Jupiter v.50

 

 

Det är helt otroligt men vi har faktiskt börjat närma oss slutet av första terminen i mellanstadiet. Och vilken resa vi har gjort tillsammans! Många skratt har det blivit och jag tror nog att er nu skrivande fröken också har fått några extra gråa hårstrån på köpet, men det är det värt:) 

Men tänk också hur mycket nya kunskaper vi har införskaffat oss. Nu kan vi allt om rymden och hur det nu är med vad som snurrar runt vad egentligen och hur det amerikanska valet fungerar och varför Donald Trump är så trumpen… Vi vet nu också mer om vad demokrati är och hur det fungerar både i USA, Sverige och i en hel del andra länder i världen men framförallt så har vi övat oss massor i att vara källkritiska. Hur kan man veta att den informationen man har hittat på internet är trovärdig men även en användbar källa? 

Här kommer även en liten uppdatering i arbetet kring vår arbetsro och förmåga att komma i tid! 

 

https://youtu.be/gGGn8GD5g_Q

 

 

 

I Svenska har vi börjat med texttyper “instruerande texter” och eleverna har fått i uppdrag att skriva ett recept med en liten knasig tvist så klar.. Innan vi börjar ge oss på genren själva och skriva egna recept så botaniserade vi lite inom själva genren och eleverna fick öva sig i att följa en specifik ordning. Knasiga fröken hade blandat ihop en instruktion om hur man skulle baka bullar och allt var helt huller om buller… Så här såg det ut när eleverna fick sätta allt i ordning igen:) 

 

   

 

 

 

Så här i slutet av varje termin är det varje lärares uppgift att fylla i elevernas ämnesmatriser i schoolsoft. Matriserna är något stolpiga och abstrakta många gånger, om ni frågar mig personligen, och det tar ett tag för eleverna att lära sig hur de ska tolkas och förstås. Det är inte förrän i åk 6 som det börjar bli riktigt på allvar, så att säga, då matriserna ska omvandlas till betyg. Men hur allt detta fungerar mer detaljerat kommer vi att informera er om under åk 5 när vi börjar närma oss. Men nu så här i åk fyra handlar det mest om att få eleverna att förstå att det faktiskt finns olika nivåer i sin kunskapsutveckling och att man alltid kan bli bättre och sträva ett steg till. Det finns inget som säger att man är färdig och klar, utan vi lärare kommer alltid att pusha och peppa era fina kids att alltid nå ett steg till utifrån just ert barns förmåga. 

Några av er kanske har fått nys om att matriserna i svenska är uppdaterade och de stämmer bra det. Jag har lagt in en bedömning där och fyllt i vilka nivåer era kids ligger på just nu. I svenska är matriserna uppdelade i olika områden kan man säga. Ett som handlar om att läsa med flyt och att ha läsförståelse, en annan som tar upp skrivförmågor och en sista som handlar om talets förmåga. Att man kan samtala med andra och hålla en presentation osv. Varje område har flera olika kriterier. 

Tittar ni noga kan man också upptäcka att två olika kriterier inte är ifyllda i matrisen (de visar ingen färg utan är bara vita) men det betyder bara att vi inte hunnit arbeta med det området än. Dessa matriser kommer vi att arbeta med i 3 år, dvs hela mellanstadiet. Vissa kriterier arbetar vi med varje år och då höjs ju givetvis kravnivån också vartefter vilken åk vi jobbar i. Att skriva en berättelse, exempelvis, i åk fyra har inte samma krav som om man skulle skriva en berättelse i åk 6. Därav kan vissa delar i matriserna ändras både upp och ner genom åren. Men allt detta kommer vi att gå igenom under ett föräldramöte i åk fem och jag vågar nog lova att det då kommer att bli glasklart, så håll ut:) 

 

 

 

Vi har ju informerat er föräldrar ganska ingående förra veckan om vår plan och om våra kommande “kurser” kring detta och hänvisar till det brevet för repetition. Men det vi tänker att vi vill ta upp här och nu, och som vi mest nosade vid i förra veckobrevet, är ju själva grundbulten till alla konflikter. Vi har nu fått ett tydligt mönster i vad som orsakar alla drama. Vi vågar nog påstå att allt kokar ihop till en känsla att inte få var med, att vara utanför och inte ha en “person” som är “sin”.  Detta gäller såväl i kärlek som i vänskapsrelationer. Vi ser att det leks mycket mellan barnen men att det är en rotation och att många känner att man inte har något speciell. Sen finns det en hierarkisk ordning också kan vi se. Känslan av att vilja ha någon, och gärna själv, är överhängande och här gör man allt får att få ha “någon” som “sin”. Man pratar om andra och inte till, man får för sig saker och lägger sig i andras konflikter och det blir flera missförstånd. 

