Jupiter v. 17

 

 

 

Då var det äntligen dags för vårt häftiga och coola tema kring normkritik, allas lika värde samt förståelse för att vi alla har olika förutsättningar i livet. “Alla lika – lika unika” är våra ledord. Vårt främsta syftet med projektet Paralympics handlar alltså om att synliggöra detta faktum att vi alla är just det: 

Under temats 3 schemabrytande dagar (alla andra lektioner utgår) kommer eleverna att få prova på olika grenar där förutsättningarna är som sagt…utmanande för många. Det kommer att vara både fysiska utmaningar, kluriga hjärngympa-aktiviteter samt något mer stillasittande aktiviteter som kräver både ett reflekterande och förståelse för allas olikheter. Det kommer bli magiskt! 

 

Kom ihåg lista! 

  • En STEN att ta med. Något som är ca 2 knytnävar. 
  • Tallrik, bestick och något att dricka ur.
  • Vattenflaska
  • Träningskläder 

 

Gällande tider dessa schemabrytande dagar är : 

 

Måndag  08:20 – 14:20

Tisdag     08:20 – 14:20

Onsdag   08:20 – 13:30

 

Men nu kommer det vi också så gärna vill veta. Vad har vi gjort i veckan? Denna gång är det Alicia, Frida B och Ida som ger oss informationen.. 

 

Hej alla Jupiter föräldrar och barn!  

Det här veckobrevet ska handla om att vi har haft schemabrytande dagar och lite annat smått och gott. 

I måndags så hade vi ju schemabrytande på morgonen. Då hade vi schack, men många kom inte ens in. Mindre än halva klassen kom in. Så schack 4 kanske kommer att göra en liten extra tävling till dem som hade svårt att komma in. För att det var inte bara vi som hade svårt att komma in. 

I tisdags så hade vi en schemabrytande dag. Vi började dagen med att alla i Jupiter var i musikladan. Där berättade en tjej som kommer att vara våran coach under vecka 21-22. Hon heter Lisa. Lisa berättade lite om pjäsen I morgon.  Huvudpersonen heter Annie. Lisa har gjort om filmen Annie till I morgon. 

Denna veckan har vi skrivit klart sista kapitlet i tidsmaskinen. Huvudpersonen i sagan skulle skriva ett brev till någon i en annan tid där man sammanfattade alla tidsresor man gjort. Man skrev brevet från tiden man i förra kapitlet fastnade i efter som att det bara fanns en resa kvar. Nu sitter alltså huvudpersoner i sagorna fast i en annan tid i ett annat land. 

På matten håller vi på med vinklar och geometriska former och figurer. Vi har pratat bland annat om vad olika former heter och vad en regelbunden och oregelbunden månghörning är, vad en vinkel är och hur man mäter vinklar. Vi har pratat om vad symmetri är och vilka former som är symmetriska.

På So-lektionerna fick vi en instruktion om hur man kan rita ett vikingaskepp. När man var klar med det fick man färglägga en vikingasköld. I onsdags så hade vi Vicktor som vikarie eftersom att Åsa var borta.  I fredags fick vi också bygga egna vikingaskepp av papper. 

 

På no-lektionerna håller vi fortfarande på med biologi, vi pratar om vad liv evolution är. Den här veckan har vi pratat om människans utveckling, att våran närmaste släkting är schimpansen. Vi människor heter Homo sapiens. Gissa vem vi är mest lik, skriv gärna i kommentarerna längst ner. 

 

Tack för oss! Nu tar vi helg..

 

 

Nu har vi pratat ett tag om Vikingarnas resor, vilka fantastiska sjömän och båtbyggare de var samt tittat lite närmare på hur båtarna var uppbyggda.. Men en intressant fråga är ju också hur man skötte sin toalett ombord. Hur gjorde man nummer 2? 

 

 

Fokus denna vecka: 


 

Här är det fullt fokus på våra gamla vikingar och deras resor och deras galet coola båtar. Fantastiskt jö att de byggde så skickliga och bra skepp och var så bra navigerare till sjöss. Då fanns ju inte GPS eller Google maps men ändå lyckades de hitta till Amerika! 

De senaste två veckorna har vi alltså tittat på vikingarnas resor och orsaker samt konsekvenser av detta. Varför åkte man Västerled eller Österled egentligen, vad var syftet med resorna och vad blev dess konsekvenser? 

Vi har även tittat på hur båtarna var uppbyggda och eleverna har själva fått göra egna skepp, egna sköldar och egna målningar för att lära sig om detta. Vilka kreativa kids vi har och de är SÅ engagerade i sina uppgifter! Det är verkligen så kul att vara med era kids och se hur de lär genom skapande och hur de suger upp kunskap som små kunskaps-svampar:) 

Nästa mini-tema handlar om runstenar och runskrift. Då ska vi så klart lära oss hur man skriver runskrift men också skapa våra egna runstenar. Det ser vi fram emot! 

Parallellt med temat om vikingarna har vi kollat på en serie från Svt Play som heter “Odens Rike” och behandlar fornnordisk mytologi framförallt. Vi får följa asagudarnas knasiga intriger och förehavanden och det är faktiskt ganska spännande även för oss vuxna..även om det är många knasiga namn att komma ihåg:) HÄr har ni länken om ni skulle önska titta igen…

https://urplay.se/program/147478-odens-rike-skapelsen

 

 

 

Övrig information:

Nix.. inte denna gång:) 

 

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V.18. Paralympics 

Gällande tider dessa schemabrytande dagar är : 

Måndag  08:20 – 14:20

Tisdag     08:20 – 14:20

Onsdag   08:20 – 13:30

v. 19 

Ledig vecka p.g.a. studiedagar och lovdagar. Klubben är öppen tisdag och onsdag men då krävs föranmälning. Se schoolsoft. 

 

V.23

11/6 Sommaravslutning 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa