Ergonomi och skadeförebyggande

Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.49-12??

Frågeställning (och följdfrågor):

  • Arbetsställningar och belastning – hur ser det ut på era Prao-platser?
  • Vad menas med ergonomi? Är det mer än bara lyfta rätt?
  • Hur tar vi hand om en stukad fot?
  • Vilka skaderisker följer oss inom idrotten samt hur kan vi motverka dessa?

Övergripande mål från LGR11 2.2:

  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud

Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:

  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.

Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

  • Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

E C A
Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge utvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.

Hur?

Hur ska vi arbeta?

  • Filmer och föreläsningar kring teorin som ni sedan ska visa praktiskt.
  • Under er prao-vecka ska ni undersöka hur arbetsställningar, belastning samt miljön och den psykosociala hälsan är. Skriva en reflektion utifrån givna frågeställningar.
  • Inlämning av en personlig reflektion utifrån risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.

ergonomi bildspel 7-9 pdf

Ergonomi kompendie

Skadeförebyggande – PDF

Linda en stukad fot – film

 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

  • Inlämning av reflektion utifrån PRAO-perioden.
  • Förebyggande av skador följer med oss hela tiden. Det kan vara allt ifrån vilken utrustning du har till hur man hanterar och visar varandra respekt under olika aktiviteter. Att förstå sambandet mellan uppvärmning och skaderisk.
  • Inlämning av en personlig reflektion utifrån risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.

 

Tidsplan, när ska vi göra vad?:

Vecka 49

Onsdag (varsin lektion): Skadeförebyggande – vad kan vi tänka på. Vi tränar sedan praktiskt på att linda en “stukad” fot.

Vecka 50

Onsdag (varsin lektion): Föreläsning och gruppdiskussioner kring ergonomi. Vad är det? Varför är det viktigt?

Vecka 2

Onsdag (varsin lektion): Idag blir det jobb i Gleerups om skadeförebyggande.