När, under vilka veckor? 46-48
Ansvarig: Maria Troedsson
Vad ska vi göra?
Förberedelser inför NP muntliga i engelska årskurs 6.
Hur ska vi arbeta?
Vi ska under kommande veckor fokusera på att prata engelska.
Förutom att vi ska prata engelska under lektionerna kommer ni även få tillhörande instruktioner för vad man bör tänka på under nationella provet.
Vi kommer att skriva kring temat för nationella provet som är ”all around us”.
Texten ska omfatta minimum 200 ord där du skriver om vad vi har omkring oss, allt ifrån hur ditt rum är inrett till vad vi har omkring oss dagligen. Försök att skriva med så varierat språk som möjligt, beskriv detaljer, känslor, saker etcetera.
Texterna ska lämnas in till Maria senast den 27/11.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
____________
3 – Muntlig förmåga Muntlig framställning – Formulera sig och kommunicera i tal |
|
|
|
||||||||
3 – –||– |
|
|
|
||||||||
3 – Muntlig interaktion – Formulera sig och kommunicera i tal |
|
|
|
____
4 – Skriftlig förmåga Skriftlig framställning – Formulera sig och kommunicera i skrift |
|
|
|
||||||||
4 – –||– |
|
|
|
||||||||
4 – Skriftlig interaktion – Formulera sig och kommunicera i skrift |
|
|
|
Sammanhang och aktualitet
Centralt innehåll från kursplanen
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
- Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
- Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
Förankring i kursplanens syfte
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå talad och skriven engelska, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare. I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
Övergripande mål från LGR11 2.2
- förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Ni kommer att få utforska världen på så sätt att ni får analysera vad vi har omkring oss och får både skriva en individuell text och samtidigt samtala om detta tema. Efter avslutade nationella prov kommer vi att påbörja ett arbete kring temat miljö och Greta Thunberg.
Lycka till!
Maria