Jupiter v.43

Tjenixen Jupiterister!

Tänk att tiden går så fort när man har roligt:) Helt plötsligt har det blivit tid för höstlov och vi har nu avslutat ett stort område; Sverigetemat i Geografi. Nu är det alltså lov nästa vecka och vi får passa på att njuta ordentligt.

När vi kommer tillbaka är det åter dags för en massa spännande saker. Världsreligionerna är ett det nya temat inom SO och Maria har även hon ett spännande projekt inom kemins otroliga värld på g.

Kojbygget pågår fortfarande för fullt och fröknarna var schyssta nog och bidrog med några linor och en presenning så nu är vi pedagoger på topp:) Då vi kommit långt och fröken även lovat fika som belöning var det dags att avnjuta några härliga bakverk. Fredagen avslutades därmed med det sista rafflande avsnittet ur “Geografens testamente” samt en smaklig kaka.

 

 

En sak vi pedagoger har uppmärksammat med denna grupp är att de är så taggade och engagerade i sina arbetsuppgifter, vilket är superkul för oss lärare. Dock har de stora behov av direkt feedback och har en del utmaningar med att vänta på sin tur, låta arbetet få ta tid samt att ha strategier för att jobba självständigt och kunna ta sig vidare när man kör fast. När man saknar dessa strategier kan det upplevas som om man inte får hjälp av läraren och att man inte får något gjort. Vi lärare behöver stötta eleverna i detta och därför hade Åsa en liten speciell lektion under torsdagens svensklektion. Lektionen började med att jag berättade för eleverna:

“Vi behöver träna på att bli självständiga och ta hjälp av varandra. Jag kan inte hjälpa alla samtidigt. Detta behöver vi öva på, att fråga varandra först!  Idag ska vi göra något speciell, en virvelvind,  men en sak kommer att vara mycket annorlunda. Jag kommer inte att hjälpa er någonting! Jag kommer nu att berätta för er vad ni ska göra, 2 gånger men inte fler. Sen ska ni få hjälpa varandra i gruppen. Om ni inte vet vad ni ska göra frågar ni varandra. Bara om ingen vet får ni räcka upp handen och fråga mig, men då måste alla fyra räcka upp handen tillsammans. Som ni också säkert ser så finns allt material redan på bordet men det finns inte till alla samtidigt. Här behöver ni turas om och samsas. ”

Hur gick det då, under ni säkert? Här kommer resultatet från en helt magisk lektion:

  

    

 

 

En liten fredagskluring: Vad har fröken skrivit på tavlan? 

 

 

 

Fokus denna vecka:  Geografi – gruppredovisningar och prov  

Att förbereda och genomföra ett prov kan vara pirrigt för många elever. En del blir taggade och en del blir nervösa. Vi pedagoger vill så klart att alla elever ska lyckas med sina prov och därför hade vi en lite annorlunda lektion för att stärka eleverna inför det som komma skall. Syftet med lektionen var att eleverna skulle känna sig lugna/lugnare inför provet och enligt elevernas utvärderingen av lektionen blev syftet uppfyllt. Så här gjorde vi:

I sann VT-anda använde vi oss av rutinen “kompassen”.

Norr: Först gick vi igenom ifall eleverna hade några speciella frågor. Men också om de visste var de kunde hitta all den information de kan tänkas behöva.

Ost: I steg 2 tog vi upp saker som kunde oroa oss? Vad händer om man inte lyckas på provet? Och vad händer om man stavar fel exempelvis? Här kunde jag svara på elevernas alla frågor och det blev märkbart lugnare i rummet:)

Väst: I det näst sista steget pratade vi om värdefulla tips inför själva provtillfället samt hur man kan förbereda sig? Vi kom fram till att det fanns en del bra hemsidor att gå in på (seterra.com) men även konkreta tips när man ska genomföra själva provet. Gå igenom provet när du är klar då man kanske kan hitta en del slarvfel då, hålla ett vitt papper framför frågorna och ta en fråga i taget osv… Ren studieteknik alltså…

Syd: Tillsist utvärderade vi lektionen och kollade om vi blivit lugnare inför provet. Lyckligtvis var så fallet!

 

Under onsdagen var det dags för eleverna att redovisa sina grupparbeten för fröken och kamraterna om vilka landskap de fördjupat sig i. Eleverna var SÅ duktiga och det märktes att många hade övat ordentligt inför sina redovisningar. Dagen innan hade vi gått igenom matriserna och tittat på vilka nivåer det fanns att sikta mot när det gäller bedömningen så det skulle bli tydligt för eleverna vad som förväntades av dem och hur de skulle bli bedömda.

Jag, Åsa, blev mäkta imponerad efter onsdagens alla redovisningar. Eleverna var så engagerade och fokuserade på sina uppgifter!  

Även åhörarna gjorde ett fantastiskt jobb och stöttade sina kamrater exemplariskt. Innan alla redovisningar gick vi igenom HUR man som åhörare kan stötta sina kamrater och HUR man kan ge positiv och konkret feedback. Även här briljerade eleverna och gav varandra mycket positiv och konkret feedback. “Jag gillade när du tittade ut på pupliken”,  “Jag tyckte du var duktig på att tala tydlig och i lagom takt” och “Vilken spännande fakta du har” .

Idag, fredag, genomförde vi själva provet. De var alla mycket duktiga och gjorde sig alla förtjänta av gofika:) Resultatet av provet trodde elverna skulle komma direkt efter rasten, men jag var tyvärr tvungen att göra de besvikna och ha lovet på mig att rätta:)

Övrig information:

Vi vill bjuda in föräldrar i kommunen, samt personal inom barn och omsorg till en föreläsning och samtalskväll tisdagen den 21 november kl. 18.30-20.00 i Gustavsbergs kyrka. Hur pratar vi med barnen om det som de möter på nätet? Vi talar om hantering av viktiga frågor i vår digitala tidsålder: allt från livets frågor, självbild, mening, selfies till nätmobbing och nätporr. 

 

Lov v. 44. 

Kommande vecka:

V. 45

Grön Röd
Mån

Ny läxa Engelska

Tis

SO-Läxa 

Idrott

SO-Läxa

Idrott

Ons Idrott

Idrott

Tor

Fre
 Inlämning SO-läxa på måndag v.46

Men nu tar vi lov, hälsar vi pedagoger från Jupiter!

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']