Jupiters veckobrev v.41

Hej på er alla härliga elever i Jupiter,

 

Den här veckan fick vi en fantastisk överraskning då Siri som tidigare gått i vår klass kom på besök. Hon togs väl emot av eleverna som överöste henne med kramar och frågor. Det var så roligt att få träffa Siri igen och få höra hur hon har det på Engelska skolan. Hon berättade bland annat att de varje morgon fick ställa sig vid sina stolar och hälsa gemensamt på deras lärare. Självklart testade vi detta tillsammans i röd.

 

Kunskaper

No – elektricitet

Vi har under veckan tittat på hur vi kan skapa elektricitet genom att skapa ett citronbatteri. Målet med lektionen var att vi skulle få en förståelse till hur ett batteri fungerar samt vad  elektrisk ström är. Vi hjälptes tillsamman åt att sätta in Kopparplattor, Zinkspikar i våra citroner/potatisar. Därefter seriekopplade vi citronerna med en diod. Vi testade även hur många “batterier” dvs Citroner som vi behövde för att få vår diod att lysa. I röd använde vi citroner och potatisar och i grön använde vi oss av potatisar. Vi märkte att ju fler citroner/potatisar vi använde oss av desto skarpare lös vår diod.

Citronbatteriet

Vi fortsatte sedan att koppla lampor och batterier genom att seriekoppla lamporna eller parallellkoppla lamporna. I grön kommer vi fortsätta med att parallellkoppla våra lampor under nästa vecka.

Vi funderade därefter kring vad det innebär att något är parallellkopplat eller seriekopplat. Samt om vi själva kunde hitta olika lampor som var just seriekopplade eller parallellkopplade. Några ville även testa sina lampor på toaletten för att se om de kunde lysa ännu skarpare i mörkret.

Seriekoppling och parallellkoppling

Centralt innehåll fysik åk 4-6

Elektriska kretsar med batterier och hur de kan kopplas samt hur de kan användas i vardaglig elektrisk utrustning, till exempel i ficklampor.

Fysikens metoder och arbetssätt

Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter såväl med som utan digitala verktyg.

Skola hem

Information

Vecka 42

Mån:  Idrott orientering för grön.
Tis: Idrott orientering för röd,
Ons: Föräldramöte 17.30-19.00
Tors: Idrott orientering för båda grupperna.
Fre:

Blänkare:

v. 44 Höstlov

28/11 Fatimas resa – En interaktiv föreställning där publiken styr utgången.

School soft – Matematik

Nu ligger resultatet över den förra kunskapsloggen ute på school soft. Kunskapsloggen är en avslutande lektion till varje kapitel och består av två olika delar. Den ena delen finns i läroboken och den andra delen i övningsboken. Kunskapsloggen kan ses som en uppföljning och bedömning av elevernas kunskaper kopplat till det centrala innehållet och de matematiska förmågorna som varit i fokus under kapitlet. Självklart så bedöms även eleverna under de övriga lektionerna.

Eleverna rättar sin kunskapslogg på egen hand och blir då medveten om vad som hen behöver öva mer på. Under rättningstillfället så får eleven även möjlighet att gå tillbaka i boken för att jobba vidare med just det hen känt varit svårt. Eller utmana sig själv med kluringar eller andra uppgifter som Camilla delar ut kopplat till området.

På school soft kan du som förälder och elev ta del av resultatet och även tips på vad hen kan jobba vidare med. Detta för att eleven ska bli mer medveten om vad hen behöver öva vidare med men även för att jag som lärare ska kunna stötta och hjälpa till. Dessa tips kan även vara bra tips inför då vi sätter nya mål inför terminen.

Läxor som delas ut i matematik är en upprepning av det vi jobbar med på lektionen och behöver inte lämnas in. Eleven visar att hen har lärt sig metoderna som vi gått igenom genom kunskapsloggen.

Tack för den här veckan,

Jupiters pedagoger

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.