Jupiters veckobrev v.39

Hej alla fantastiska familjer i Jupiter,

Den här veckan har varit full med utvecklingssamtal för oss mentorer och det är så fantastiskt roligt att få träffa er alla elever tillsammans med era föräldrar. Några av er kommer såklart träffa oss under nästa vecka då tiderna inte riktigt räckte till den här veckan men sen är vi träffat alla.

Tillsammans ska vi nu blicka fram och försöka genomföra våra nya uppsatta mål. I skolan kommer vi jobba vidare på lektionerna och påminna er om era mål så att du kommer kommer känna dig nöjd. Ett tips är att hemma skriva upp dessa mål för att påminnas om vad just du vill bli bättre på. Samt även hur du kan öva på dessa mål hemma.

Vi alla är olika som människor vilket gör att vi inte alltid behöver samma sak för att lyckas. Det vi däremot måste komma ihåg är att vi är en klass som hjälps åt och tillsammans är vi starka och kan lyckas. Det är du som bestämmer på vilket sätt du vill vara med och vi kommer finnas där för att hjälpa just dig.

Kunskaper

Ma – Addition och subtraktion

Vi har nu lämnat kapitlet “Talen till 10 000” där vi tillsammans har utforskat kring positionssystemet, jämfört och storleksordnat tal. Jobbat med talföljder och hur vi kan avrunda tal till närmsta 10-tal, 100-tal och 1000-tal. Negativa tal har vi också jämför och storleksordnat. För att slutligen som ni läste om förra veckobrevet kunna upptäcka det romerska talsystemet. Vi avslutade detta kapitel genom att göra en avstämning genom något som läromedlet Singma kallar Kunskapsloggen. Eleverna har genomför denna samt själva rättat för att gå igenom vad hen behöver jobba mer med. Jag kommer så småningom lägga ut information till er alla hur det gick för att ni själva ska kunna jobba vidare med de områden som du var osäker på.

Nästa kapitel heter Addition och subtraktion och nu kommer vi att addera och subtrahera tal mellan 0-10000. Vi kommer försöka hitta olika strategier för att lösa talen på så många olika sätt som möjligt. Vi kommer bland annat använda oss av blockmodellen, uppställning och huvudräkning.

Uppgifterna kommer vara både problemlösningstuppgifter men även uppgifter där eleverna övar uppställning.

Fredagens lektion handlade om att addera ental, tiotal, hundratal och tusental genom framförallt uppställning men även andra metoder som eleverna valde.

Klubben

Under onsdagen så hade några av oss yoga, avslappning och massage.

Skola hem

Information

Vecka 40 

Mån:  Idrott för grön.
Tis: Idrott för röd, DLS -tester i Sv (se info nedan) Diagnos i MA (se info nedan)
Ons:
Tors: Vandring idag har vi en gemensam vandring. (se info nedan)
Fre:

Vandring för Jupiter
Vi samlas utanför klassrummen kl: 9.00. Under dagen kommer vi att vandra runt Kvarnsjön samt göra olika aktiviteter längs med vägen.
Alla elever ska vara klädda efter väder. I ryggsäcken ska det finnas, matsäck för dagen då vi ej äter på skolan, fika ex. bulle och varmchoklad samt dricka. Åter på skolan runt 13.30.
Ser fram emot en fin dag tillsammans.
Diagnos i Ma och Sv

Varje år på Lemshaga gör vi en avstämning i Matematik och i Svenska. I år 1-3 använder vi skolverkets bedömningsstöd medan i år 4-9 använder vi materialet Förstå och använda tal. Detta är ett material som ger oss pedagoger ett underlag för hur vi på bästa sätt ska jobba vidare med klassen samt vilka områden som vi ska lägga lite mer fokus på.

I svenska kommer vi att genomföra DLS-tester för att kartlägga kunskaper i svenska.

Blänkare:

v.42 Föräldramöte 16/10 kl: 17.30-19.00

v. 44 Höstlov

28/11 Fatimas resa – En interaktiv föreställning där publiken styr utgången.

Tack för den här veckan,

Jupiters pedagoger

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.