Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.16-19
Vad?
Proven är obligatoriska och genomförs under våren i årskurs 9.
Skolverkets förklaring av delproven:
Delprov B
Delprov B är uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg och formelblad. Till några av uppgifterna ska eleven redovisa sina lösningar och till övriga uppgifter endast ange svar.
Delprov C
Delprov C består av en mer omfattande uppgift av undersökande karaktär där eleven tydligt ska redovisa sin lösning.
Delprov D
Delprov D består av uppgifter där redovisning krävs. Uppgifterna är oftast samlade kring ett tema.
Provtiden för Delprov B+C är 80 min och för Delprov D 100 min.
Formelblad
Eleverna ska på samtliga delar utom delprov B ha tillgång till miniräknare och formelblad. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret.
Förankring i kursplanens syfte:
Samtliga delar kommer att behandlas under provet där du som elev samlar E, C och A-poäng inom de olika förmågorna.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Man vet aldrig på förhand vilka underdelar från det centrala innehållet som kommer men självklart kommer det frågor från matematikens alla olika områden.
Taluppfattning och tals användning
Algebra
Geometri
Sannolikhet och statistik
Samband och förändring
Problemlösning
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att använda mycket lektionstid för att du på egen hand skall kunna styra över vad du vill repetera.
Som material kommer vi använda oss av boken Prio9 och då framförallt kapitel 4 samt av Gleerups digitala läromedel som har två bra kapitel inför NP.
Du kommer även att kunna använda dig mycket av Kunskapsmatrisen.
Vi kommer också att träna på gamla prov för att ni skall få bekanta er med provformen.
Facit till Prio 9 – Testa dig själv – Klicka nedan!!
Provnycklar till Kunskapsmatrisen
Länkar till gamla prov samt generell info:
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Varför?
- stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning
- ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapsmålen nås på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå.
- att konkretisera kursplanerna,
- en ökad måluppfyllelse för eleverna.
- samt utveckla kursplanens kriterier (kunskapskrav).