Mars v. 38

 

Hejsan alla Marsbarn!

Veckan med mycket information och aktiviteter har passerat och återigen har vi nått helgen! På måndagen var det några utvecklingssamtal, tisdagen åkte vi på teater “Den stora skräpshowen” till Gustavsberg och onsdagen hela dagen var det utvecklingssamtal eller studiedag. Torsdagen, den bara flög förbi! Och idag är vi här, igen, en fredag!

Vi tackar för en sådan rolig teater! Eller så var det kanske fröknarna som hade roligast…Eller vad säger du Åsa Grath? 😉 Men vi vill också passa på att berömma våra barn för så fina ni är när vi åker iväg utanför skolan på olika aktiviteter. Alla är med och alla håller sig till gruppen. Det är alltid lika roligt för oss vuxna att känna den tryggheten när vi åker iväg. Här sitter alla så fint och minglar caféprat medan vi äter lunch.


Nuförtiden är även rastaktiviteterna många. Vi ser barnen hitta på nya lekar. Nu är det tydligen killarnas grej är att leka häst 🙂

Nästa vecka är en vanlig vecka. Det enda som uteblir är mentorstiden på måndagen eftersom det är några utvecklingssamtal då. Resten av veckan kör vi på som vanligt.

Fredagskluringen: Hur länge tar det för en matsmältning tills maten kommer ut igen?

Fokus denna vecka:  Majs som blir bajs

I Biologin håller vi med kroppens alla organ, nervsystemet hur vår kropp fungerar. Som No lärare med biologiämnet närmast hjärtat brukar jag säga; att biologi betyder läran om livet. Är det något vi här i livet aldrig kommer kunna springa ifrån är det vår kropp. Att då ha en grundkunskap om sin kropp, och förstå vad som händer i den och hur hela systemet fungerar är livskunskap man behöver ha med sig.  Därför är majs som blir bajs ett väldigt intressant ämne egentligen! 🙂

För tillfället är vi inne på matsmältning, puls, organ och blodomlopp. Den här veckan har det varit allt från att en vuxen ska dricka kaffe och se vad som händer med pulsen till att äta majs och se vad som händer med majset i matsmältningen.

Sedan har vi haft blindtest med en buffé av olika frukter och grönsaker. Hur påverkas smaksinnet när vi inte kan känna lukter/dofter? Eleverna har fått göra blindtest med varandra med klädnypor på näsan. Hur smakar maten utan luktsinne? Vad blir skillnaden om vi tar bort klädnyporna? Smakar maten mer då? Vilka smaker känner vi bäst? Hur påverkas vi av konsistensen på maten om vi inte känner doften av den?

 

Övrig information:

Hemläxa multiplikationstabellerna:

Nu är tiden tillbaka igen för multiplikationstabellerna. Det är dags att öva, öva och öva! Hjälp varandra där hemma att fråga och svara. Alla tabellerna från 1-10 behöver vi öva in. Detta är då en flytande läxa, som är på ert ansvar att underhålla. Det är så lätt att glömma tabellerna om man inte repeterar dem 🙂 Färskvaror behöver underhållas! Använd ert hjärnkontor dagligen till tabellerna nu. Jag lovar att nu när vi börjar räkna med större tal kommer du kommer ha stor användning av dem.

Appen momo:

För några dagar sedan har flera skolledare inklusive Anna-Lena gått ut och informerat vårdnadshavare om en “app” eller liknande som kallas för “Momo”. Denna information finns även på Schoolsoft för er att läsa.

 

Då flera av eleverna inte kunde koncentrera sig allts, utan i princip bara pratade om detta på lektionerna så tyckte vi lärare att det fanns en god poäng i att prata direkt med eleverna om detta. Vad vet vi har hänt? Vad går Momo ut på? Momo är ingen levande person. Hur ska jag hantera detta om jag blir kontaktad? Vad händer om jag redan har googlat eller sökt på momo? och så vidare…

 

Åsa tog detta med eleverna och vi upplever att det blev ett mycket lyckat samtal. Poängen med detta är att sprida lite kunskap om vad vi faktiskt vet och hur man som barn kan hantera detta om det skulle bli aktuellt. Viktigaste, kunde vi konstatera, är att prata med sina föräldrar och berätta!

 

Med detta hoppas vi även kunna lugna eleverna något och inte låte de, ensamma, skena iväg i fantasin och sprida rykten och oroa sig med saker som kanske inte alltid stämmer överens med verkligheten. Det kan givetvis vara så att fler barn pratar om det nu, men nu hoppas vi att de vet ”sanningen” och slipper spekulera och hetsa upp varandra mer än nödvändigt och samtidigt ha några strategier för att kunna hantera detta och man skulle bli kontaktad eller om man själv kontaktar Momo eller liknande.

 

Tack för ordet!

/Åsa

 

Kommande datum:

Måndagen den 24/9 . Eleverna börjar dagen 10:30. Mentorstiden uteblir då vi har samtal den tiden.

V. 40 Vi kommer att ha en dag den veckan som vi ska vandra och vara på utflykt. Mer info kommer.

 

Ha en underbar helg,

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Maria

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.