Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.6-14
Frågeställning (och följdfrågor):
- Hur livräddar vi på isen?
- Hur ska man förbereda sig för en dag på isen?
- Hur livräddar vi i och vid vattnet?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Olika simsätt i mag- och ryggläge.
- Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
E | C | A |
---|---|---|
Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. | Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. | Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. |
Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider. | Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider | Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider. |
Hur ska vi arbeta?
- Filmer och föreläsningar kring teorin som ni sedan ska visa praktiskt.
- På isen kommer ni göra en liten dramatisering av ett livräddningscase. Detta ska filmas under lektionerna. Jag finns som handledare.
- Livräddning i vatten på Gustavsbergsbadet. Kommer ske vecka 13 och 14. En eftermiddag för varje klass.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Inlämning av film från islivräddningen.
- Aktivt deltagande under livräddningsdelen på Gustavsbergsbadet.
Film om säkerhet – innan du ger dig ut
Film om säkerhet – om olyckan är framme
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Lektionsplaneringen hittar du som vanligt på Classroom!!
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Samhället i stort. Har vi alla de grundläggande kunskaperna i livräddning och HLR så kommer vi kunna hjälpas åt.
Varför?
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att öka medvetenheten om och utveckla vår pedagogik