Jupiter v. 48

 

 

Ho, ho, ho alla jupiterister som verkar under regnbågens magiska kraft!

 

Dagarna börjar rusa iväg och vi börjar närma oss jullovet i en rasande fart. Så mycket vi ska göra och hinna med innan vi avslutar vår första termin tillsammans. Nu börjar gruppen sätta sig ordentligt och vi har så mysigt och lärorikt tillsammans med varandra. Häromdagen hade vi en återblick till hur vi som grupp hade det i början av terminen. Tillsammans kunde vi glatt konstatera att vi inte längre ser några konflikter mellan tjejer och killar och att vi som grupp är mer sammanhållen. Vi har kul tillsammans och kan oftare reda ut saker tillsammans på ett bra sätt. Som vi nämnt tidigare är det så häftigt med den här gruppen då de leker i så stora grupper och är så fantastiska på att komma på nya saker att göra tillsammans. Kojan är nu “så förra månaden” och nu är det hopprep som gäller.  En och annan bibelläsningen hinner vi också med:)

 

 

 

Vi arbetar ständigt med gruppdynamiken, som ni vet, och det har verkligen gett resultat. Som fortsättning på vårt “vara-snäll-tema” har vi idag börjat öppna vår snällkalender och det ska bli galet kul att se vad som händer med det. Snällkalendern är en julkalender som utmanar eleverna att göra något snällt varje dag fram till julafton. Idag öppnade vi två luckor och nu hoppas vi på många lappar och hej:) Vill ni veta mer om snällkalendern så finns det mer info här: http://www.snallkalendern.nu/

 

 

 

En liten fredagskluring: Vad är fel i den här bilden?  Finns flera:)

 

 

Fokus denna vecka:  Källkritik och världsreligionerna

Nu har arbetat en del med våra religioner och livsfrågor och det blir bara mer och mer spännande. Nu har eleverna startat upp sina grupparbeten och det är full aktivitet i klassrummet. Eleverna fick vara med och önska vilken religion de ville fördjupa sig i och därefter skapades grupperna. Innan vi startade upp arbetet gick vi igenom vad som förväntades av eleverna, vad de ska göra och hur de blir bedömda. Här finner ni informationen om detta: asa- grupparbete

Flera av eleverna har självmant tagit med sig biblar som vi nu också har tittat i. Kanske är det något av er föräldrar som har Koranen, Vedaböckerna eller Dharmapaddan hemma? Skicka gärna med barnen till skolan i så fall så kan vi utforskar dem med!

 

En viktig del i arbetet med religionerna (och alla andra arbeten också för den delen)  är att vara källkritisk och att kunna ta på sig sina “källkritiska glasögon” när vi hämtar information. Det är inte alltid lätt att hitta rätt mängd av information att sålla i samt hitta information som är åldersadekvat. Här behöver vi träna eleverna och vi har därför börjat tala en del om just källkritik. “Vem i hela världen kan man lita på?” Här finner ni lektionen vi hade: Kallkritik och informationssokning 

Att kunna arbeta källkritiskt är inget man lär sig över en natt utan är något vi kommer återkomma till vid ett flertal tillfällen under hela mellanstadiet. Vi kommer att gå in djupare på detta framöver och träna oss i denna förmåga ordentligt så vi till slut blir proffs på att vara källkritiska. Bli nu inte förvånade om era barn börjar ifrågasätt er och undra var ni grundar era beslut och tankar på:)

 

Bedömning är självklart en stor del i arbetet med världsreligionerna. Eleverna kommer att få visa sina kunskaper på flera olika sätt men förutom visade prestationer på genomgångar och lektioner så kommer de i slutet att få genomföra en gruppredovisning och ett muntligt grupp-prov. Dessa kommer att ske i slutet på v.50. Mer information om själva provet och hur eleverna kan förbereda sig på bästa sätt kommer lite senare.  

Den formativa bedömning sker alltid kontinuerligt. Tillsammans går vi  igenom vad som förväntas av eleverna och vilka mål som ska uppnås. Under resans gång ger jag ibland muntlig respons på vissa arbeten och uppgifter. Ibland sker denna respons till eleverna som helgrupp och ibland får de enskild respons.

