Jupiters veckobrev v 12

   Hej alla fina Jupiterfamiljer!

 

Äntligen vår! Det spritter i hela kroppen och vi njuter av att vara ute både på rast och ibland på lektioner.

    

Veckobrevet skrivet av Inaya och Malou:

https://docs.google.com/document/d/15puzXCCNn3fIV_2OeFIdQYaRiNntdZCSRGiHELmDyUw/edit?ts=605b214c#heading=h.665pt9e3ykfd

 

Engelska

Under de senaste veckorna har vi bl a lyssnat på nya avsnitt i vårt material från ne.se. Vi har läst dialoger från kapitlet och tränat på uttal. Vi har också läst brev från vår tidigare klasskompis Jamie som flyttade till Singapore i höstas. Han har det bra och berättade många spännande saker från sitt nya liv. Vi är många som saknar honom och det kändes därför extra meningsfullt att skriva svar till honom (på engelska förstås).

 

     

 

Vi har arbetat med elevspel.se där eleverna har fått välja olika övningar.

Under förra veckan lyssnade vi på Tusses låt “Voices”, som vann melodifestivalen. Vi pratade först på svenska om de tyckte att rätt låt vann, varför och varför inte. Sedan berättade vi för varandra vad vi visste om Tusse, hans liv och hans flykt till Sverige. Därefter pratade vi om låten, och budskapet i låten; att alla röster ska få höras.

Till sist fick eleverna sitta två och två och ta samma frågor fast på engelska. Vi tränar på att försöka ha ett kort samtal där vi lyfter fram våra egna tankar eller åsikter.

Vi översatte delar av texten och eleverna fick själva välja en strof som de tycker extra mycket om.

What do the “Voices” lyrics mean?

“Voices” is an electro-pop song, with a slightly dark feel to it. The chorus frequently mentions the lyrics “a million voices” — a phrase that did especially well for Russian singer Polina Gagarina at Eurovision 2015. The “Voices” lyrics are about unity, hope, *perseverance and freedom.
”My song happened when I was sitting in a session with Joy Deb and Linnea Deb and the rest of the group”, Tusse tells SVT.  “We were writing music, but nothing felt right, and nothing felt close to the heart. But then it transpired that they had already written such a beautiful song that I got to hear. I just said: ‘That’s the one! That’s the one we should go for.’ The song is about fellowship, freedom and the importance of all voices being heard.”

(*Uthållighet)

Can’t stop us now forget the haters
Get up and live and make it matter

There’s fire in the rain

Go shooting like a star
The star you are


Påsktraditioner

Den här veckan har vi fått lära oss lite mer om påsktraditioner i engelsktalande länder.
Jag visade eleverna några typiska påskbullar, hot cross buns som vi brukar äta i vår familj. Jag har berikats med en ny kultur genom min man som kommer från England.
Jag hade även frågat Rita om hon kunde berätta om deras påsktraditioner (hennes pappa kommer också från England).
Läs gärna bilagan här:

Easter

Nästa torsdag blir det lite påskpyssel på engelsklektionen. Vi förhör även glosorna med påskord.

 

Slöjden

Alla elever har gjor ett eget grillspett i träslöjden, format och dekorerat ett träskaft plus att vi har böjt och tvinnat en främre spets i rostfri metalltråd. Dessutom har eleverna sågat ved och vi har gått igenom eldsäkerhet och olika sätt att tända eld på. Vi gick upp till skolans vindskydd ovanför slänten där alla fick öva att hända en brasa med tändstickor. Efter det gjorde vi en gemensam elv och grillade först äppelklyftor som man fick doppa i kanel och socker plus att vi avslutade med marshmallows, en bra övning i öga-hand koordination och tålamod.
En fantastiskt lyckad slöjdlektion som också förgylldes av strålande sol, nu vet alla hur man kan göra ett grillspett, tända en eld och grilla något gott. Hälsningar Ayla

 

Mentorstiden

Under veckans mentorstid kunde vi äntligen starta upp våra sk “kurser”. I det här veckobrevet kommer jag (Cissi) berätta lite mer om min kurs om Känslor. Kommande brev får ni läsa mer om de andra kurserna. Det är “Kärlek”, “Vänskap” och “Sociala medier”. Alla elever kommer att få del av alla kurser. Det är tolv elever i varje grupp och det är Cissi, Åsa, Andreas och Cissi som håller i varsin grupp under 60 min.

Känslor
Vi började med att skriva ner alla känslor som vi vet på lappar. Det blev en hel del. Känslorna kan ju ha olika nivåer; t ex lite glad – överlycklig, ledsen – förtvivlad o s v.
Vi satt i ring och jag ställde olika påståenden. När man höll med fick man byta plats. Alla fick träna på att göra ett eget ställningstagande, även i lite känsliga frågor. “Är det alltid okej att skratta?” (När/var är det i så fall inte okej). “Känns det alltid okej att gråta?” (När/var känns det inte okej?)
Vi kopplade tillbaka till citat från avsnittet som vi tittade på om Känslor (Din hjärna av Anders Hansen på svtplay).

Vi överskattar tänkandet och underskattar känslor.

Hur skapas känslor?
Amygdala skannar omvärlden efter faror.

Hur skapas känslor i hjärnan?
Det jag upplever är en känsla – hjärtat slår, intensivare andning t ex.

Vad är en känsla?
Hjärnans sätt att försöka förstå vad som händer i kroppen och utanför.

Tänkandet är inte skiljt från känslorna.

Vi läser av och härmar varandras känslor omedvetet.

Högkänslighet.
Lyssna på din inre termometer. Lyssna på dig själv, var dig själv.
För att må bra, Lyssna till dig själv och försök förstå hur du fungerar.

Olikhet
Vi (människorna) tog över världen för att vi samarbetade bäst.

 

Eleverna fick skriva ner den bästa känslan och den jobbigaste känslan.

Vi pratade om att vi påverkar varandra med våra känslor och vårt sätt att vara. Det är lätt att ta över någon annans känsla – både på gott och ont.

Vi gjorde olika övningar och dramatiserade känslor.

Vi pratade om vad man kan göra för att ta en “Känslopaus”, t ex om man blir väldigt arg.

 

Kommande datum och aktiviteter:

Vecka 13: Klubben stänger kl 15 på skärtorsdagen. Fredag 2 april stängt.
Vecka 14: Påsklov
Vecka 15: Kemiprov på måndag (mer info på Schoolsoft)

 

Det finns bra saker som smittar; glada skratt, medkänsla och omtanke. Glöm inte det.

Trevlig helg!  Cissi, Miche, Åsa och Andreas

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.