Jupiter veckobrev v.48

Hej allihop!

.

Vi närmar oss snabbt lucia och jul så vi börjar med att flagga för en mysig adventskonsert framöver.

.

Måndagen den 17 dec kl 18.00 kommer vi ha en liten adventskonsert med skolans körer i musikladan.
Alla är välkomna men man måste ha biljett!
Det blir trångt men härligt!
Från måndag den 3 dec kommer det finnas gratis biljetter på expeditionen för att vi inte ska överträda brandreglerna för musikladan (max 4 per familj).
Högstadiets kör Ladankören, mellanstadiets kör Mellankören och lågstadiets kör Lilla kören medverkar.
Välkomna!
.
.
.
.
.
Mörkret och vädret gör sig tydligt påmint just nu, det är inte riktigt lika roligt ute som när det var sommar och varmt. Men här på Lemshaga har vi uterast alla raster upp till och med åk6. Det kan behövas en påminnelse för vissa hemifrån om att det är så. Hjälp gärna era barn att få med sig kläder efter väder så att de kan vara ute utan att frysa och bli blöta.
.
.
.
.

Trä- och metallslöjd

De elever som den här terminen har trä och metallslöjd har börjat med ett projekt som knyter an en hel del till matematik. Vi arbetar med geometriska former, vad de heter i 2D och 3D samt hur man kan kombinera de för att bygga nya former och även vad olika former kan symbolisera.
Eleverna har nu valt en form som de ritar upp i skala 1:1 och den klipper ut i koppar eller mässingsplåt. Den här lilla formen filas och slipas för att kunna bli ett smycke eller en dekoration av något slag.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Vi gör kopplingar till yrket som silver-, guldsmed och smyckesdesigner. Något som eleverna mycket väl skulle kunna plugga vidare inom eller rent av arbeta med som vuxna. Det är fantastiskt fokus och fina skapelser som tar form.
.
Den här veckans torsdagslektion hade vi textilslöjdsgruppen på besök under lektionen eftersom Åsa var iväg på utflykt med äldre elever. Då arbetade de med trådslöjd, i metalltråd. Tråd finns ju inte bara inom den textila slöjden. Det skapades hjärtan, stjärnor och lite julgranar som dekorerades och togs hem till julpyntet.

Matematik

Det är snart dags för multiplikationsprov, spännande! Se schoolsoft för datum, tid och övningsuppgifter.
Vi har som ni vet arbetat med multiplikation nu i fem veckor. Tabellträning, rita och visualisera uppgifterna samt lösa lästalsuppgifter, vi har även spelat Yatzy i grupp för att öva multiplikation. Lästalen har vi löst i grupper om tre eller fyra elever för att eleverna ska kunna dela med sig av sina olika tankar och kunna ha glädje av att alla kan olika saker.
För att lättare kunna arbeta i grupp behöver man förstå att alla är lika viktiga även om inte alla gör samma saker. Det är också viktigt att känna att man som individ bidrar till gruppen och att inte någon tar över allt. Därför har vi börjat med att man i grupperna får olika roller.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ALLA ska delta i samtalet och hjälpas åt att lösa problemet men andra saker delar vi upp.
.
Sekreteraren skriver och ritar det som gruppen kommer överens om (alla måste inte skriva och trängas på samma papper)
Tidshållaren håller reda på hur länge gruppen har på sig att lösa problemet så att man hinner bli klara i tid. En utveckling på tidshållarens roll är att se till att alla får samma talutrymme i gruppen under diskussionerna.
Materialansvarig hämtar och lämnar det material som gruppen behöver och är den som har störst ansvar i gruppen att laborera med materialet när gruppen diskuterar.
Ordförande beslutar om vilken uppgift gruppen ska lösa från det lösblad som Ayla delar ut eller ordning som uppgifterna ska lösas om det är flera uppgifter.
Ibland kan en person ha flera uppdrag och när vi har jobbat i grupper med tre elever i varje har det fungerat allra bäst.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sista gruppuppgiften har gruppen redovisat på tavlan inför klassen och visat hur de har tänkt. Jättefina redovisningar och modigt att våga skriva på tavlan inför klassen tillsammans med gruppen. Fint också av de som var publik och både lyssnade, ställde frågor och var fokuserade på de som redovisade.
Jag är väldigt tacksam för alla er elever som vet vad som är rätt och gör rätt, tack!!

En kommentar

Kommenteringen är stängd.