna ta med en vattenflaska till provtillfällena. Man får även ta med prasselfritt tilltugg utan nötter för energiförstärkning om man vill (ej rent godis eller energidryck, packa om pågen-gifflarna i burk och undvik helst Corny). Detta gäller vid alla nationella provtillfällen.
I NO:n fick vi i NP ämnet biologi som vi så aktuellt jobbar med i Genetik just nu. Eleverna håller redovisningar kopplade till hjärnan och tränar på att resonera och förklara konsekvenser i naturvetenskapliga led parallellt med arbete om DNA, gener och modern genteknik. Vi kommer snabbrepetera de viktigaste områdena veckorna innan provet men de som vill förbereda sig kan gärna gå in på Ugglans NO https://biologi.ugglansno.se/ Där finns även stortest (med flervalsfrågor där flera alternativ kan vara rätt) som man med fördel kan använda för att diskutera med kamrater eller förälder för att träna innan. https://ugglansno.se/stortest-biologi/


Övriga tips inför stundande NP:
- Inför matteprovet så rekommenderas kapitel 4 i boken som arbetar igenom alla områden.
- Inför provet i svenska så är en rekommendation att läsa en text och sedan diskutera innehållet. Gör det gärna tillsammans och hjälp era barn att fördjupa.
- Överlag är det viktigt att tänka på att allt vi skriver i text med fördel får följa svenska skrivregler :). Ju mer vi tränar på dem desto bättre sitter dem vid skarpt läge. Vi tränar mycket i skolan men tiden är knapp.
- I engelskan gynnas eleverna av att läsa olika typer av engelska texter, lyssna på olika samtal på engelska samt även där skriva, skriva, skriva. T.ex. kan man skriva av en sida ur en bok för att träna. Detta gäller även i svenskan.