Livräddning på is och i vatten!

Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.8-11

Frågeställning (och följdfrågor):

  • Hur livräddar vi på isen?
  • Hur ska man förbereda sig för en dag på isen?
  • Hur livräddar vi i och vid vattnet?

Övergripande mål från LGR11 2.2:

  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud

Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:

  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.

Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

  • Olika simsätt i mag- och ryggläge.
  • Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

 

E C A
Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.


Hur ska vi arbeta?

  • Filmer och föreläsningar kring teorin som ni sedan ska visa praktiskt.
  • På isen kommer ni göra en liten dramatisering av ett livräddningscase. Detta ska filmas under lektionerna. Jag finns som handledare.
  • Livräddning i vatten på Gustavsbergsbadet.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

  • Inlämning av film från islivräddningen.
  • Aktivt deltagande under livräddningsdelen på Gustavsbergsbadet.

Isvett och islivräddning

Film om säkerhet – innan du ger dig ut

Film om säkerhet – om olyckan är framme

Tidsplan, när ska vi göra vad?:

Vecka 8

Måndag (grön): Islivräddning. Vi kommer först att teoretiskt gå igenom grunderna i iskunskap och vad man skall tänka på när man vistas på isen. Därefter blir ni indelade i grupper om 4-5 elever. I de här grupperna skall ni sedan spela in en film om islivräddning. Lektionen ägnas sedan åt manusskrivande.

Onsdag (Grön): Islivräddning. Lektionen ägnas åt manusskrivande och möjligen hinner ni filma någon scen.

Onsdag (Röd): Islivräddning. Vi kommer först att teoretiskt gå igenom grunderna i iskunskap och vad man skall tänka på när man vistas på isen. Därefter blir ni indelade i grupper om 4-5 elever. I de här grupperna skall ni sedan spela in en film om islivräddning. Lektionen ägnas sedan åt manusskrivande.

Fredag: Islivräddning. Lektionen ägnas åt manusskrivande och möjligen hinner ni filma någon scen.

Vecka 10

Måndag: Filmning. Gruppen ansvarar för att lämpligt material kommer med. Ispik, livlina och isdubbar finns att låna från skolan.

Onsdag (grön): Livräddning på Gustavsbergsbadet. Samling vid entrén 13:00. Vi kommer både kolla av simkunnighet (200 m varav 50 m i ryggläge) samt att ni behärskar att livrädda en kompis på rätt sätt.

Fredag: Filmning. Gruppen ansvarar för att lämpligt material kommer med. Ispik, livlina och isdubbar finns att låna från skolan.

Vecka 11

Måndag: Redigering av film. Skall vara klar efter lektionen. Blir man klar så är det öppet hur i idrottshallen.

Onsdag (Röd): Livräddning på Gustavsbergsbadet. Samling vid entrén 13:00. Vi kommer både kolla av simkunnighet (200 m varav 50 m i ryggläge) samt att ni behärskar att livrädda en kompis på rätt sätt.

Fredag: Redigering av film. Skall vara klar efter lektionen. Blir man klar så är det öppet hur i idrottshallen.

 

 

Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?

Samhället i stort. Har vi alla de grundläggande kunskaperna i livräddning och HLR så kommer vi kunna hjälpas åt.

Varför?

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare

Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga

Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att öka medvetenheten om och utveckla vår pedagogik