Jupiters veckobrev v 49

Hej alla fina Jupiterfamiljer!

Nu lackar det mot jul. Det är bara några veckor kvar – håll ut!
Det är en mysig tid att få tända ljus och längta till ledigheten, men också tufft för många att orka… Så var generösa med varandra, ha tålamod och försök säga och göra positiva saker till dina närmaste.


Engelska

Under de senaste veckorna har vi arbetat med vårt musikprojekt en lektion i veckan och den andra lektionen har vi fortsatt med grammatik enligt “The Grammar Company”. En vecka handlade det om “some and any” (Would you like some…? I´m sorry, we don´t have any…), possessiva pronomen (her, his, their…) och den här veckan har vi tränat på att säga hur mycket klockan är, AM och PM mm.

 

Jag gillar när det får bli lite kreativt på lektionerna och att samla eleverna på mattan med en lek eller presentation är alltid populärt. Härligt att vi fick nya mattor idag till klassrummen där alla får plats.

 


 

Vi har målat bilder till låtarna som passar till den känsla eller uttryck som passar till artisten/låten. Dessa kommer att presenteras i samband med redovisningarna nästa vecka.

 

Redovisning av musikprojekt
På onsdag och torsdag v 50 kommer alla elever i Jupiter att redovisa sin låt i vårt musikprojekt. Några elever redovisar för helklass och några i mindre grupp. De har själva fått välja hur de vill göra.
Eleverna vet nu vilken dag det blir och hur gruppen ser ut.

Tanken har aldrig varit att de ska göra uppgiften hemma, men om de vill träna inför själva redovisningen så hoppas jag att ni vill stödja dem.

1. Spela upp låten (ev musikvideo om det finns)
2. Berätta om texten på svenska. (Fem översatta meningar)
3. Berätta om artisten på engelska (fem meningar)
4. Visa bilden som du har målat.

https://classroom.google.com/w/MjA1NDA2MTgxNTc2/t/all

https://classroom.google.com/w/MjA1NDA2MTgxNTMx/t/all


Mentorstiden

På mentorstiden den här veckan delade vi upp eleverna klassvis och de fick skriva ner sina mål som vi satte under utvecklingssamtalen under halva tiden och den andra delen hade vi massage och pratade om kriterierna för Lemshagas “Fredspris” som kommer att delas ut i varje årskurs enligt tradition. Kriterier för att få priset är bl a “Personen är hjälpsam och omtänksam på ett naturligt sätt”. Vi pratade om att man kan ge utan att få.
“Personen är aktiv i klassens välmående genom att bidra till glädje och en bra stämning”.


Socialt samspel
Vi har ju förmedlat till er föräldrar om läget i gruppen och det sociala samspelet därav under en tid nu. Vi har som sagt, en hel del intriger och konflikter att reda ut vilket tar enormt mycket tid från oss pedagoger men även från era barns skoltid. Vi kommer hela tiden framåt, upplever vi, men det är på inga sätt en enkel lösning och vi ser att vi behöver göra flera insatser på olika plan. Vi har även börjat fatta hur allt ligger till och vad som faktiskt är grundbulten till alla konflikter. Vi kan nu tydlig se ett mönster och vad som faktiskt är grundproblemet för era fina kids. Lyckligtvis har ni grymma pedagoger:) som alltid har ett ess i rockärmen och vi är helt övertygade om att vi kommer att nå en förbättring om vi jobbar tillsammans. “Jag har en plan”, sa Charles-Ingvar “Sickan” Jönsson och här är vi lika. Vi har också en plan!

Under nästa termin kommer vi att ha fyra sk kurser under mentorstiden. Vi vill förebygga och träna barnen i olika färdigheter för att undvika en massa konflikter som stjäl deras uppmärksamhet och energi från andra saker, t ex skolarbete.
Innehållet under dessa kurser kommer bl a att vara:

Kärlek
Hur frågar man chans?
Hur kan man säga nej på ett schysst sätt?
Hur tar du reda på att det du hört är sant?
Avundsjuka. Hur hanterar vi det?

Vänskap
Hur stöttar man en kompis utan att bli indragen?
Hur tar du reda på att det du hört är sant?
Avundsjuka. Hur hanterar vi det?
Får man leka med vem man vill?

Sociala medier
Vilka appar använder du?
Hur vet du vem du chattar med?
Vad är digitala fotspår?
Har du några digitala fotspår?

Känslor
Vilka känslor finns?
Hur visar vi känslor?
Hur kan vi läsa kroppsspråk?
Hur kan man hålla tillbaka impulser?
Hur tar du reda på att det du hört är sant?

Vi kommer fortlöpande att informera er kring dessa ämnen i veckobreven efter jul. Vi förväntar oss även ett viktigt samarbete med er föräldrar kring samtal med era barn. Att ni lyssnar, frågar, och är en del av deras viktiga period i sin utveckling. Vi alla behövs! Tillsammans kan vi ge dem det stöd och den vägledning de behöver.

Vi önskar att ni redan nu pratar med era barn om några saker:
1. Inte sprida information ”skvaller” vidare
2. Inte blanda sig i andras konflikter.
2. Inte springa ifrån skolan
3. Vikten av att följa regler så som att gå ut på rast och inte hänga kvar i kapprummen, inte ta med mat från matsalen osv.

 

Vi kommer att ha ett föräldramöte efter jul då vi diskuterar dessa frågor med er föräldrar. Vi återkommer om datum.

 

Kommande datum:

v. 50
Onsdag 9/12: NO-Prov (Fysik). All info finns nu på Schoolsoft och Classroom.
Ons 9 och to 10 dec Musikprojektet redovisas.

V.51
Ev måndag. SO-prov. (samhällskunskap/demokrati) All info finns nu på classroom under fliken “prov & bedömning” .

14 dec Luciafirande i klasserna (ingen inbjudan till gemensamt firande på skolan tyvärr)
17 dec Julbord
18 dec Sista skoldagen. Klassens dag.

Vårterminen börjar den 11 januari igen.

 

Nu önskar i er en fridfull andra advent!

Cissi, Åsa, Andreas och Miche

7 kommentarer

  • Sarah Dammbro säger:

    Vi har läst och tackar för denna vecka!
    Hälsningar från Minna med familj.

  • Karin Anders Matilda säger:

    Hej alla!
    Ja, det är viktigt att det inte spårar ur efter 4 fantastiska första år på Lemshaga. Vi har tex uppskattat så hur dagarna har startat, ofta med lugn musik, samling på mattan i ring med bestämda platser… Intentionen med dagen har satts. Känslor har kunnat uttryckas fördomsfritt. Vi har uppskattat hur olika aktiviteter har inspirerat till gemensamma värderingar – hur man är en god kamrat, vikten att skapa förutsättningar för en god självkänsla…etc. Relationer är som växter: de behöver ständigt uppmärksamhet, vatten och näring – bli sedda… och att vi pratar med dem… att växter får växa i rätt rabatt och med rätt jordmån för respektive växt.
    Kan vi föräldrar göra något för att ge en skjuts för det goda samspelet: gm tex närvaro på raster… var med och inspirera till nya mönster och inte fastna i gml dåliga… Vi kan även fixa nya spännande lekdejter på fritiden… Hojta bara!

Kommenteringen är stängd.