Jupiter v.11

 

 . . 

 

Skepp ohoj alla Jupiterister!

 

Denna vecka började på bästa sätt när Melkers pappa så generöst bidrog med tuggummin till klassen. Sockerfria så klart, som även ska göra våra tänder vita:) Nu har vi dock lite ont i käkarna och vi misstänker att det gamla ordspråket “nyhetens behag” stämmer bra här i Jupiter och vi hoppas att det blir bättre nästa vecka. Eleverna är verkligen superduktiga och noggranna med att följa kontraktet. De har max 1-2 i taget och är noga med att ta ut det innan rast. Några incidenter med städningen tar vi med oss till utvärderingen men än är projektet inte slut… Tack igen familjen Andersson!

I ämnet Historia har vi denna vecka koncentrerat oss på vikingarnas resor med fokus på själva skeppen. Vi har både målat och byggt olika vikingaskepp, såsom drakskepp och handelsskepp. Vi har även arbetat med en muntlig framställning då vi berättat om en resa vår viking har gjort. Antingen åkte de österut för att bedriva handel eller så åkte de västerut för att plundra. Fråga ditt barn åt vilket håll de åkte?

I svenskan har vi fokuserat på läsförståelse och strategin “Reportern”. För att kunna bli en riktigt bra läsare, en stjärnläsare, behöver vi olika strategier för att förstå en text bättre. Reporten ställer frågor till texten på tre olika nivåer. PÅ raderna (svaret finns i texten-kontrollfrågor) , MELLAN raderna (svaret går att hitta genom att man hittar ledtrådar och drar slutsatser)  och BORTOM raderna (svaret finns hos läsaren) . Frågor som handlar om “mellan raderna” var svårast för eleverna att förstå. Därför fortsätter vi arbeta med detta mer ingående nästa vecka.

I grammatiken har vi gått igenom dubbelteckning och nu förstår vi skillnaden mellan korta och långa vokaler:) Eleverna fick sedan gå igenom sina texter i den magiska dörren och kontrollera sin dubbelteckning…

 

 

En liten fredagskluring: Varför var drakskeppen platta i botten?

 

Fokus denna vecka:  Superheroes – ett gemensamt projekt i engelska

Tills nu har båda grupperna i Jupiter haft olika temaområden i engelskan. Detta för att kunna nivåanpassa på bästa sätt gentemot eleverna men också för att de har olika lärare i ämnet. Nu, dock, har vi lyckats sätta ihop ett mycket intressant projekt i engelskan tillsammans som handlar om superheroes: vardagshjältar och filmhjältar. Projektet kommer att pågå resten av terminen och båda grupperna gör samma saker.

Ett stort fokus vi kommer att sikta på är skillnaden mellan en vardagshjältar och filmkaraktärer. Vi kommer även fokusera lite extra på kvinnligt och manligt. Viktigt att poängtera och uppmärksamma det faktum att det också finns kvinnliga superhjältar och inte bara manliga…

 

Vi kommer främst att fokusera på dessa bitar i projektet:

  • Vi läser litteratur i ämnet
  • Vi lyssnar på sånger och diskuterar budskap kring dessa
  • Vi tittar på filmer
  • Vi har ett historisk perspektiv och fokuserar på historiska hjältar så som Rosa Parks, Schindler och Malala. Vad gör dessa människor till hjältar?
  • Vi arbetar aktivt och skapande med tillhörande glosor
  • Vi tittar på kvinnliga superhjältar och deras egenskaper
  • Vi tittar på manliga superhjältar och deras egenskaper
  • Vi genomför ett mindre skrivprojekt där vi skapar våra egna superhjältar
  • Grupparbeten, enskilt arbete tillsammans med olika typer av redovisningar

 

Temats Lpp (Lokal pedagogisk planering) finner ni här: https://lemshaga.se/lokalaplaneringar/superheroes/

 

Övrig information:

 

Rocka sockorna med oss onsdagen den 21/3

Har du några olika strumpor hemma? Vad bra! Ta en rutig och en skär eller en med frukt och en med bär – och rocka sockorna på Internationella Downs syndromdagen. Då hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors lika värde och rättigheter.

Att rocka sockorna är enkelt. Det enda du behöver göra är att ta på dig två olika strumpor den 21/3. På så sätt är du med att hylla olikheter samt slå ett slag för alla människors lika värde och rättigheter. Men varför rockar vi sockorna just den 21/3? Jo, eftersom Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21. Och varför rockar vi just sockor? Jo, för att kromosomer ser ut som små kryss, precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra. Att rocka sockorna innebär alltså att vi alla ”rockar våra kromosomer”. Med kraft och glädje lyfter vi fram våra unika förutsättningar, för att ge samhället en chans att se och stötta utvecklingen av alla människors fulla potential.

http://rockasockorna.se/

 

Schack4an.

Vi påminner om att ni gärna får följa med oss och få en upplevelse ni sent kommer att glömma.. Anmäl er till Maria, vi behöver er!

 

Kängurutävling: (Hälsning från Maria)

På måndag och tisdag kommer vi testa att göra uppgifter i Kängurumatte 2018. Det är en rolig tävling i problemlösning som alla skolor och klasser får vara med och tävla i.  Alla ska få pröva på dessa uppgifter och man arbetar enskilt under 60 minuters tid. Den som vill får skicka in sina uträkningar och svar till tävlingen och då är man isåfall med och tävlar om fina priser! Tävlingen är inget tvång att behöva vara med i, men alla kommer få testa på att göra uppgifterna och få ta del av dem.

 

Vecka 20…

… är en speciell vecka och vi vill redan nu informera om läget. Eleverna har studiedagar må-ons och är då lediga. Detta för att de flesta av oss lärare då sitter och rättar de Nationella Proven.

Torsdagen denna vecka är en schemabrytande dag och eleverna kommer att ha en “estetisk allaktivitetsdag”. Den enda dagen som är “vanlig” är fredagen denna vecka. Om ni har tänkt att vara lediga någon vecka under året så är denna vecka att rekommendera. Lite längre fram kommer eleverna att få mer information om vilka val som finns att tillgå.

 

Kommande datum:

21/3  “Rocka sockorna”

V.11- 12 Insamling av batterier → 11 mars- 22 mars

V.14 Påsklov

17/ 5 En till allaaktivitetsdag

 

Avslutar med den vackraste bild en svenskalärare får uppleva… Elever som myser och läser självmant:)

Må gott och ha en skön helg,

Önskar vi pedagoger i Jupiter genom Åsa

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']