Lek,spel och rörelse
Ansvarig: Ann-charlotte Olofsson
När, under vilka veckor? v.2-13
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vilken inställning behövs för att deltaga i spel?
- Fairplay – vad menas med det och hur kan vi göra i praktiken?
- Hur bygger vi upp ett spel så att alla får chans att visa vad de kan och bidra med sin kunskap?
- Hur kan vi stärka vår kropp? Varför skall vi göra det? Skadeförebyggande!
- Styrka/mod – båda behövs i redskapsgymnstiken.
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang
- förebygga risker vid fysiskt aktivitet
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Sammansatta grundformer i kombination med gymnastikredskap och andra redskap.
- Olika lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik.
- Kroppsliga och mentala effekter av några olika träningsformer.
- Förebyggande av skador, till exempel genom uppvärmning.
- Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Aktivitet/tema | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Lek och spel Motoriska färdigheter öga-hand motoriken | Komplexa och sammansatta rörelser löp, fånga och kasta genomförs med en viss anpassning, rytm och teknik. | Komplexa och sammansatta rörelser löp, fånga och kasta genomförs med en god anpassning, rytm och teknik. | Komplexa och sammansatta rörelser löp, fånga och kasta genomförs med en mycket god anpassning, rytm och teknik. |
Lek och spel m. bollDet färdiga spelet. Spelförståelse, taktik och teknik. Olika positioner | Är med i spelet och har godtagbar spelförståelse. Jobbar med jaget. Förstår huvuddraget i de olika positionerna. | Har god spelförståelse. Kan se utanför sig själv och stötta sitt lag för att förbättra andras förståelse. Kan innebörden av de olika spelpositionerna. | Har mycket god spelförståelse. Kan se utanför sig själv och stötta sitt lag för att förbättra andras förståelse och självförtroende. Kan innebörden av de olika spelpositionerna och visar det under spelets gång. |
Redskap | Komplexa rörelser genomförs med viss anpassning, rytm och teknik. Du försöker och gör ditt bästa | Komplexa rörelser genomförs med en god anpassning, rytm och teknik. Du är duktig och klarar de flesta övningarna. |
Komplexa rörelser genomförs med en mycket god anpassning, rytm och teknik. Du är duktig och klarar av de olika övningarna samt tar ansvar och försöker lära ut till kompisar. |
Dans | Du är oftast i takt, kan vara svårt att själv hitta tillbaka till takten när du tappar bort den. | Du är oftast i takt, du hittar snabbt tillbaka om du tappar bort dig. | Du är genomgående i takt och har ett bra flyt genom hela dansen. |
Lek och spel m. bollSkadeförebyggande | Förstår syftet med uppvärmning. | Förstår och visar både praktiskt och muntligt syftet med uppvärmning. Kan även se till andra omständigheter för att jobba skadeförebyggande | Förstår och visar både praktiskt och muntligt syftet med uppvärmning, kan förklara för sina klasskamrater varför. Ser till andra omständigheter för att jobba skadeförebyggande |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Spelförståelse, speluppbyggnad av olika bollspel under fler lektioner.
- Vara aktiv under lektioner, både fysiskt och muntligt.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Genom aktivitet och delaktighet.
- Muntlig diskussion kring frågorna i matrisen ovan.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka | tisdag | onsdag | |
---|---|---|---|
2 | pulskull/lekar | tabata/innebandy | |
3 | Fairplay cup | hinderbana | |
4 | grupp tabata/ redskap | basket | |
5 | basket | ||
6 | basket | ||
7 | |||
8 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | öppet hus |
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Hela storgården och lillgården involveras i innebandyturneringen
Olika idrottsföreningar på Värmdö.
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
- Fairplay är ett tänk man måste ha i allt man gör. inte bara olika spel och lekar
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna röra på sig, leka och arbeta i grupp.
Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i idrotten, genom att arbete med rörelseglädje i undervisningen.
Vi vill att eleverna blir medvetna om hur och att de själva kan påverka sin hälsa och rörelseförmåga med redskap som vi lär oss i idrotten.
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
- Hur handskas gruppen med begreppet Fair Play?
- Lyckades vi skapa ett gynnsamt inlärningsklimat för alla elever?
Pedagogisk dokumentation
Länktips: