Jupiter v.10

Tuggummi-hejsan alla Jupiterister!

Vilken vecka vi haft, full rulle som vanligt:)

Framförallt har veckan kantats av den stora världsliga frågan om vi ska införa ett tuggummituggande i jupiter. Men det måste ni säkert redan ha fått höra om:)

Den stora pedagogiska bakgrunden och syfte till detta är att introducera eleverna till nästa stora projekt i SO som handlar om “demokratiska processer.”  Visserligen kommer detta att dra igång nästa läsår men jag (Åsa) vill passa på att nyttja tillfället som kommit och på detta sätt ge eleverna en personlig erfarenhet av en demokratisk process så de har något att relatera till när vi väl sätter igång. Redan nu har vi diskuterat, värderat, samlat information och genomfört regelrätta möten och tagit beslut i frågan om tuggummituggande i skolan. Eleverna har själva fått fundera kring olika utmaningar med projektet samt sätta regler och skriva på kontrakt att de är “med på tåget” så att säga.  

Att kunna ta ett beslut i en fråga är inte en självklar rättighet. Vissa saker kan man påverka och vissa inte, och det var i detta det hela började. Vi diskuterade om vi överhuvudtaget kunde besluta i denna fråga. Det finns ju trots allt forskning som visar att tuggummituggande på lektionerna kan hjälpa till med koncentrationen för vissa elever…

Vi fick helt enkelt börja med att fråga ledningen om det fanns en möjlighet att påverka. Det fanns det, meddelade de, under förutsättning att vi sköter saken på ett bra sätt. Och nu var i igång!

Steg 2 blev att fundera kring de regler vi måste ha. Vi började med att ha ett regelrätt klassråd där vi i ett första skede listade de utmaningar vi kan tänkas behöva bemöta och lösa.

Vi blev sammankallade av fröken till mötet och fick tilldelat en dagordning. Därefter öppnades mötet och vi kunde utse en ordförande, en sekreterare samt rösträknare. Ni skulle varit här..Tänk att få vara med om när dessa sötisar räckte upp handen, väntade på sin tur och sedan fick höra ordföranden säga “om jag uppfattat dig rätt så menar du att…” . Ni ska bara veta vilken fantastisk mötesteknik de visat på!

En viktig fråga att besluta om var hur vi skulle göra med bjudandet? Måste man bjuda? Vilka ska man bjuda? Om det inte räcker till alla? Och så vidare.. Många viktiga aspekter att diskutera kring. Som tur var erbjöds vi en mycket generös lösning från en förälder i klassen och spontana applåder ljöd i klassrummet:

  • Klassen blir sponsrade av tuggummin!

 

Här nedan ser ni de utmaningar vi tillsammans listade samt de regler vi avslutningsvis kunde enas kring. Sammanfattningsvis kan sägas att tuggummituggandet startade idag, fredagen den 9 mars, och pågår främst fram till påsklovet då vi utvärderar. Det är endast på lektionstid vi tuggar och om den tillhörande läraren har sagt ok till detta.

För att få vara delaktig i projektet behöver även varje elev skriva på ett kontrakt. Vi diskuterade även innebörden med att skriva på ett kontrakt och vad man förbinder sig till. Viktigt att man läser det man skriver på.

Ja nu är vi igång och det ska bli otroligt spännande att se vad detta leder till! Får be att återkomma…

En liten fredagskluring: Hur hade Alessandro Volta kommit underfund med hur batteriet fungerar? Hur gjorde han?

Fokus denna vecka:  Fysik och teknik med BatteriJakten

Då var vi igång helt med fysiken och tekniken! Fysiken och tekniken kommer bakas in i varandra lite och vi har redan fått provat på fysiken i kemiprojektet vi hade. NO ämnen fungerar på det här sättet att de arbetar väldigt mycket in i varandra.

 

Som tidigare nämnt skulle vi vara med i BatteriJakten 2018 och denna vecka har vi rivstartat med det. BatteriJakten är över hela Sverige för åk 4 för de skolor som anmält sig till tävlingen. Vi från Lemshaga är anmälda och är med på fullt ös. Tävlingen är indelad i två moment; utbildningsdel och insamlingsdel. Jag (Maria) är den som ansvarar för att anmäla klassen, registrera våra lektioner samt registrera insamlingen av våra batterier till BatteriJakten.

 

I skolan gör vi lektioner och pratar om batterier, vi testar laborera samt forskar om vad ström och elektricitet är och hur det uppkommer m.m. Eleverna själva får på fritiden springa runt och samla in batterier. Fråga grannar, fråga kompisar, mor-/farföräldrar m.fl. Plocka runt allt ni bara kan! När man sedan samlat in sin del åker man till Clas Ohlson eller till en återvinningscentral där de tar emot din mängd batterier du har med dig. Du hälsar dem att du är med i BatteriJakten och kommer från Lemshaga Akademi. Där tar de sedan in dina batterier, väger dem och kommer ge dig vikten på batterierna. Den summan ska du komma ihåg och sedan berätta för mig (Maria) i skolan. Jag registrerar sedan detta till BatteriJakten.

 

Utbildningsdelen pågår just nu fram till 11 mars. Men vi fortsätter att lära oss om batterier och elektricitet ända fram till påsken 🙂

Insamlingsdelen pågår 11- 22 mars. Under den tiden ska ni samla på er ALLA batterier ni kan hitta! (Psst tips från coachen! Totalt förbud att samla in från återvinningsstationer och bil- samt båtbatterier är inte godkända).

Viktigt att tänka på:

Du kan samla in batterier redan nu, men du kan inte  lämna in dem förrän 11- 22 mars. När du ska lämna in dina batterier måste pluspolen vara tejpad. Vi fick en liten mängd klisterlappar till skolan, men de räcker kanske runt 2-3 st/elev, så jag bestämde mig för att ha dem här i skolan. Men vilken tejp som helst hemifrån fungerar.

 

Tävlingen avslutas 22 mars (kl. 11.59).

 

För mer information kolla gärna in hemsidan: www.batterijakten.se

 

Priserna:

I Batterijakten 2018 finns det stora möjligheter att vinna fina priser! Förstapriset till den vinnande klassen är 50 000 kr till klasskassan. Förutom det finns det fler fina priser att tävla om:

50 000 kr – 1:a pris i Batterijakten 2018

15 000 kr – 2:a pris i Batterijakten 2018

10 000 kr – 3:e pris i Batterijakten 2018

Varje länsvinnare vinner ett tårtkalas till klassen!

Dessutom kommer det att delas ut fina priser löpande under tävlingens gång genom tävlingar på Instagram och Snapchat.

 

Denna vecka har vi redan hunnit prata om hur batteriet kom till, vem uppfann det, hur gick det till. Vi har undersökt batterier, vad är batterier för något? Vi har arbetat genom olika Visible Thinking rutiner och funderat, diskuterat samt testat gjort våra egna citron, frukt och grönsaksbatterier… 🙂 Resultatet blev att någon enstaka funkade andra inte! Och det bästa är att saker som inte fungerar också är ett resultat för sig. Och vad är vår slutsats över att det inte fungerade? Vad kunde det berott på?


Barnen har verkligen fått sig många tankeställare och redan finurlat i vad ett batteri egentligen är och hur det fungerar…

Matematik:

I matermatiken fortsätter vi räkna på med multiplikation och snart börjar vi med divisionen där vi ska lära oss uppställning. Därför är det bra att alltid ha multiplikationen i bagaget och vara förberedd med dem 🙂

Denna vecka har vi testat spela våra färdiga mattespel och såhär fina vart dem! Vilka kreativa och fantasifulla barn Jupiter planeten har 😉

Övrig information:

Schack4an

Vi håller fortfarande på öva en del på schackspelet som vi snart ska iväg till Globen och tävla i! Det är många projekt i matematik och NO på gång och alla dess tävlingar. Bland annat i schack håller vi på lär oss olika regler, olika sorters schackspel samt spelar schack duell på tid! Under sådana övningar får barnen lära sig att spela med andra kompisar, eller få spela match mot någon man inte själv väljer (vilket även kommer ske i Globen). Schack är logiskt tänkande för barn och får dem att se olika perspektiv och strukturer på hur de ska bäst gå tillväga. Genom att vi lär oss de olika knepen får barnen också ett bredare perspektiv på sitt egna tänkande i spelet.

Min hjälp från er föräldrar:

Schack4an är en matematiktävling som pågår över hela Sverige i åk 4. I Globen brukar 6000 barn träffas för att spela schack och tävla om fin finapriser 🙂 Denna tävling kommer ske 12 april 2018 och kommer vara en heldag i Globen. Alla elever förväntas komma med, men man blir inte tvungen att vara med och spela.

Tider denna dag:

Vi åker från skolan ca. kl. 8.00. Anmälan – incheckning sker på Globen kl. 09:00-10:00. Första ronden startar kl. 11:00. Tävlingen beräknas vara klar omkring kl. 14:00.

Är det någon av er underbara föräldrar som vill följa med oss den dagen? Jag kommer med information närmare om vad som händer och hur dagen kommer att gå till. Men jag frågar redan nu om det finns något intresse hos någon som kan eller vill följa med eftersom vi är en sådan stor grupp som åker iväg.

Om ni känner er frivilliga får ni gärna mejla mig på min arbetsmejl:

maria.holm@lemshaga.se

Kommande datum:

V.11- 12 Insamling av batterier → 11 mars- 22 mars

V.14 Påsklov

 

Må gott och ha en skön helg,

Önskar vi pedagoger i Jupiter genom Maria och Åsa

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']