Jupiter v.37

 

 

Tänk att en vecka till åter har flugit sin kos…Tiden går fort när man har roligt:) Vi har under veckan diskuterat, funderat, ritat, skrivit, tolkat och pustat över flera nya arbetsområden vi precis gått in i. Det är mycket spännande på gång, må ni tro! Fråga era barn vad de gjort under veckan och kanske vad som var just deras höjdpunkt?

Under torsdagen var det dags för fotografering och attans vad fina och välkammad eleverna var:) 

Vill även passa på att tacka för ett spännande nytt sätt att ha föräldramöte på. Den digitala världen sätter oss ibland på prov. Så blev det även denna gång och vi får tacka för er förståelse och tålamod och samtidigt be om ursäkt för allt strul och framförallt till de föräldrar som inte lyckades närvara. Detta var en ny erfarenhet för oss pedagoger att genomföra ett föräldramöte digitalt och vi har lärt oss massor. Hoppas dock på att vi får träffa er alla personligen nästa gång. På Schoolsoft ligger en förkortad dokumentation (protokoll) över mötet. Tveka inte att höra av er om ni har tankar eller funderingar! 

I svenska (skrivdelen) har vi ett mindre minitema “jag har en dröm” och nu är det dags för eleverna att skriva ner sina egna framtidsdrömmar. Mycket spännande att få höra era kids tankar om framtiden och hur en dag skulle kunna se ut om deras dröm var en verklighet. En del i instruktionerna handlar om att läsa sin text och få feedback från en kompis.

 

 

 

 

Vilka är våra Svenska Nationella Minoriteter? Hur blir en grupp en nationell minoritet i Sverige och vad är syftet med det? 

Vi har under förra fredagen påbörjat ett mycket spännande tema om Sveriges Nationella Minoriteter, under ämnet svenska och SO. Vi startade projektet med en mindre genomgång av begreppet och många spännande tankar och åsikter delades i klasserna.

Det är inte helt lätt att sätta sig in i andra människors situation samt förstå hur illa behandlade flera folkgrupper faktiskt har blivit och varför genom åren. Våra söta elever delade med sig av många bra tankar och erfarenheter och tillsammans vi kom fram till att det är bra att det har blivit en förändring i dag samt att det är viktigt att veta om vad som har skett så vi kan se till att det inte händer igen. 

Några viktiga begrepp vi samtalat kring: “nationell minoritet”, “diskriminering”, “förföljelse”, “kulturarv”  och “religionsfrihet”

 

 

Fokus denna vecka: 

 

Då har vi kommit en bit in på temat Sverigeresan inom ämnet Geografi och det verkar vara ett uppskattat tema så här långt. Hittills har vi gått igenom vad ämnet geografi faktiskt är och varför vi ska lära oss det överhuvudtaget! Vad är syftet egentligen? 

Som ett första steg fick eleverna sin första läxa i ämnet i form av att redovisa ett eget “smultronställe” någonstans i Sverige. Under veckan har vi redovisat för varandra och vi kunde samtidigt konstatera att det finns mycket skog i Sverige! Även berg, åkrar, höga slätter och vatten kan ses i vårt avlånga land. I Skåne finns inte många berg att åka skidor i men kommer man uppåt i landet omges man av mycket skog och berg 🙂 Så kul och intressant att få höra om alla smultronställen och nu har vi fått flera uppslag på nya platser att besöka!  

 

Vi har även i ett första steg inventerat våra kunskaper inom ämnen Sverige och här fick vi reda på att vi redan har många kunskaper inom ämnet. En utmaning var dock att ge fakta om Sverige som hamnar inom just ämnet geografi och inte andra ämnen som exempelvis historia, fysik eller samhällskunskap. Inte helt enkelt att avgöra men tillslut blev vi även här klokare i vad som faktiskt ingår i just ämnet geografi. Vi ämnar även göra samma sak igen i slutet av temat för att kunna jämför och på ett effektivt sätt visualisera vår kunskapsinhämtning och tydligare se att vi faktiskt lär oss massor här i skolan. 

 

Den här veckan och nästa kommer vi att fokusera på kartkunskap. Vi har gått igenom vad en Atlas är och hur den kan används. Vi har provat att hitta vår skola i vår Atlas och nästa vecka ska vi använda vår Atlas ordentligt. Praktiska övning till max! Efter det kommer vi att fokusera på Sveriges landskap och genomföra en större gruppuppgift. 

Här kan ni se presentationen om Kartkunskap om ni är lite extra nyfikna. 

Kartkunskap – Åk 4

I slutet av temat, v 43 kommer vi ha ett prov där alla elever kommer att få chansen att visa mig allt de lärt sig och några veckor innan dess kommer en tydlig plan och instruktion om vad som ska komma på provet och var man kan hitta sin fakta. En del i provet handlar om Sveriges namngeografi och att bl.a. kunna placera ut våra landskap, några sjöar, berg och städer. Vill man redan nu börja att träna landskap så kan jag varmt rekommendera Seterra. Det är en sida på nätet där man effektivt kan träna Sveriges namngeografi och brukar vara en uppskattad sida av elever. Här finner ni länken: 

https://online.seterra.com/sv/l/swe 

 

Geografens testamente 

Den stora Sverigeresan – eller Geografens testamente – är en TV-serie med bas i geografiämnet som riktar sig mot årskurs 4. TV-serien handlar om karaktären Holger Nilsson och hans vän ingenjör Mortensen. Holger ärver en mystisk maskin som kallas graaf efter den världsberömda geografen Mary Diana Graaf. Han beger sig ut på en skattjakt med ingenjör Mortensen över hela Sverige och letar efter sju skatter som så småningom ska leda dem till Marys mytomspunna laboratorium. De får dock akta sig för en mystisk och ondsint gestalt som är ute efter graafen. 

Det finns tydliga kopplingar mellan Geografens testamente och kursplanen för geografi i Lgr11. Några exempel är kunskaper om geografiska förhållanden, geografisk referensram, jämföra och utveckla kunskaper om olika platser, processer som formar jordytan, ge eleverna kännedom om kartan och hur de kan orientera sig samt samspelet mellan människa och natur. 

 

 

Information kring hämtning/lämning på Klubben vid utvecklingssamtalen 22-23/9.

Den 22/9 under det ordinarie morgonpasset på Klubben håller vi till utomhus. Vi hänger av väskorna i respektive kapprum. Incheckning sker ute på gården.

Den 23/9 är det pågående möten i Jupiters klassrum vilket påverkar oss på Klubben. Just denna dag använder vi INTE Jupiters entré som vi normalt brukar.  Istället har vi fått dispens för att ställa upp dörren vid Storgårdens huvudentré.

 

Vi använder en hel del olika plattformar i kommunikation och skolarbete. De mest frekventa är:

 

Veckobrev, lokala planeringar i ämnena, blanketter, schema, matsedel.

Frånvaroanmälan, läxor och prov, extra-info, tidsbokning, fylla i inför utvecklingssamtal, IUP, konktaktinfo.

 

Uppgifter i alla ämnen i ämnenas respektive klassrum. Håll särskilt koll här om du är frånvarande och tillräckligt frisk för att arbeta hemma. Du loggar in med din lemshaga-mail och vanliga lösenord som slutar på 09. (kontakta mentor om du glömt lösen) 

 

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V.39

 

23/9 Onsdagen. Utvecklingssamtalsdag.  Eleverna är lediga denna dag men närvarar vid sitt samtal så klart:) 

 

V.44 Höstlov

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa  

 

,

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']