Jupiters veckobrev v 16

Hej alla fina Jupiterfamiljer!

Nu är vintern här igen, eller vart tog våren vägen? I veckan överraskades vi av kyligt väder efter några underbara vårdagar.
Vi hoppas på och längtar efter lite värme igen! Tack för en fin vecka med bra fokus och kreativitet.

 


Engelska

Som jag (Cissi) berättade på föräldramötet har vi nu börjat med att genomföra Skolverkets bedömningsstöd för eng åk 4. Uppgifterna är liknande dem som eleverna får göra på Nationella proven i åk 6. Detta år är jag med och genomför det muntliga delprovet med sexorna och kommer även hjälpa till att rätta de andra proven. Detta ger mig en mycket bra inblick i vad eleverna förväntas kunna i de kommande årskurserna. Det ger mig bekräftelse på att det vi gör är rätt och jag kan dessutom bedöma elevernas kunskaper på ett objektivt sätt.

Jag upplever att vi når långt genom att använda oss av fantasin och att göra uppgifter som känns meningsfulla för eleverna. När eleverna skrev brev till Jamie gjorde de det för att de verkligen ville kommunicera och kunna föra fram sitt budskap. Ett av delproven i bedömningsstödet, som vi har gjort den här veckan, handlar just om att kunna skriva ett brev eller meddelande på engelska.

Läxan till den här veckan handlade om mat och orden baserades på två traditionella rätter; köttbullar och potatismos från Sverige och fish and chips från England. Läxan förhördes genom ett bingo.

Eleverna fick sedan tillverka sin egen favoriträtt och samla ord som hörde i hop med sina olika maträtter. De fick själva välja vilka ord de ville ha som glosläxa till nästa vecka, minst 10 stycken.
För dem som av någon anledning inte fick med sig sina ord hem, eller glömde att fota av dem, kommer jag att lägga in några ord på school soft. (Annars gäller de ord som eleven själv har valt).

 

   

Nästa vecka fortsätter vi med bedömningsstödet i engelska och eleverna får redovisa sina maträtter. Vi gör några dramatiseringar från restaurangen också… Det är ju meningsfullt att kunna göra sina egna beställningar på engelska, eller hur?!

 

Mentorstiden

På mentorstiden hade Andreas en klass och Cissi den andra. Vi kunde tyvärr inte ha våra “kurser” då Åsa inte var här. Vi hoppas kunna fortsätta nästa vecka.

 

Minna och Tyra skriver:

Veckobrev v 16

 

Påminnelse från Andreas:

Nu på måndag 26/4 är det schemabrytande förmiddag då vi ska spela Schackfyran (idrotten utgår)!

Schackfyran är tävlingen där alla är värdefulla. Det är också världens största schacktävling där så många som 25 000 fjärdeklassare från över 1 000 klasser deltar varje år. Sedan starten 1978 har Schackfyran lärt över en halv miljon 10-åringar att spela schack! Varje år når vi en tredjedel av alla svenska skolbarn i fjärdeklass.

I år spelas Schackfyran på nätet. Läs mer om det på Schackfyran Online.

På måndag den 26/4 (Vecka 17) kommer vi spela denna tävling online mellan 8.20 – 10.10. Detta medför att det blir en schema-brytande förmiddag där idrotten utgår.

För att registrera sig klicka på pdf:en med instruktioner:

Klicka på länken nedan:

Schackfyran

Ser fram emot att genomföra detta med era kids 🙂

/Andreas

 

Kommande datum:

Paralympics 3-5 maj
Under v 18, måndag – onsdag kommer vi ha ett temaövergripande arbete kring paralympics. Dessa 3 dagar är schemabrytande vilket innebär att vi kommer att vara tillsammans i klassen, men utan några vanliga lektioner. Upplägg kommer ni att få reda på i kommande vecka.

v 19 10-12 maj: Studiedagar, elever lediga. Klubben är öppen, men med vikarier under måndagen, då all ordinarie personal är med på Lemshagaforum, studiedag. Det är mycket viktigt att ni anmäler närvaro och frånvaro till denna vecka. Se information på school soft.

v 21-22 Kommer Jupiter genomföra ett teaterprojekt på skolan (något som vi berättade om på föräldramötet och mer information kommer).

 

Tag hand om varandra!

Trevlig helg!

Cissi, Åsa, Andreas och Miche

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.