Ansvarig/Ansvariga lärare: Ingela
När, under vilka veckor? 21/22
Vad?
- Vi lär oss grunderna i det engelska språket.
Frågeställning och följdfrågor
- Hur kan vi på ett lekfullt sätt våga använda oss av det engelska språket?
- Vilka ord och fraser är viktiga för att kunna börja kommunicera på det engelska språket?
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
Förankring i kursplanens syfte
- förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Centralt innehåll från kursplanen år 1-3
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Intressen, personer och platser.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa — reception
- Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
- Enkla instruktioner och beskrivningar.
- Olika former av enkla samtal och dialoger.
- Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
- Sånger, ramsor, dikter och sagor.
- Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion
- Enkla presentationer.
- Enkla beskrivningar och meddelanden.
- Sånger, ramsor och dramatiseringar.
- Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Bedömningen kommer att ske kontinuerligt under lektionerna vid samlingar samt vid grupparbeten och enskilt arbete.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
- Varannan vecka arbetar vi i vårt material Learn English. Vi följer arbetsgången i arbetsboken. Utöver det leker vi lekar samt sjunger sånger på engelska. Vi läser/lyssnar på engelska böcker samt ser på olika engelska kortfilmer.
Fraser, ord och begrepp i respektive kapitel:
Welcome back
- Dialog: “My name is..”, “What is your name?”, “I am …. years old” , “How old are you?”, “I live in….” , “Where do you live?”
Good to know
- Number, days and months.
- Dialog: “What day is it today?”, “What day is it tomorrow?”, “What day was it yesterday?”
Wild animals
- Story time – “The den”
- Animals
- Dialog: “At the Zoo”
- Grammatik – singular och plural
Opposites
- Story time – “Wet paint”
- Tall, short, big, small, clean, dirty ….
- Dialog: “Lost dog”
- Grammatik – have, has “I have…”, “You have…”, “He/she has…”,
After school
- Story time – “Swap!”
- Play the piano, go horse riding, bake a cake, walk the dog ….
- Dialog: “Busy week”
- Grammatik – this (den här), that (den där) “This is a lamp”, “That is a chair”
Lunch time
- Story time – “Dad’s jacket”
- Meatballs, steak, hot dog, chicken, apple pie ….
- Dialog: “Hot dog or pie?”
- Grammatik – am, are, is “I am …”, “You are ….”, “He/She is ….”
Weather
- Story time – “The storm”
- Cold, warm, windy, cloudy, sunny, snowy ….
- Dialog: Play outside
- Grammatik – like, likes “I like…”, “You like…”, “He/She likes…”
Party time
- Story time – “The scarf”
- Cake, candles, surprise, cupcake, balloon, gift, sweets …..
- Dialog: “Birthday cake”
- Grammatik – a, an ”I eat a banana”, “I eat an apple”
Every day
- Story time – “An important case”
- Go to school, eat dinner, wake up, take a shower ….
- Dialog: “Good morning”
- Grammatik – my, your “This is my ball”, “That is your ball”
The house
- Story time – “The secret room”
- Door, garden, bedroom, kitchen, window, floor ….
- Dialog: “Time for homework”
- Grammatik – behind, between, in front of
Varför?
Sammanhang och aktualitet
- Vi vill skapa en tillåtande miljö där alla vågar uttrycka sig på engelska. Vi samtalar tillsammans och i par för att alla elever ska få möjlighet att få talutrymme. Vi skapar en miljö där alla ska känna sig välkomna att samtala i gruppen.