Plutos veckobrev v.34

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

Stationsarbete
Under större delen av veckan har vi haft stationsarbete, där eleverna varit indelade i fyra-grupper. Grupperna var på varje station i ca 15-20 minuter innan vi bytte till nästa. Genom stationsarbete ges eleverna möjlighet att interagera och lära känna varandra i ett litet och lustfyllt sammanhang. Stationerna under veckan var:

  • sommaruppgift
  • lego
  • kaplastavar
  • spel
  • rita
  • plus-plus
  • memory
  • kulbana
  • pegg-tavlor
  • pennövningar
  • Förutom stationerna i klassrummet har speciallärare Marie och specialpedagog Lena träffat några av grupperna och gjort matematik- och språkövningar kopplade till den obligatoriska kartläggningen i matematik och svenska för förskoleklass.

 

Sommaruppgift
Under stationsarbetet i veckan berättade alla om sin sten, för kompisar i den lilla gruppen. Det var nog både roligt, lite pirrigt att själv få visa och berätta. Men också väldigt intressant att få höra var kompisarna hittade sin sten och varför de valde just den.

 

Lemshagapromenad & lek
I fredags provade vi på att ses i våra mångrupper (Nix, Charon, Hydra och Kerberos). Under förmiddagen fick de fyra grupperna göra två olika aktiviteter. Den ena var att leka lekar med Christina på skolgården (till exempel “Hur mycket är klockan Herr Lejon?”och “Kom alla mina kycklingar”). Tillsammans med Anna eller Maria gick gruppen på en Lemshagapromenad och tittade närmare på skolgården och de skolbyggnaderna som finns (till exempel Musikladan, Annexet, Storgården, Amfiteatern, Lillgården, Ladan, Villan och Mellangården). Vi fick veta att alla klasser har planet-namn precis som Pluto och så fick vi höra lite historia om Lemshaga.

 

Högläsning
Eftermiddagens lektion startar alltid med en stunds högläsning. “Forskning visar att barn som tidigt ingår i språkgemenskaper där högläsning och diskussion av böcker praktiseras får bättre språk-, läs- och skrivutveckling senare i livet (Heath, 1983; Liberg, 2003a).”
Under veckan har vi lyssnat till och haft samtalat utifrån böckerna:

  • Gittan och älgbrorsorna
  • Gittan och fårskallarna
  • När åkes mamma glömde bort
  • Lill-Zlatan och morbror raring
  • Kenta och barbisarna.

Samtalsämnena som kom upp handlade bland annat om rädslor, mod, syskon, stress, svartsjuka och självkänsla.

 

FRITIDS

Vi ser att eleverna genom lek på raster och under fritidseftermiddagarna nu bygger fler kompisrelationer, vilket är jättebra. För att ge alla elever lite extra hjälp på traven, vill vi tipsa er vårdnadshavare om att det nu är ett superbra läge att börja bjuda hem en eller ett par kompisar för lek på fritiden. Då ger ni ert barn goda förutsättningar för att lära känna sina nya kompisar ännu bättre och de får möjligheten att skapa djupare vänskapsrelationer.

 

Skola och hem

Information kring kommande vecka och aktiviteter kommer ni få ett mail-utskick via Meitner och ett separat mail från oss pedagoger (dvs. två mail). På måndag önskar vi får återkoppling från er vårdnadshavare kring vilken information som nått fram till er (då vi befinner oss i en övergångsfas).

 

Trevlig helg!
/ Maria, Christina, Anna, Hendrike & Titti

08-586 313 10
pluto.personal@lemshaga.se