Historia
I Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
Konkret i Merkurius:
=> Utifrån exempel beskriva hur rasism och antisemitism vuxit fram i Europa. (pogromer, rasbiologi, socialdarwinism, arier)
=> Förklara orsaker till antisemitismen (judehatet).
=> Visa med exempel hur nationalismen förändrar Europas karta under 1800-talet.
=> Förklara grundtankarna i nazismen och nazistiska kvinnosynen°.
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige.
FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).
Konkret i Merkurius:
=> Förklara vad som menas med nationalism.
=> Jämföra nazism med nationalism för att se likheter och skillnader.
=> Visa på konsekvenser för judar av att nazisterna tog över makten i Tyskland.
=> Förklara vad som menas med den slutgiltiga lösningen.
=> Visa på och förklara orsaker till Förintelsen. (ex propaganda, hjärntvätt av barn/unga, diktatur, antisemitism, nazistiska tankar, skedde i steg (trakasserier, lagar, kristallnatt, koncentrationsläger), rädsla, omvärldens agerande,
=> Beskriv och förklara konsekvenserna av Förintelsen för judar och andra folkgrupper (upplevelser, behandling, förlust av materiella ting, förlust av familj och vänner, rädsla)
=> Beskriva och förklara hur uppkomsten av FN, Mänskliga rättigheter, Israel kan kopplas till Förintelsen.
=> Förklara vad som menas med ett folkmord och hur detta begrepp används
=> Kunna ge exempel på hur Sverige agerade när judar började förföljas i Tyskland och visa på orsaker till och konsekvenser av detta.
=> Kunna ge exempel på något som Sverige gjorde för den judiska befolkningen under Förintelsen (ex Vita bussar och Raul Wallenberg)
=> Beskriva Sveriges behandling av judar efter Förintelsen°.
• Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
Konkret i Merkurius:
=> vi studerar tillsammans olika typer av historiska källor från förintelsen för att se vad man kan lära av dessa.
=> Förklara vad som menas med en historisk källa.
=> resonera runt källors användbarhet och vad man kan och inte kan använda en källa till.
Hur historia används och historiska begrepp
Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter. Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Konkret i Merkurius:
=> Förklara sambandet mellan nationalismen och skapandet av länder som Italien och Tyskland.
=> Förklara orsakerna till att nazismen använde historia dels för att framhålla den ariska rasen men även för att utmåla judar som sina fiender.
=> Med hjälp av rasismens och antisemitismens historia förstå viktiga orsaker till nazismens uppkomst.
Samhällskunskap:
Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats.
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
Konkret i Merkurius:
=> Beskriva Sveriges behandling av judar efter Förintelsen. (° Samma som ovan)
=> Visa på medias roll för att få ut den nazistiska propagandan och bidra till Förintelsen.
=> Förklara hur de mänskliga rättigheterna hänger samman med funktionerna i en rättsstat/rättssamhälle.
=> Förklara hur kedjan ser ut i en rättsstat från brott till påföljd.
=> Kunna ge exempel och förklara hur man kan få stöd och hjälp om man är utsatt för brott.
=> Förklara grundtankarna i nazismen och nazistiska kvinnosynen° (samma som ovan).
=> Förklara orsakerna till FNs uppkomst, dess arbete för mänskliga rättigheter och agerande vid folkmord.
Starten handlar om att lägga grunden för mötet med Tobias Rawet, överlevare av förintelsen. Rasism och antisemitismens historia lägger den grunden. Tobias berättelse förklarar Förintelsen och vi jobbar efter mötet med att förstå hur detta kunde ske genom att studera Tyskland innan Förintelsen. Här väljer alla valfritt område som redovisas i tvärgrupper med påföljande diskussion/analys i grupp.