Den summativa bedömningen kommer att ske genom en skriftlig personlig återkoppling efter temats slut av mig Åsa, som kommer att finnas synlig i deras religionsböcker. Jag kommer även att fylla i en matris i schoolsoft under förutsättning att det är “rätt” matris jag fyller i. Vi har haft en del tekniska problem med Schoolsoft som vi söker lösning på och hoppas kunna lösa inom rimlig tid.

 

 

Övrig information:

 

Hälsningar från syslöjden: 

Hej Jupiter
Här kommer en rapport från textilslöjden från en annan Åsa (textillärare på skolan).
Efter uppkörning och alla rätt på teoriprov har alla elever som har textilslöjd just nu lyckats ta sina körkort. Hurra! Körkortet följde med hem och fungerar som ett diplom. Nu kan eleverna trä en symaskin, alla viktiga delars namn (typ pressarfot) och kan behandla och köra en symaskin korrekt och  omsorgsfullt.
Eleverna har även fördjupat sig i vävning och alla har vävt egna armband på vävram. Några har testat andra sorters vävning också, som vävstol, bandgrind m.m.
Härnäst väntar broderi och ännu mer symaskin då pennskrin ska tillverkas. Eleverna har fått lära mer om olika materials egenskaper. Under 4:an fokuserar vi på vävda tyger och materialet bomull. De har lärt sig olika ord som har med vävning, symaskiner och snart även broderi – att göra. De övar upp sin idéförmåga (som redan är god!) gör skisser, tyder arbetsbeskrivningar och utvärderar hur arbetet gått efter varje avslutat projekt.

Jag är glad att få träffa era glada och mycket kreativa elever/barn varje vecka!

Läxor:

Vi har förstått att en del av er finner det svårt att veta NÄR läxorna ska in. För att hjälpa er med detta kommer vi enkom att meddela om läxor via schoolsoft och inte här i veckobrevet, så ni endast behöver hålla utkik på ett ställe. Håll därför koll hädanefter på schoolsoft där läxorna alltså finns. Sen har vi ju alltid talat om för eleverna vad som gäller så där har ni förhoppningsvis en säker källa att bolla med:)

 

Simveckor:

På tisdag är det dags för grön grupp att få åka och simma. Vi samlas i skolan som vanligt på morgonen och har musiklektion. Sedan tar vi bussen till Gustavsbergsbadet tillsammans från skolan. Simningen sker kl. 10-12.30. Det betyder att barnen kommer behöva ha matsäck med sig. Ha gärna med ett litet mellanmål som du kan äta före simningen och sedan matsäck/matlåda som du kan äta direkt efter simningen. När vi är tillbaka i skolan är eftermiddagen som vanligt enligt original schemat.

 

Luciatåg:

Onsdagen den 13/12 är det dags för vårt årliga luciatåg. I tåget går de elever som ingår i körverksamheten (en frivillig aktivitet som eleverna kan delta i på torsdagar). Tror att det handlar om en handfull elever ur Jupiter. De elever som inte ingår i tåget kommer få nöjet att uppleva denna händelse live under första skolpasset. Nyhet från i år är att detta kommer ske utomhus vid amfiteatern så var noga med att era barn har kläder efter väder. Stanna gärna kvar en stund på morgonen och njut av vår vackra sång! 

 

Här finns en länk till luciainfo för årets tåg vad gäller klädsel och praktikaliteter.

http://gamla.lemshaga.se/users/jonask/weblog/a9379/Lucia_2017.html

 

Klubben: 

Dags att anmäla sig om ni ska gå på Klubben under jullovet. Endast de som SKA VARA HÄR ska anmäla sig. Om man ska vara helt ledig ska man inte gå in på länken. Tack för att ni hjälper oss att planera en bra verksamhet.
Klubben och fritids är stängt 22/12 och mellan jul och nyår. Vi öppnar tisdagen 2/1 igen.

 

Kommande vecka:

Luciatåg 13/12 i amfiteatern under morgonpasset.

Julfika 13/12 i klassrummet. 16:30-18:30.

Simning grön grupp tisdag v.49

Simning röd grupp tisdag v.50

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']