Jupiter v.4

 

Hallojsan alla snögubbar och snögummor i Jupiter!

 

Äntligen har det kommit snö och här är aktivitetsnivån på topp och vi bygger snöhus för fullt tillsammans. Som den historielärare jag är så tolkar jag bygget som ett stort engagemang och utbyggnad på vårt vikingatema genom att att bygga verkliga “långhus” i snön. Här ska både hövdingen, vikingar och trälar få plats tillsammans. Tror kanske inte att eleverna fullt ut gör samma koppling som fröken men skoj, kreativitet och engagemang är det inte brist på i alla fall:)

Engelska (Röd Grupp)

När det gäller engelska har röd och grön grupp olika upplägg. Detta för att kunna nivåanpassa på bästa sätt gentemot eleverna. Eleverna har också olika lärare, de har sin mentor i ämnet. I röd grupp har vi arbetat med ett projekt vi kallar “Questions”. I tisdags var det dags för ett extra roligt inslag, nämligen Speed-dating. Sjuk kul hade vi och fröken skrattade så det kom glädjetårar! Se själva hur kul vi hade det:

Ett litet filmklipp:)  https://youtu.be/YhugIzF7jVg

 

 

 

 

 

En liten fredagskluring: Finns det någon grupp i dagens samhället som skulle kunna likställas med vikingarnas trälar?

 

Fokus denna vecka:  Vikingatiden

Då är vi i full gång med projektet och vi lär oss massor. Inledningsvis fick vi höra om vikingen Ansgar och hur han lämnade sitt trygga hem i byn och lyckades nästla sig in hos några vikingar och följde med dem ut på havet i deras vikingaskepp. Berättelsen avslutades precis innan vikingarna hade lagt till vid en hamn och förberedde ett angrepp på ett kloster. Vad ska hända nu?

 

När vi arbetar med detta tema utgår vi från en viss struktur. Temat utgår från en berättelse om vikingen Ansgar och dennes öden.

  1. Först läser vi berättelsen om Ansgar och hur det gått för honom.
  2. Därefter börjar den teoretiska delen, vi utforskar, diskuterar och införskaffar oss nya kunskaper inom ett visst område.
  3. Till sist befäster vi våra nya kunskaper genom att arbeta kreativt i någon form av skapande. Vi bygger, målar, limmar, ritar, klipper, skapar och skrattar.

 

Första veckan utforskade vi vikingarnas kläder och vilka namn som användes vid den här tiden. Eleverna fick i första uppdraget ta reda på vad vikingarna hade på sig. Vilka material? Färger? Skillnad mellan rika/fattiga, tjejer/killar, och barn/vuxna. Därefter gjorde vi vår alldeles egna vikingadocka, en släkting till Ansgar och de fick ge dockan ett namn. Här är resultatet:

 

   

 

 

 

 

 

Andra veckan var det dags att undersöka “livet på vikingatiden”. Hur bodde vikingarna? Vem bestämde i byn? Hur behandlades trälarna? Hur var det att vara barn på vikingatiden? Hur såg vikingarnas “fredagsmys” ut?  De här var frågor vi försökte finna svar på. Samtidigt jämförde vi vikingarnas liv med elevernas vardag. Vem bestämmer hemma hos dem, exempelvis? Vad tror ni att era barn svarade… mamma, pappa eller kanske båda?

 

 

Övrig information:

Eventuell svenskläxa. I svenska har vi den här veckan skrivit på kapitel 7. För de elever som inte blev klara eller har missat av någon anledning får gärna (med stark vädjan från fröken) göra klart hemma. Här finns instruktionerna: Instruktioner kap 7 .

 

Hälsningar från Musik-Jonas:

Hej alla jupiterföräldrar! På musiken har vi rätt nyligen avslutat ett scenträningsprojekt. Man har i grupper om fyra små popstjärnor fått träna in en låt som spelas från Spotify. För att göra ett proffsigt framträdande är det viktigt att bjuda publiken på omväxling. Om du planerar var du ska stå och var du ska titta så ser du dessutom proffsig och säker ut även om du egentligen är nervös. Uppspelet skedde precis innan jul och blev ett riktigt klassparty!

Nu ägnar vi en del tid åt pianospel. Kärnan är förstås själva spelandet, att öva och till slut få fingrarna dit man vill. Jag utgår ifrån ackordsspel vilket ligger nära till hands i elevernas egen musiksmak. Här kryper även ett moment av musikteori in. Vad är ackord? Vilka instrument kan spela ackord? Hur är ett ackord uppbyggt? Sedan flera svårighetsgrader på spelandet så att du alltid kan utmana dig själv. Många kommer efter dessa veckor kunna spela ackord och baston samtidigt och kanske till och med kompa sig själva på piano när de sjunger. Just nu tittar vi på Aviciis Wake me up.

 

Skolbio på tisdagen. Innan lunch pågår dagen enligt schema. Vi äter en tidigare lunch i klassrummet (ej matsäck) och beger oss sedan mot Gustavsberg och biografen för ett trevligt biobesök. Vi beräknas vara åter på skolan runt 14:00, ungefär. Därefter slutar eleverna. Inget godis eller någon läsk får tas med. Vår ambition är även att lämna mobilerna i skolan.

I klassrummet kommer vi gå igenom och diskutera filmens innehåll och budskap för att få ut det mesta av besöket. Återkommer med resultatet:)

 

Utvecklingssamtal VT/18. Tider ligger ute. Skynda fynda, först till kvarn!

 

Allaktivitetsdagen. Då börjar vi närma oss en ny schemabrytande dag på Lemshaga som vi kallar allaktivitetsdagen och som syftar till dess namn: alla ska aktiveras. Vi pedagoger kommer att erbjuda eleverna olika alternativ som de sedan får välja utav. Det kan vara både språkutvecklande aktiviteter som fysiska. Återkommer när det närmar sig med lite mer ingående info.

 

Inbjudan till föredrag. Onsdag 14/2 kommer Polisen, Soc, Polarna och miniMaria till Lemshaga. Mellan 18.00 och 19.00 håller de ett föredrag kring hantering av brott, tidiga tecken och kommunikationsvägar.

Samtliga föräldrar och andra som är intresserade är välkommen.

Vi ser detta som en stor möjlighet och chans, därför hoppas vi så många som möjligt kommer. Plats Ladan.

 

Kommande datum:

30/1 Skolbio.

V. 6 utvecklingssamtal pågår under hela veckan men främst under onsdagen

7/2  Utvecklingssamtalsdag. Studiedag för eleverna

7/2 Föräldrakoordinatormöte kl.18.30

13/2 “Allaaktivitetsdagen”

14/2 Inbjudan: Föreläsning 18:00-

21/2 Föräldramöte . Mer info kommer

V.9 Sportlov

 

Många hälsningar,

Önskar vi pedagoger i Jupiter, genom Åsa

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']