Estetiska och kulturella uttryck hos ursprungsbefolkningar och minoriteter
Ansvarig/Ansvariga lärare: Mia Widoff
När?
Merkurius Grön v. 35-39
Merkurius Röd v. 6-12
Vad?
Vi ska arbeta med estetiska och kulturella uttryck hos olika ursprungsbefolkningar.
Med inspiration från några olika ursprungsbefolkningar ska du tolka dess konst, musik och livsstil, och gestalta det.
Frågeställning och följdfrågor
-Är vi alla släkt med varandra?
-Vad är en minoritetsgrupp? Ursprungsbefolkning?
-Kan olika minoritetsgrupper från skilda delar av världen ha några likheter? Isåfall, hur kommer det sig?
-Vad tror du folkvandringen av olika minoritetsgrupper kan ha för betydelse för kulturen och konsten?
-Hur skulle ett konstnärligt verk som är inspirerat av flera olika ursprungsbefolkningar och dess kulturer gestaltas?
Övergripande mål från LGR11 2.2
-Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt kan utveckla kännedom om samhällets kulturutbud.
-Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
-Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande
-Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna till sin egen förmåga.
Förankring i kursplanens syfte
-Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
-Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
-Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
-Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder.
Centralt innehåll från kursplanen
Bildframställning
– Framställning av berättande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
– Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
– Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
– Material och verktyg för tvådimensionellt och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
– Konstbilder samt konstverk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
– Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen :kunskapskrav minoriteter
Hur?
Hur ska vi arbeta?
I det här projektet arbetar vi parallellt med Merkurius som har träslöjd samtidigt. Vi använder oss av samma tema i skapandet och avslutar med en gemensam utställning.
Projektet inleds med en gemensam introduktion kring betydelsen av minoriteter och ursprungsbefolkning. Vi pratar om vår egen minoritet i Sverige, samerna. Hur, var och när deras folkvandring startade, från Afrika för ca 44000 år sedan och hela vägen upp till norra Sverige. Vi kopplar dåtidens folkvandring till den folkvandring som sker i vår värld här och nu.
Jag har valt ut 5 olika ursprungsbefolkningar som alla har sina egna tusenåriga traditioner när det gäller konst, musik och livsstil. Många menar att i och med folkvandringen så kan dessa grupper ha mycket gemensamt när det gäller b l a konst och kultur. Sanfolket i Afrika, Aboriginerna i Australien, Chukchi folket i Sibirien, Samerna i Sverige och Indianerna från olika delar av Sydamerika.
Keynote på de utvalda ursprungsbefolkningarna och kort arbetsbeskrivning:ursprungsbefolkningar kopia
1. Varje elev ska göra ett undersökande arbete kring minoriteters och urbefolkningars kulturella uttryck. Man väljer minst 3 av de 5 ursprungsbefolkningarna som vi har talat om under introduktionen. (Det finns ju naturligtvis massor av fler ursprungsbefolkningar, detta är endast ett urval). Det undersökande arbete går ut på att man ska ta reda på så mycket som möjligt om den/de ursprungsbefolkning man valt. Titta särskilt på material, färg, form och mönster på klädedräkter, instrument, hantverk och konst.
2. Inspirerad av det undersökande arbetet vill jag att du skissar på hur ett klädesplagg, smycke eller huvudbonad skulle kunna se ut. Din egen personliga tolkning ska tillsammans med några av de andra traditionerna som vi har studerat vara synlig i det du har skapat.
3. Efter skissarbete ska du gestalta ett klädesplagg, smycke, skor eller huvudbonad på ett A3 papper. Använd akrylfärg, vattenfärg eller pastellpennor vid färgläggning. Tänk på att få med mönster från flera olika traditioner i ditt arbete. A3-pappret ska fyllas med din målning, så även om du gör mönster på ett armband så ska den fylla pappret lika mycket som en tröja.
Exempel på elevarbeten: elevarbeten ursprungsbefolkning
När du är klar skriver du en egen reflektion/förklarande text kring ditt arbete. Svara utförligt på frågorna nedan;
-Beskriv figuren
Hur ser figuren ut? Beskriv varje del så utförligt du kan.
Vilken/vilka ursprungsbefolkningar har du tolkat? Var i figuren kan man se det? Berätta i korta drag om ursprungsbefolkningarna och deras konst- och kulturtraditioner. Te x vilka mönster och symboler som är typiskt för just den ursprungsbefolkningen.
Varför valde du just den/eller dem.?
-Beskriv arbetsprocessen
Hur tycker du att arbetet har fungerat? Stötte du på några problem?
Vad har fungerat för dig i arbetet? Vad behöver utvecklas? Vad har du lärt dig?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
När projektet är slut har vi en gemensam utställning tillsammans med den andra delen av Merkurius som har arbetat med samma tema i träslöjden. Jag bedömer dels skissarbetet och arbetsprocessen, men också det färdiga resultat och de egna reflektionerna kring arbetet.
Redovisning– Var och en ska redovisa sitt arbete i en keynote. Det jag vill ska vara med i keynoten är:
-inspirationsbilder från det undersökande arbetet
-skissarbetet
-Utvalda bilder från arbetsprocessen. Alltså dokumentation från lektioner såsom anteckningar, foto på hur lång du kommit eller både och.
-Den förklarande texten
-Bild på det färdiga resultatet
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V 35- Introduktion kring temat. Undersökande arbete.
V 36- Fortsätter det undersökande arbetet. Skissarbete. Börja arbetet på det stora pappret.
V 37- Fortsätter arbetet.
V 38- Fortsätter arbetet. Skriv din reflektion/förklarande text.
V 39- Redovisning
Varför?
Sammanhang och aktualitet
I flera olika delar av världen lever minoritetsgrupper idag. Många har egen flagga, egen religion och egna traditioner. De flesta grupper är väldigt utsatta och utfrysta av övriga samhället. Samtidigt har vi en enorm folkvandring idag, där stora grupper har tvingats fly sitt hemland. Dessa grupper bär naturligtvis med sig egna kulturtraditioner till det nya landet.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi lyssnar in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierande kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande. Vi inspireras av Reggio Emilia-pedagogiken.
Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande , ett lärande för förståelse och mening. Bland annat frågar jag eleverna vad de Ser, vad de Tänker om det de ser och vad de Undrar när jag tittar på olika bilder. Tillsammans resonerar vi oss fram, beskriver och förklarar kring det vi tittar på. Allt för att synliggöra lärandet.
Varierande kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande.
Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna när projektet och utställningen är klar.