Vi njuter i vår fantastiska miljö av ljusare, varmare dagar. Våren lurar bakom hörnet och vi är redo!
Matematik
I matematiken har vi arbetat med pengar. Vi startade upp genom att titta på våra sedlar och mynt och pratade tillsammans om hur vi kan se vilken sedel eller vilket mynt det är. Vi pratade om de olika personerna på sedlarna och de allra flesta kände mycket väl igen Astrid Lindgren. Men vem är den där gubben utan hår på 10-kronan undrade någon? Många olika förslag lyftes innan vi kom fram till att det var kungen. Vi har övat på att räkna pengar och uppmärksammat att samma belopp kan utgöras av olika kombinationer av sedlar och mynt. Genom att arbeta tillsammans med en kompis övade eleverna på att räkna och jämföra värdet av olika kombinationer. Eleverna fick en påse med blandade sedlar och mynt. De turades om att blunda och dra två sedlar och två mynt. De räknade ihop värdet och jämförde med varandra. De avslutade med att räkna ihop sedlarna och mynten innan de tog nya.


Vi har övat på att växla pengar på olika sätt samt löst olika problemlösningsuppgifter. Som avslutning förvandlades klassrummen till affärer. Där turades vi om att ta betalt (räkna ihop summan och ge tillbaka växel) och att vara kund.



NO
Nu har vi startat upp vårt projekt kring rymden. Vi började med att prata om vad vi redan vet om rymden. Tillsammans visste vi en hel del men kom också fram till att det känns väldigt spännande att lära oss mer.
Vi fick veta hur allt startade, genom Big Bang. Vi samtalade och såg på första delen om Big Bang från den pedagogiska serien Super Nova från UR. Vi har lärt oss om vad en galax är och tittat närmare på vår galax Vintergatan. Genom att fundera över hur det kommer sig att vi på jorden stannar kvar på marken och inte svävar iväg, kom vi in på begreppet gravitation

Vi har påbörjat arbetet kring vårt solsystem och tittat närmare på vilka planeter som finns där. Eleverna har i par läst och skrivit microfakta om alla planeter. De har målat vårt solsystem i en bilduppgift. Gemensamt har vi skrivit en faktatext om Uranus. Eleverna har i par tilldelats en planet och påbörjat sitt arbete att ta reda på fakta för att sedan utöver en faktatext få skapa sin planet. De blir experter på den planeten och kommer sedan att presentera sitt arbete för varandra.





Svenska – Läsgrupper
Vi fortsätter att utveckla vårt arbete med läsning och har nu startat upp läsgrupper. Tanken är att varje vecka samlas eleverna i mindre grupper där alla i gruppen läser samma bok. Detta arbete ger oss möjlighet att anpassa läsningen efter varje grupps behov och samtidigt uppmuntra till samarbete och samtal om innehållet i boken. Eleverna tränar både läsförmåga och förståelse för texten. De turas om att läsa högt för de andra i gruppen och arbetar sedan med olika uppgifter kopplat till läsningen. Den här veckan delades eleverna in i sina grupper och fick bekanta sig med boken.




Varma hälsningar från pedagoger och elever i Uranus