Jupiter v.12

Hej alla gröna-sköna, röda-varma Jupiterister!

 

Vecka 12 har passerat och denna vecka har vi fått njuta vårväder utanför väggarna! Det märks på barnen och solen tittat fram och när de leker ute på rasten 🙂 Alltid lika härligt att se! Jag som NO lärare har haft en riktig batteri verkstad denna vecka och förra veckan. Insamlingen och tävlingen har varit igång och vi har verkligen arbetat och gjort vårt bästa i det här! Herregud vilken insats vi gjort för att komma så långt som vi gjort. Verkligen superduper bra från alla håll! Det har varit en både faktarik och rik hantverkarstuga i båda klasserna. Batterier och vikingaskepp m.m…Det vi pedagoger ser hos era barn är det stora engagemanget de alltid lägger i sina uppgifter. De är duktiga på att dyka in i sina uppgifter och göra dem det bästa de kan!


Annars rullar veckorna på med våra projekt och vi har bara en vecka kvar fram till ännu ett lov. Denna gång ett mer färgrikt och med massa påskägg (förhoppningsvis).

 

Fokus denna vecka:  Tema “sociala medier” och Batterijakten

“Sociala Medier”

Vi i Jupiter har arbetat mycket med arbetsron i klassrummet och där har vi kommit långt. Som vi nämnde på senaste föräldramötet så var fokus numera på rasterna och hur vi agerar där gentemot varandra. Även här har vi kommit långt och vi ser goda resultat. Visst kan det ske saker på rasterna fortfarande men samtidigt får vi superbra diskussioner om vad orsaker och konsekvenser av olika typer av ageranden kan få. Vi lär oss och utvecklas hela tiden.

Vad vi dock har uppmärksammat nu är att vårt umgänge och vår gemensamma kommunikation i jupiter, inte bara finns och sker i klassrummet och på raster, utan även på nätet och i olika sociala medier. Vi lärare, och kanske en del föräldrar också, har uppmärksammat att det bland annat pågår en gruppkommunikation på appen “snapchat”. Även kommunikation i olika spelsituationer på nätet förekommer mellan våra elever. Detta sker på fritiden efter skolan.

Att umgås på nätet behöver inte vara en dålig sak, internet kan ju erbjuda så otroligt många fantastiska möjligheter, men vi behöver hjälpa och stötta eleverna här i HUR man kommunicerar med varandra. Språkbruk är inte något vi behöver jobba med enbart i verkligheten utan även på sociala medier. Vi vill påpeka att det inte är några större saker men det förekommer ibland ett ovårdat språk och en del tråkiga kommentarer.

Med detta har vi nu påbörjat ett mindre tema “sociala medier” där vi försöker gripa oss an detta på ett konstruktivt sätt. Temat kommer att ske under mentorstiden några veckor framöver. För en mer ingående förklaring och innehåll i temat, besök vår LPP här:

 

https://lemshaga.se/lokalaplaneringar/sociala-medier/

 

Återvinning blir återanvändning- win win!

BatteriJakten  har varit huvudfokuset för NO just nu. I klassen har vi jobbat hårt på med att tejpa batterier och samtidigt pratat om återvinning av batterier och hur vi ska ta hand om vår miljö. Jupiter här vill visa upp ett bra sätt man kan göra för att tänka på miljön, slänga mindre skräp och istället spara på våra naturresurser!

 

Vi har lärt oss att återvinning av material, mat och kläder är win win för oss och vår miljö. Allt som återvinns görs om i fabriker där stora maskiner kan sortera ut materialet genom olika bildkameror, som sorterar det. Efter den sorteringen förs materialet ut till sina rätta ställen där soporna från materialet kan återanvändas och tillverka nya saker som vi köper och använder. Exempelvis alla kg batterier vi samlat in vet vi att vi snart kommer kunna få nya batterier ifrån eller också kommer kanske en av våra vattenflaskor vi någon gång köper i butiken bestå av just vårt batteri vi har återvunnit! Häftigt va?!

 

Vi i Jupiter har läst på om detta och gjort många fina saker. Som tidigare nämnt har vi bland annat har vi tejpat alla batterierna. Under detta projekt gjorde barnen reklamblad (av papper från pappersåtervinningen 😉 )som de hängde upp i hela skolan och samlade in batterier från alla som lämnade in.

Tack snälla alla barn, föräldrar, personal och övriga för er insats, ert engagemang och allting ni hjälpt till med för att vi ska få in den mängden batterier vi lämnat in! Barnen har arbetat så hårt för detta och vi har fått schemabryta flera lektioner för att hinna tejpa all den mängden vi lyckats samlat ihop 😀 Även rasterna har era barn prioriterat bort för att tejpa klart alla batterier!

 

Här tejpades det för fullt! Ingen rast, ingen ro…

 

Vi har sedan diskuterat och haft debatt om hur världen skulle se ut om våra naturresurser tar slut. Vad gör vi då? Hur skulle vi lösa problemet och hur skulle man leva då?

Denna fråga diskuterade vi och gjorde en VT rutin på:

För inte så väldigt länge sedan så var varken rinnande vatten (som dessutom var drickbart), elektricitet och verkligen inte internet någon självklarhet. Så antingen har ni nu varit med om en resa tillbaka i tiden, eller till en framtid där våra naturresurser tagit slut. Hur känns det?

 

När vi sedan hade haft en argumentation och debatterade kring detta problem skulle vi testa på att återanvända våra naturresurser vi har i klassrummet. Vi tog ett papper som låg i återvinningslådan, så att vi inte slösade med ett nytt papper till övningen. Bland annat försökte vi klippa det och skapa det längsta pappret vi kunde få genom att använda så lite energi som möjligt.

 

Vi tog ställning till:

 

  • Hur gör man det och hur ska man planera för att få det längsta pappret genom att använda så lite energi som möjligt?
  • Hur långt blev det?
  • Krävdes det mer eller mindre energi för dig att tänka smart?
  • Behövde du vara mer noggrann?
  • Om vi nu överför det till ett batteri: Hur får du ditt batteri att räcka så länge som möjligt?

 

 

Vi använde oss av  små papperslappar, mindre än A4 papper.

 

En liten fredagskluring: Hur skulle du göra för att överleva om alla naturens resurser skulle ta slut?

 

Övrig information:

 

Schack4an

 

Nu är det mindre än en månad tills vi ska iväg och tävla! I skolan övar vi hela tiden på schack och kommer göra vårt bästa den stora dagen. Det är många regler att komma ihåg, att lära sig få ett logiskt tänkande och att ha fokus samt koncentration då vi övar detta.

Här kommer lite information om vad som kommer hända den dagen då vi är i Globen och ska spela schack. Informationen ligger även under nyheter på Schoolsoft.

Datum: 12 april

Tid: kl. 8- 15

Åker från skolan kl 8.00

Avgång:

Helst ser jag att vi ALLA åker med SL bussar och tunnelbana tillsammans från skolan. Vi kommer behöva åka 8.20 direkt från Lemshagas busshållsplats. Det är superviktigt att vi alla åker tillsammans och håller ihop gruppen när vi reser, eftersom det är tokmycket folk på vägen mot Globen den här dagen och vi vill göra det så smidigt som möjligt. Vi pedagoger och föräldrar som åker får vara med och hjälpa till att hålla ihop gruppen så att vi enkelt och smidigt tar oss framåt.

 


Anmälan – incheckning

  1. 09:00-10:00.

Första ronden startar kl. 11:00.

Tävlingen beräknas vara klar omkring kl. 14:00.

Närvaro:

För att kunna lotta – dvs ge uppgift om var varje spelare ska sitta i lokalen – behövs närvarolistor. Dessa får jag (Maria) per mejl cirka en vecka innan speldagen, men även i lokalen. Jätteviktigt att jag (Maria) får reda på vilka som ska vara bortresta eller att jag får anmälan om man är sjuk denna dag eftersom de som är borta eller sjuka stryks från listan och är inte med i tävlingen.

Tävlingspoäng:

ALLA som är med och spelar får poäng! Vinner man en match får man 3 poäng, oavgjord match ger 2 poäng och förlorad match ger 1 poäng till klassen. Därför är det bara bra att alla är med och testar spela eftersom det fortfarande ger poäng till oss.

Incheckning:

Till höger om ingången finns ett antal bord, där varje klass har ett kuvert att hämta. I kuvertet finns en lista med deltagarna (närvarolista, se ovanstående stycke), diplom till alla och vinsten med kryssningsbiljetter från Viking Line.

Matsäck och lunch:

Till denna dag behövs matsäck och egen lunch med. Bra att få i sig någon stadigare matlåda med lunch. Det är också bra att ha med sig något mellanmål, macka, frukt och/eller ett litet fika. (Godis och läsk är inte tillåtet).

 

OCH igen…

Vi påminner om att ni gärna får följa med oss och få en upplevelse ni sent kommer att glömma.. Anmäl er till Maria, vi behöver er!

 

  1. 20…

… är en speciell vecka och vi vill redan nu informera om läget. Eleverna har studiedagar må-ons och är då lediga. Detta för att de flesta av oss lärare då sitter och rättar de Nationella Proven.

Torsdagen denna vecka är en schemabrytande dag och eleverna kommer att ha en “estetisk allaktivitetsdag”. Den enda dagen som är “vanlig” är fredagen denna vecka. Om ni har tänkt att vara lediga någon vecka under året så är denna vecka att rekommendera. Lite längre fram kommer eleverna att få mer information om vilka val som finns att tillgå.

 

Kommande datum:

V.11- 12 Insamling av batterier → 11 mars- 22 mars

V.14 Påsklov

12/4 Schack4an i Globen Annexet

17/ 5 En till allaaktivitetsdag

 

Må gott och ha en skön helg,

Önskar vi pedagoger i Jupiter genom Maria

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']