Neptunus Veckobrev V.49

Hej alla Neptunusfamiljer!

Ännu en vecka har gått med rasande fart. Det måste bero på att vi har så roligt tillsammans. Det är då tiden brukar gå fort. Vi har som vanligt tänkt kring många saker.
Ta del av barns fantastiska tankar om livet är nog det mest fantastiska som finns. Vi läser ett kapitel ur boken “Djuren i stallet” varje morgon. Den handlar om djuren som fanns i stallet dit Maria och Josef begav sig. När vi läser berättelsen så dyker många tankar upp som vi samtalar om. Vi har samtalat om tro och rätten att tro vad vi vill.

Kunskapskrav
“Eleven kan ge exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från kristendomen, islam och judendomen. Eleven återger delar av innehållet i några berättelser ur Bibeln…”

Eleverna har delat sina tankar med varandra och följt med i varandras resonemang. De har satt in egna upplevelser utifrån det vi läst och kopplat det vidare till andra ämnen och händelser. Vi tränar på att lyssna på varandra och att kunna följa med i resonemang.

Kunskapskrav
“Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår.”

Svenska
Vi har fortsatt utmana oss i att läsa böcker och samla pusselbitar. Det ser så härligt ut när eleverna sitter och läser. De väljer att läsa i olika konstellationer. Ibland själva, ibland i par och några på ipad.

img_0653    img_0655

Vi har nu börjat skriva berättelser om våra hus som finns på Neptunusvägen. Vi har testat att använda oss av tankekarta för att skriva ner det vi tänker kring våra hus. Det blir en minnesanteckning som vi sedan kan använda när vi skriver våra berättelser. Våra sagoprickar har nu blivit bokmärken så eleverna kan ha dem nära till hands när de skriver.

img_0648   img_0646

Svenska/So/No/teknik – Programmering
Programmering ger oss möjlighet att ämnesintegrera och koppla ihop annat vi gör i de andra ämnena. Vi ser nu varför det är viktigt att träna på att läsa instruktionerna i våra arbetsböcker. Vi tränar oss i att utför instruktioner i en ordning, att läsa in informationen som står och därefter utföra det i handling.
Vi började med att samtal om vad vi tänker om programmering. Vikten av att kunna ge tydliga instruktioner och att följa instruktioner. Vi hittade nya begrepp som kod, buggar. Vi tittade på ett avsnitt av “Programmera mera” från Ur.se där elever fick skapa en kod till en robot. Vi testade att göra det själva med pilar och olika instruktioner som framåt, bakåt, snurr, vänd vänster, vänd höger etc.

img_0817  img_0658

img_0660   img_0818

Sedan fick eleverna testa programmering i en app som heter BeeBot. De var fantastiskt duktiga. Vi kom också fram till att vi använder programmering i vår julkalenderapp “Selmas saga”.
Vi har även funderat och delat med oss av vilka sätt vi använder för att komma ihåg vilken sida som är höger och vänster. Det är viktigt när vi senare ska läsa varandras instruktioner.
Vi har nu skapat figurer som ska vara till hjälp nu när vi ska ta steget in i programmeringens värld. Hur tar vi oss från vårt eget hus till en kompis som bor på andra sidan? Hur ska jag beskriva hur en kompis ska gå från affären till skolan? Vi använder oss av rutnätet på kartan och med hjälp av pilar går vi framåt, till höger, vänster och bakåt i våra instruktioner. Ja , det ska vi göra nästa vecka 🙂

img_0802     img_9735

Hörlurar
Många av eleverna har visat intresse för att använda hörlurar till sina ipads. Ni som har några hemma får gärna ta med ett par som passar ert barn. Det ser väldigt olika ut i vad som känns bekvämt. Markera gärna med namn så vi vet vems det är.

