Jupiters veckobrev v. 38

Hej på er alla Jupiter,

Skola och hem, Ansvar och inflytande

Nu börjar det närma sig utvecklingssamtalsvecka och inför utvecklingssamtalen förbereder vi oss alltid lite extra. Ni föräldrar bokar in tid via school soft, ni fyller även i det formulär som finns inför utvecklingssamtalet på school soft minst två arbetsdagar innan samtalet. Ni hjälper även ert/era barn att fylla i deras formulär inför samtalet även det minst 2 arbetsdagar före. Här på skolan förbereder sig eleverna genom att skriva lite om varje ämne och får tillsammans med lärarna hjälp att hitta mål för terminen om de önskar annars så skriver eleven sina mål själva i den presentation som de förbereder just nu i skolan. Vi ser fram emot att träffa er alla.

Kunskaper

Ma – Schackfyran

Det här läsåret så har kompisarna i Jupiter bestämt sig för att ställa upp i utmaningen Schackfyran. Vi kommer därför bjuda in en Schackledare inom schack från någon av de klubbar som finns runt om i Stockholm. Vi kommer även lite då och då spela schack under delar av mattelektionerna för att bli så bra som möjligt på detta spel.

Vi började under veckan med att titta på Elin 10 år som berättar hur Schackfyran går till. Vi har även fått testa lite schack under de senaste veckorna. https://schack.se/schack-i-skolan/schackfyran/ 

Kanske finns det någon schackexpert av er föräldrar som skulle vilja komma och visa oss några smarta drag.

Ma – Talen till 10 000

Den här veckan har vi bland annat jobbat med det Romerska talsystemet under två mattelektioner. Vi har här fått förståelsen till hur romarna bildade tal och hur de kunde skriva romerska talsymboler för tal upp till 10 000. Vi samtalade också om hur symbolernas placering påverkar talets värde.

Vi kunde se att om vi placerade en lägre symbol framför ett högre så skulle vi subtrahera det värdet på det högre ex IV = 4. Samtidigt som vi skulle addera symbolers värde om symbolerna blev högre Ex VI = 5. Dvs romarna skrev aldrig samma symbol flera gånger än tre efter varandra.

Vi fick även syn på att vi endast subtraherade om entalet var 4 eller 9. 14 = XIV 19 = XIX.

Samt om tiotalet var 40 eller 90. 40 = XL och 90 =XC

Eller om hundratalet är 400 eller 900. 400 = CD eller CM

 

Centralt innehåll årskurs 4–6,

  • Taluppfattning och tals användning

Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien.

På måndag kommer eleverna att göra sista lektionen inom området “talen till 10 000”. Denna lektion kallas “Kunskapsloggen” och är en avstämning där eleverna får visa sin kunskap inom området vi precis gått igenom. I slutet av veckan kommer vi sedan påbörja nästa kapitel ” Addition och subtraktion”

 

No Teknik – Stad och vatten

Vi har under veckan åter igen upptagit vårt projekt kring att bygga upp en stad tillsammans. Eleverna har i mindre grupper fått fyra uppgifter som tillsammans med de andra grupperna kommer bidra till att grunden till staden kommer växa fram. Eleverna gör marken med vägar, gräsytor, buskar, träd, stränder, parkeringsplatser och lyktstolpar. De har även börjat skapa deras hus där de kommer installera lampor så småningom. Vi har även samtalat om trafik och betydelsen av vägmärken.

Centralt innehåll årskurs 4-6,

  • Tekniska lösningar

Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

  • Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska modeller.

Skola hem

Information

Vid ledighet/Sjukdom:

När ni ansökt om ledighet via school soft så beviljas den av antingen rektor eller mentor. Efter en ledighet/sjukdom så är det viktigt att ni föräldrar hjälper ert barn att ta igen det hen missat under ledigheten/sjukdom. Eleven får själv kontakta samtliga undervisande lärare för de dagar som eleven är borta så att eleven kan ta igen det hen missat under ledigheten. För att få hjälp med läxläsningen så kan hen gå på läxhjälp under tisdagar och torsdagar. Alternativ ta med böckerna hem om hen vill det.

Vecka 39 

Mån:  Idrott för grön. Vi avslutar kapitel 1 i matteboken genom en avstämning av det vi gått igenom.
Tis: idrott för röd
Ons: Utvecklingssamtals dag för Lemshaga. Alla är lediga förutom den tid du har för samtal om du bokat in under den här dagen.
Tors: Idrott för alla. Jupiter grön startar kl 8.20 ombytta och klara hälsar Krister.
Fre: Startar upp kapitel 2 i matteboken som handlar om addition och subtraktion.

Under veckan kommer de flesta av er ha samtal med oss mentorer vid något tillfälle under dagen.

Blänkare:

v. 44 Höstlov

28/11 Fatimas resa – En interaktiv föreställning där publiken styr utgången.

Tack för den här veckan,

Jupiters pedagoger

 

 

9 kommentarer

Kommenteringen är stängd.