Ansvarig/Ansvariga lärare: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? V.45 – V.3
Vad?
- När skapades Judendomen?
- Varför ska man kunna något om Judendomen?
- Hur många högtider har Judendomen?
- Var kommer Davidsstjärnan ifrån?
- Varför de konstiga kläderna?
- Vad kommer begreppet synagoga ifrån?
- Hur många anhängare?
- Väntar dom på gud?
- Ljusstaken menoran?
- Skulle religionen varit större utan förintelsen?
- Varför tänker man att det var judarnas fel att Jesus korsfästes?
- Fastar dom runt jul?
- Varför äter man inte gris? och vad äter man av tradition?
- Hur ser en judes vardag ut?
- Växande eller krympande?
- Viktiga personer?
- Omskärelsen?
- Toran?
- Sexuella läggningar vad säger judendomen om det?
- Skillnader mellan kristendom, judendom och Islam?
- När och hur uppstår Islam?
- Vem var Muhammed och vad var hans roll?
- Regler ex matregler vad gäller inom Islam?
- Shia och Sunni?
- Muslimska symboler, vilka finns?
- Hur ser en muslimsk vardag ut?
- Beskriv grundpelarna inom islam.
- Vilka platser är viktiga inom Islam?
Se instuderingsfrågor längst ner och på Gleeups planering
Till proven:
Eleven ska kunna jämföra de Abrahamitiska religionerna. Se likheter och skillnader mellan till exempel högtider, hur religionen praktiseras, grenar inom religionen. Känna till de olika begreppen inom religionen.
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och
Förankring i kursplanens syfte
Centralt innehåll från kursplanen
- Sambandet mellan religion och samhälle i olika tider och på olika platser.
- Religionens roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
- Vardagliga och moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, ex konsekvens och pliktetik.
- Judendomen
- Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
- Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
- Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi tittar på vad etik och moral står för. Går igenom de olika etiska modellerna och deras betydelse.
Vi resonerar, diskuterar och debatterar etiska frågeställningar utifrån olika etiska ställningar.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Föreläsningar
- Diskussion
- Tankekarta
- Film
- Uppgifter
- Läsa
- Gruppuppgifter
- Läsa berättande text
- Googla
- Frågor
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V.45 – Vi startar upp Judendomen. Vad tror vi att vi vet? Vad undrar vi över/vill veta mer om? Hur får vi reda på detta?
Symboler, vilka och vad står dessa för?
Att fundera på i grupp: Det finns flera förklaringar till vad Davidsstärnan kommer ifrån och vad den betyder. Försök hitta så många olika förklaringar som möjligt och resonera kring vilken som som känns som den mest ”trovärdig” förklaringen. Varför valde ni just denna?
V. 46 – Judendomen –
Vi följer planeringen som skickats ut på Gleerups.
Eleverna går igenom område för område.
1 – Vardag inom Judensomen
2 – Inriktningar
3 – Judendomen i Israel.
V.47 – Judendomen –
Vad är Menoran?
Varför är färgerna Vitt och Blå/purpur speciella?
Vad är Dörrpostkapseln (mezuza)
V.48 – Judendomen
V.49 – IslamIslam
Se planering och uppgifter på Gleeerups planering: https://gleerupsportal.se/planering/f5d7da4e-a458-4dea-9c09-a11d22b2c84d
V.50 – Islam
V.51 – Islam
V.2 – Islam
V.3 – Prov
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Nivå |
E |
C |
A |
Analysera Judendomen, andra livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa, | |||
Beskriva, förklara & se generella mönster. | Kan beskriva centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. | Kan förklara och visa på samband mellan centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. | Kan förklara och visa på samband och generella mönster kring centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. |
Jämförelser (inom och mellan några religioner och andra livs- åskådningar.) | Kan göra enkla jämförelser om likheter eller skillnader. | Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader. | Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader mellan givna och dolda saker. |
Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. | |||
Förklara orsaker och samband
(hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden) |
Kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggd resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet. | |||
Beskriva och ta olika
perspektiv (visar hur olika identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar) |
Kan enkelt beskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang.
och utgå från några givna perspektiv. |
Kan utvecklat beskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang. och kan utgå från flera givna perspektiv. | Kan välutvecklat och nyanserat beskriva hur livsfrågor skildras i olika sammanhang.
och kan utgå från flera givna och dolda perspektiv. |
Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar | |||
Förslag/slutsats/kärna | Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar. |
Begrepps- och modellanvändning i religion | |||
Begrepp/modeller | Kan använda begrepp/modeller på ett i huvudsak fungerande sätt. | Kan använda begrepp/modeller på ett relativt väl fungerande sätt. | Kan använda begrepp/modeller på ett väl fungerande sätt. |
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Era filmer om högtider ligger på classroom under OM: https://classroom.google.com/u/0/o/Mzc0OTg2ODk4NVpa
Innstuderingsfrågor: OBS dessa kommer fyllas på under hela avsnittet!!
När grundades Judendomen?
Vilka högtider har Judendomen?
Fastar dom runt jul?
Var kommer Davidsstjärnan ifrån?
Vilka speciella kläderna använder man?
Vad kommer begreppet synagoga ifrån?
Hur många anhängare har judendomen?
Varför väntar man på en frälsare?
Ljusstaken menoran, varför är den viktig?
Om förintelsen inte ägt rum, hur tänker du att det hade påverkat religionen?
Varför tänker man att det var judarnas fel att Jesus korsfästes?
Varför äter man inte gris? och vad äter man av tradition?
Hur ser en judes vardag ut?
Är religionen växande eller krympande?
Vilka viktiga personer finns kopplat till Judendomen?
Omskärelsen, varför gör man den?
Tora, vad är det?
Sexuella läggningar vad säger judendomen om det?
Jämför kristendom och judendom. Vilka likheter och skillnader hittar du?
Frågor Islam:
1 – På vilka sätt är det fel att kalla islam för en ”arabisk” religion?
2 – Resonera om varför ordet sharia tolkas så olika av muslimer. Motivera och utveckla ditt svar genom att tänka på att tid, plats och person kan avgöra. Använd dels haram, dels halal. Försök att ge olika konkreta exempel i ditt svar.
3 – På vilka olika sätt kan ordet jihad tolkas?
4 – Berätta om de viktigaste muslimska högtiderna.
5 – Ge några exempel på att islam har påverkat samhället och samhället påverkat islam.
6 – Muslimerna är uppdelade i två stora grupper, vilka och varför?
7 – Varför bär muslimska kvinnor slöja?
8 – Vilka heliga skrifter har Islam
9 – Beskriv de fem grundpelarna inom Islam
10 – Vilken är Islams symbol?
11 – Vem leder gudstjänsten?
12 – Vilken veckodag är viktigast inom Islam?