Även kärleksdraman tycks blomma upp. Kärlek är ju aldrig fel och det värmer i våra hjärtan att se så mycket kärlek här i jupiter men barnen har samtidigt utmaningar med att hantera olika situationer som kan uppstå. Känslor som svartsjuka och obesvarad kärlek är centrala delar. Dessa delar kommer vi givetvis ta upp i våra “kurser” men även hur man rent konkret kan göra i olika situationer som lätt kan bli utmanande. Hur säger man nej till någon som frågade chans på ett schysst sätt utan att samtidigt såra den personen, exempelvis? Men också hur man kan hantera att den man är tillsammans med leker med andra utan att man själv blir svartsjuk? Måste man leka med alla samtidigt? Får man leka endast två och två? Ja, ni börjar kanske nu förstå vad som sker och hur vi tänker kring hur vi kan hjälpa era fina kids. Återkommer igen i frågan så klart under nästa termin. Till dess så håller vi i hatten:) 

 

 

 

Är Wikipedia en trovärdig och användbar källa? När i så fall och varför/varför inte? 

 

 

 

Fokus denna vecka: 

 

https://lemshaga.se/lemshaga/demokrati-politik-och-en-hel-del-kallkritik/

 

Då är vi snart klara faktiskt med vårt tema kring demokratiska processer och det återstår endast ett prov… Alla lektioner och all kunskapsinhämtning är nu med denna dag klar och det återstår endast för eleverna att visa mig allt de lärt sig. 

Men vad har vi gjort då? 

Jo, vi började med att titta på vad begreppet demokrati är för något och vad det står för. Hur startade allt och hur var det med de gamla grekerna egentligen när de stod på sina öppna torg och använde sig av direkt demokrati… Inga slavar eller kvinnor fick ju rösta på den tiden och vi kom fram till att det är mer jämställt idag, som tur är, då alla har lika värde oavsett kön, inkomst eller status. 

Vi har även tittat på hur det går till i det amerikanska valet kontra val i Sverige. Hur går det till och vilka får rösta. Hur fungerar demokratin i praktiken… Vi gick även in och tittade på hur demokratin skiljer sig åt i USA jämfört med i Sverige. Hur går det till när man röstar i USA och i Sverige. Vilket är bäst och varför? Hur bestäms lagarna? Det här är också en fråga som kommer på provet på måndag, alltså denna; 

Vilka likheter och skillnader kan du se på hur demokratin fungerar i USA och Sverige? Jämför exempelvis 

  • hur valen går till, 
  • vilka demokratiska processer vi har? 
  • hur är samhället uppbyggt? 
  • vem bestämmer lagarna och hur går det till? 

(Varsågod ni som läser veckobrevet…här kommer belöningen, ska bli spännande att se vilka som läst veckobrevet och fått denna fördel 🙂 

 

Förutom detta har vi kollat på hur mycket våra politiker ljuger och hur det påverkar oss. “Trump-en” är ju expert på Fake News men han är i gott sällskap. Vi i klassen tyckte det var intressant och självklart skrev vi också egna artiklar med Fake News som inspiration. En rolig uppgift måste jag säga:) 

 

Ja, nu är vi alltså i slutet och på måndag kommer eleverna att genomföra det sista provet. Men idag fick eleverna allt sig en överraskning. Ett oförberett prov i källkritik! Självklart var min prov-slips på och jag kan redan nu säga att de var superduktiga. Lite olika nivåer på elevernas svar men alla ska vara godkända! Misstänkte att jag inte skulle bli den mest älskade läraren efter detta oförberedda prov så jag hade förberett mig noga, årets pedagog som jag är:) En superkompetent kollega lärde mig att “socker-pedagogik” alltid går hem när man ligger lite risigt till så jag gjorde som den bästa, mutade kidsen med guldpeng i choklad från mitt kassaskrin!  Och jag tackar ja för responsen. Tror mitt rykte räddades något och jag kan sova gott ikväll:) 

 

 

 

 

Övrig information:

Nix…

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V. 51 

Måndag. Vi firar Lucia under den första lektionen i klassrummet. En länk till en stämningsskapande film kommer på schoolsoft även till er föräldrar under söndagen. 

 

Måndag. Demokrati-prov. Info finns på classroom. Provet sker under Åsas lektioner denna dag.

 

Torsdag. Jullunch på skolan. Något förenklad pga Corona.. 

 

Fredag. Skolavslutning. Vi startar 9.00 och slutar 13:30! 

 

 

Vårterminen 2021

11/ 1 Skolstart

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa  

,

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.