Ansvarig/Ansvariga lärare: Madelene Larsson
När, under vilka veckor? v 16-22
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad betyder följande begrepp? Beskriv och förklara!
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.
Förankring i kursplanens syfte – förmågor:
- Förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
- Förmåga att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp
- Förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang
- Förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Förmåga |
E |
C |
A |
---|---|---|---|
Begrepp och samband |
Förstå de vanliga begreppen inom Algebran, såsom variabel, ekvation mm |
Förstå och använda de vanliga begreppen inom Algebran. Se vissa samband |
Förstå, använda och kunna förklara de olika begreppen. Dra paralleller och se sambanden mellan de. |
Metoder vid rutinberäkningar |
Att lösa enkla ekvationer med fingermetoden. Att använda prioriteringsreglerna och veta hur man förenklar. |
Att lösa ekvationer med valfri metod. Att använda prioriteringsreglerna och veta hur man förenklar. |
Att lösa ekvationer med valfri metod och kunna värdera valet. Att använda prioriteringsreglerna med gott resultat och förstå hur man förenklar. |
Föra och följa matematiskt resonemang |
Att kunna ställa frågor kring området. att tolka ett algebraiskt uttryck. Förstå en skriftlig instruktion. |
Att kunna ställa relevanta frågor kring området som för diskussionen framåt. Att tolka ett algebraiskt uttryck samt skriva ett utifrån en text. Förstå en skriftlig instruktion med gott resultat. |
Att kunna ställa relevanta frågor kring området som för diskussionen framåt och fördjupar den. Att tolka ett algebraiskt uttryck samt skriva ett utifrån en text. Förstå en skriftlig instruktion med mycket gott resultat |
Problemlösning |
Att med lite hjälp och tips från lärare eller kamrat lösa en problemlösning, inte alltid komma fram till rätt svar men komma en bit på vägen. Kunna få en känsla för svarets rimlighet. |
Att kunna lösa en problemlösning med minst två av sätten bild, tal, ord och formel. Fundera kring svarets rimlighet i förhållande till frågan. |
Att kunna lösa ett problem med alla fyra sätten bild, ord, tal och formel. Kunna växla mellan dessa uttrycksformer. Känna av svarets rimlighet. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer varje vecka att gemensamt diskutera de olika begreppen. Ni kommer hela tiden få visa att ni förstår och vara aktiva på lektionerna genom att ni får berätta för varandra.
OBS!
Läxa blir att räkna och ”nöta” och repetera hemma. Vi kommer hålla ett högt tempo så det är viktigt att du tar ansvar och följer tidsplanen samt hur mycket och vad du räknar på varje kapitel. Det är bra att repetera multiplikationstabellerna på egen hand under tiden också.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Samtal och diskussioner där eleverna berättar hur de tänkt och resonerar, regelbundna läxförhör, prov
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
v.16
Intro till Algebrakapitlet.
Film:
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet :
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet kan vi ta tillvara var och ens unika egenskaper och sätt att lära.
- Eleverna får aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- Eleverna ska var och en bli sedd, bekräftad, utmanad, ifrågasatt, upprättad och inte minst inspirerad till att våga, att växa och att utvecklas.