Matematik
Vår ambition är att skapa en stabil grund när det gäller taluppfattning. Vi har nu tänkt kring talföljder, jämfört begrepp som fler än, färre än när det gäller antal och mindre än, mer än, när det gäller tal.
Vi skapade mönster när vi arbetade med geometriska former. Nu har vi tittat på mönster i talföljder och talraden 0-20. Vi tänker hela tiden kring hur vi kan förklara olika begrepp och sätter det i sammanhang för att visa på förståelse och skapar inre bilder som vi behöver för vidare studier i matematiken.
Vi använder oss även av spel och olika aktiviteter för att prova våra kunskaper på ett lustfyllt sätt.

img_0638  img_0644  img_0639

Friluftsliv
Vi har denna vecka tänkt kring is och isvett. Nu när det är blandat kallt och varmt så kan isarna bli förrädiska och det är viktigt att vara förberedd på vad som gäller. Vi ska nästa vecka åka till Gustavsberg och åka skridskor så vi tyckte det passade att prata och tänka kring is.

img_0673   img_0675

För att kolla isens egenskaper så frös vi in isballonger som vi sedan undersökte. Vi testade att hälla socker och salt på isen. Eleverna fick först gissa, ( ställa en hypotes), vad de trodde skulle hända med isen för att sedan utforska isen. Stämde våra tankar om vad som skulle hända?
Vi gjorde en gemensam undersökning genom att hälla kokande vatten på en isklump. Spännande och kul!

img_9763   img_9766   img_9758

Julavslutning 21/12

Neptunus ska sjunga “Mössens julafton” på julavslutningen i kyrkan. Vi tänkte klä ut oss till små möss så har ni öron eller svansar så får barnen gärna ta med det till skolan. Klädseln är valfri om de vill ha tomtedräkter eller något i grå, brun eller något dova färger. Ta det ni har hemma och har ni inte tillgång till att sy öron eller svans så säg till så hjälper vi er. Det går bra att fläta en svans i garn eller bara ta ett rep med en tofs i änden. Låt fantasin flöda men gör det enkelt!

Information

Julspel 12/12 kl: 9.30 Ingarö kyrka
Den 12/12 kl 9.30 ska vi få uppleva ett julspel i Ingarö kyrka. Vi börjar dagen vanligt tid och vi äter lunch som vanligt på skolan.

Lucia 13/12 kl 8.30 Amfiteatern
Se separat inbjudan på hemsidan.
Tips är att ta med är ett sittunderlag under denna samling så du slipper sitta i den kalla snön/ eller väta som just nu täcker våra bänkar.

Skridskodag fredag den 16/12

Nu är det dags att åka skridskor. Vi passar på att göra en gemensam utflykt med åk 2 och 3. Vi åker buss från skolan så ni kan lämna era barn som vanligt. Vi behöver er hjälp med att skicka med en lunchmatsäck. Vi åker tillbaka och avslutar dagen med lektioner på skolan. Vi slutar vanlig tid.

Fadderdag 19/12

På måndagen den 19/12 är det dags för vår traditionsenliga fadderdag. Vi ska träffa Tellus för en gemensam lektion med lite olika aktiviteter som våra elever ska få välja. Tiden för det är kl: 9.40-11.30, övrig tid vanliga lektioner.

Julavslutning 21/12 kl: 17.15-18.00 Gustavsbergs kyrka
Under kvällen ska vi i Neptunus framföra under vår avslutning Mössens julafton. Vi kommer till detta tillfälle behöva vara utklädda till små julfirande möss.

Vecka 50
Måndag: Julspel i Ingarö kyrka
Tisdag: Vi går igenom läsläxan.
Onsdag: Vi delar ut veckans läxa.
Torsdag: Idrott, glöm ej idrottskläder och handduk. Neptunus grön startar lektionen kl 8.20 ombytta och klara i idrottsalen.
Fredag: Friluftsliv, skridskoåkning i Gustavsberg, OBS! Ta med matsäck.

Vi önskar er alla en trevlig helg
/ Marie, Camilla, Trixie och Agneta

5 kommentarer

  • Madeleine Ganse säger:

    Hej Så roligt och läsa om alla experiment, programmering och iskunskap. Det låter så spännande Elliot ser fram emot skridskoutflykten. Tack för denna vecka

  • Det börjar dra ihop sig inför julen, ser fram emot Lucia och julspelen! Lorenzo tyckte is experimentet var väldigt spännande

  • Astrid tycker att det var urtrist att missa förra veckan men att hon ser framemot hela denna veckan med klassen!!

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']