Instrumentspel

Ansvarig/Ansvariga: Jonas Karlhager

 

Vad?

Spelundervisning i gitarr, piano, bas o trummor.

LGR11:

Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former.

Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.

  • spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
  • skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer
  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck.

Hur?

Genomgång av ett instrument i taget, spelsätt och olika tekniker, till vi provat oss igenom de sk. bruksinstrumenten eller bandinstrumenten.

Sätta ihop till bandkonstellation.

Låtar i olika svårighetsgran från olika genrer.

Redovisning genom uppspel tillsammans, själv eller i par.

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,

Att lära sig ett nytt instrument är att lära sig ett nytt språk. Plötsligt öppnas en ny kanal, både för den egna personens känsloliv och i dialog med andra människor.

Forskning visar att musicerande stimulerar och skapar mängder av nya synapser i hjärnan. Det underhållande är att det inte spelar särskilt stor roll om du är skicklig eller tycker att det är svårt, utdelningen är sensationellt stor ändå!

 

Musicerande, ett sätt att hitta till både sig själv och andra?