Jupiter veckobrev v.6

Soliga hälsningar alla i Jupiter!

Det finns äntligen lite hopp om att våren är på väg, vi har fått se solen flera gånger och senast nu hela fredagen. Det är så skönt med både ljus och känslan av värme. Men fortfarande är det ordentligt kallt ute och vinden sticker i huden. Behåll varma kläder på och se till att de fortfarande finns i skolan så eleverna kan vara ute på rasterna.

 

Nu kommer en stor dos med Svenska och SO. Vi har jobbat med väldigt mycket som hänger ihop och haft helt fantastiska lektioner de senaste veckorna. Engagemanget är på topp och jag skulle definitivt kunna säga att arbetsron har blivit bättre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hela temaarbetet “Att bo i Sverige” som är ett samarbete mellan Sv och So finns beskrivet mer i detalj i Lpp’n på hemsidan om ni är intresserade.

Redan i oktober hade eleverna en läxa som handlade om “Mitt Sverige” de allra flesta skrev för hand och vi har nu skrivit rent de texterna och placerat ut dem på Sverigekartan i klassrummet där de hör hemma. Väldigt spännande att läsa om var klasskompisarna har varit och vad de gjorde där samtidigt som man ser var det är på kartan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var lättare att få eleverna att skriva när de ska skriva om något de vet väl och dessutom redan har gjort förarbetet på. Alla verkar gilla att skriva på datorerna när de väl lyckas logga in och komma till rätt plats. Tyvärr är det inte alltid det går så smidigt och vi jobbar hela tiden med att felsöka och försöka lösa det problemet men det är många datorer och elever. Det viktigaste eleverna behöver tänka på är att alltid logga ut på alla datorer de använder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen har vi dragit igång grupparbeten där de ska ta reda på fakta om olika platser och saker. Sveriges högsta berg, motorvägar, djupaste sjöarna, häftigaste vattenfallen och mer står på listan. Det var väldigt många som blev glada över gruppindelningarna och arbetet har fungerat väldigt bra, de arbetar självständigt och väldigt engagerat.

Vi gjorde ett litet inhopp bara för en lektion i Samernas kultur och historia i anslutning till samernas nationaldag den 6 februari. Miniprojektet, som bara var en enda lektion, blev ett nyhetsprogram utan att eleverna visste om det. Vi funderar på att göra fler filmer. Eleverna har utvärderat sig själva och bestämt att de ska bli bättre på några saker om vi väljer att göra om det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyhetsprogrammet har jag lovat eleverna att inte lägga ut i veckobrevet så det gör jag inte. Alla är inte så vana att se sig själva på film. Nästa gång, när vi har övat mer kanske vi vill visa upp det.

 

Parallellt med Sverige har vi gått vidare från grammatik till stavning. Först tog vi tag i dubbeteckning. Vi har använt oss av rutinen “Griffeltavlan” och samlat ord som stavas med olika dubbelteckningar. Efter det har vi löst korsord, det var väldigt roligt och lagom klurigt att göra två och två. Stavar man fel i korsord blir det väldigt tydligt och det kommer nog bli både ett och annat korsord framöver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På bilden med Mia arbetar de nu med perspektiv, fågelperspektiv och grodperspektiv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Perspektiv hänger dessutom ihop med både att rita sitt hus på So’n, geometriska former på matematiken och att fundera ur andra perspektiv på hur människor bor i Sverige. Vi har haft jättefina diskussioner om vad ordet “bostad” betyder för våra elever och kopplat det till de mänskliga rättigheterna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allaktivitetsdagen var väldigt lyckad för alla tre grupper. Vi som var på badhuset fick en härlig promenad hela vägen dit och sen hade vi jättekul med de elever från Mars som också var där i flera timmar. I skolan bakades det cupcakes och gjordes badsalt i bak och spa grupperna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har en fråga till er föräldrar.

Finns det någon förälder som vill/ kan vara med och bidra eller delta i ett projekt på Lemshaga? Till exempel någon som har ett eget intresse eller kunskaper inom konst, drama, media …. eller föräldrar som arbetar med normkritik?

Kontakta Julia om ni vill vara delaktiga.

 

Viktig information

måndagen 20 februari ska båda klasserna i Jupiter åka skridskor hela eftermiddagen som idrottslektion. Lunch som vanligt i skolan.

Den 22 februari är det föräldramöte 18.00-20.00. Första timmen är en föreläsning med Maria Dufva om våra barns liv på nätet och sociala medier i gympasalen. Efter det ses vi i musikladan för Jupiters egna föräldramöte. Mer information kommer. Har ni önskemål på ämnen ni gärna vill att vi lyfter så hör av er till någon av mentorerna innan mötet.

 

Läxor skrivs in på schoolsoft men en extra påminnelse här om att eleverna skulle behöva en tom tomburk (en tom 33cl aluminiumburk för läsk eller kolsyrat vatten). Den kommer att användas i ett No experiment nästa vecka.

Och fortsätt samla batterier! (Vi har redan fått ihop över 20KG!!!!)

 

Varma hälsningar

Ayla, Malin, Julia och Victor

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']