Ansvarig/Ansvariga: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? V.(10)11-14
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Analysera, se orsaker, konsekvenser, se perspektiv, jämföra, se samband
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
- Hur religion och andra livsåskådningar kan forma människors identitet och livsstilar.
- Riter, exempel namngivning och konfirmation, deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i religiösa och sekulära sammanhang.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Nivå | E | C | A |
---|---|---|---|
Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa, | |||
Beskriva, förklara & se generella mönster. | Kan beskrivacentrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. | Kan förklara och visa på samband mellancentrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. | Kan förklara och visa på samband och generella mönster kring centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. |
Jämförelser (inom och mellan några religioner och andra livs- åskådningar.) | Kan göra enkla jämförelser om likheter ellerskillnader. | Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader. | Kan göra utveckladejämförelser om likheter ochskillnader mellan givna och dolda saker. |
Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. | |||
Förklara orsaker och samband
(hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden) |
Kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggd resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet. | |||
Beskriva och ta olika
perspektiv (visar hur olika identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar) |
Kan enkeltbeskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang.
och utgå från några givnaperspektiv. |
Kan utvecklat beskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang. och kan utgå från flera givna perspektiv. | Kan välutvecklat och nyanserat beskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang.
och kan utgå från flera givna och dolda perspektiv. |
Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar | |||
Förslag/slutsats/kärna | Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V.12 – Vad säger populärkulturen (tidningar och tv) om religioner??
Hur formas individer av religioner och populärkulturen??
* Fundera på någon film där furbjuden kärlek förekommer.
* Varför är viss kärlek förbjuden?
Hur framställs Religion på på film? Ge exempel.
* Kan man motverka traditionella könsmönster?
V.13 Livsåskådningar – Religiösa Vs Icke religiösa. Ex Humanismen.
Analysuppgift. Religion VS samhället ”ge och ta”