RE & HI – Judendomen & Kristendomen mot den nya tiden

Ansvarig/Ansvariga lärare: Fredrik Pettersson

När, under vilka veckor? v.17-23

Vad?

Frågeställning och följdfrågor Judendom, kristendom & dess samtid  del 2
  • Hur bedömer man en historisk källas trovärdighet? (de 5 frågorna)

  • Vad lever kvar från Antiken idag?

  • Hur beskriver de kristna sin gud?

  • Vad är orsakerna till att kyrkan får stor makt och mycket inflytande över individer och samhällen under Medeltiden? (Påven, Skärselden, klostren, domstol, korståg, svaga kejsare)

  • Vad gjorde att det fanns olika åsikter/sprickor inom katolska kyrkan?

  • Hur blev livet för judarna i Diasporan under Medeltiden? (Getton, runt märke, nidbilder, bokbål)

  • Vad gjorde att judar behandlades illa under Medeltiden? (Jesu död, ränta, skuld för digerdöden, antisemitismen)

  • Vad var det nya med renässansen? (Antiken, vetenskap, pengasamhället, handel, mäktiga länder)

  • Vad var orsaken till reformationen och vilka förändringar ledden den till? (Kungar, Martin Luther, avlatsbrev, påven, översättning, minskad makt, syn på vetenskap)

  • Vad var drivkrafterna bakom upptäcktsresorna och vilka konsekvenser fick dessa ur olika perspektiv?(Handel, konkurrens, ädelmetaller, maktskifte, utvandring, dödlighet, riken faller)

  • Vad var orsakerna till slaveriet och hur behandlades slavarna? (Avtal, triangelhandel)

Material:

  1. Keynote från lektioner (med länkar till NE + filmer):
  2. NE:

    Kristnas syn på gud:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/205/7669

    Medeltiden & kyrkan:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/205/8733

    Judendomen under Medeltiden – Judiska getton
    https://laromedel.ne.se/material/reader/205/7574
    Film om Judar under Medeltiden (0 till ca 8 min)
    https://laromedel.ne.se/material/reader/205/7574?tab=extraMaterial&id=2112637

    Renässansen:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/202/8836

    Reformationen:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/202/8838

    Upptäcktsresorna:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/202/8839

    Slaveriet:
    https://laromedel.ne.se/material/reader/202/8840

Övergripande mål från LGR 11 – 2.2

  • har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia,
  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
Förankring i kursplanens syfte
  • analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa,
  • analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället,
  • reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
  • söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Centralt innehåll från kursplanen

Religion:

• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.
• Huvuddragen i världsreligionernas historia.
• Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
• Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.

Historia:

• Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
• Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
• Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
• Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.
• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
• Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
• Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
• Några historiska begrepp, till exempel antiken, mellankrigstiden, efterkrigstiden och kalla kriget samt olika syn på deras betydelser.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

 

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi bygger nu vidare på vår “resa genom historien” och följer de 2 religionernas utveckling. Längs vägen kommer vi se hur grunden för t ex antisemitismen läggs i Europa. Samtidigt kommer vi se att religionen/kyrkans makt minskar och vetenskapen växer fram istället.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi kommer ha en slutanalys där vi ger alla chansen att visa vad de kommit fram till kring dels de 2 religionerna och dels om de stora händelserna som skett runt dessa.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

v.5 Vad är religion och livsåskådningar
v.6 Historiska källor och Diasporan (skapar vår tidslinje)
v.7 Flodkulturer – Mesopotamien – källanalys & Abraham
v.8 Egypten – flodkulturen & Mose
v.9 Sportlov
v.10 Betydelsen av Mose och händelserna för Judars sätt att leva idag
v.11 Tre kungar, stormakter Antiken
v.12 Greker & romare och ankomsten av Messias
v.13 Budskap enligt Jesus och betydelsen av dennes död
v.14 Lov
v.15  Budskap enligt Jesus och betydelsen av dennes död + Vad lever kvar från Antiken?
v.16 Repetition + analys (grön)
v.17 Repetition + analys (röd)

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Vi ska tillsammans studera hur 2 religioner föds och vi ska studera den samtid de växte fram i. Detta gör att vi kommer resa längs en tidslinje som spänner över många århundraden och t o m flera årtusenden. Vi ska koppla berättelser vi känner igen till viktiga riter/seder inom de 2 religionerna. Samtidigt kommer vi studera stora förändringarna som sker i historien som är av betydelse för kommande händelser/skeenden. Här kan vi koppla samman arvet från Antiken med den nya tid som startar. Med denna kommer också europeernas undersökande av världen och med detta sökande upptäcker samt grymheter när Europa börjar ta över världen.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

 

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.