Mars v.8

 

Då var det lov! Eleverna jublar och fröknarna blir ledsna:) Så mycket vi kunnat lära om vi är i skolan varje dag, året om….Nja…vi är nog alla i behov av ett välförtjänt lov…haha… Den här veckan har vi bland annat  avslutat geografens testamente, gått på skolbio och pratat om Trumps mur mot Mexiko. En blandad kompott med massor av gott!

 

 

Så här ser det ut när vi myser framför Geografens Testamente Europa. Kärleken spirar och vi håller hårt i varandra:)

 

Rasterna består numera av sparkande av fotbollar, leken “burken” och gömma sig för fröknarna och bygga murar i dörröppningarna… Så skönt att vi börjar gå mot varmare och soligare dagar. Enligt meteorologerna så har vi nu fått en meteorologisk vår. Tack för den!

 

 

 

Vår avslutande fredag var fullspäckad med skoj. Dagen startade med en samling i klassrummet för att därefter ta oss vidare med bussen till Gustavsbergsteatern. Väl där fick vi njuta av filmen “Supa Modo” och även om det inte var den bästa filmen så fick den klart godkänt av eleverna. Även några droppar av tårar fick se sin väg ner från våra kinder… Efter filmen åt vi vår matsäck och njöt av trevligt sällskap. Väl tillbaka i skolan spelade vi sänka skepp. Avslutningsvis blev vi bjuda på Schwarzwaldtårta till det avslutande och rafflande avsnittet av geografens testamente. 

 

 

 

 

Fredagskluringen: I vilket land ligger Schwarzwald?

 

Fokus denna vecka:  Vad händer på nätet?

“Nät-etikett” är något vi pratat mycket om i Mars den här veckan. Det händer mycket på olika forum och eleverna interagerar med varandra på ett sätt som vi vuxna inte alltid vet. Det händer grejer helt enkelt och vi måste hjälpas åt att hålla koll. Lyssna på era barn när de interagerar och kommunicerar, ta telefonen och titta på konversationer men framförallt, var nyfiken och prata med era barn!

Det har nyligen kommit till vår kännedom, i dialog med er fantastiska föräldrar, att ett flertal av barnen har en del saker och beteenden som vi behöver ta tag i och hjälpa till att sortera, bearbeta och lösa. Det gäller inte alla men ett flertal och i olika situationer och på olika nivåer. De främsta utmaningarna som vi nu kan se, och som vi tog upp med barnen i tisdags, är följande:

  1. Att det finns vissa “Listor” som går runt på olika forum som exempelvis, discord, sms,  snap/story där man ska skicka in ett foto på någon och därefter ska kompisarna rösta och sätta betyg på varandras utseende och andra ytliga aspekter. (Det finns säkert andra forum än ovan nämnda som vi vuxna inte fått nys om än… )
  2. Ett mycket ovårdat och hotfullt språk gentemot varandra. Det är många hot, grova ord och kränkningar som förekommer mellan barnen i olika forum. Det startar oftas med en vänlig konversation som någonstans spårar ur och utmynnar i ett stort bråk dem emellan.
  3. Att veta var den här gränsen går, när något går från att vara en fredlig konversation till något annat och när något börjar spåra ut, är svårt. Istället för att säga STOPP så eldar man på situationen istället, tyvärr i alltid till det positiva.
  4. Det skapas allianser (olika team) som står mot varandra och gör att allt eskalerar och får stundom orimliga proportioner.

 

Då vi nu har identifierat några utmaningar vi har att jobba med så valde vi pedagoger att bryta schemat på tisdagens morgon och belysa detta i helklass. Eleverna blev nog mycket förvånade över vad som mötte dem denna tisdag morgon. Vi pedagoger (Åsa, Andreas, Miche och Victor) spelade upp en pjäs för eleverna där vi började med att prata om att vi skulle rangordna och betygsätta våra kollegor. Vi gjorde en lista på nätet där alla kunde svara vem de tyckte var snyggast och bäst. Någonstans i detta (svårt att säga när) blev vi ovänner och började kalla varandra för diverse glåpord. Detta eskalerade snabbt och vi började kalla varandra för alla möjliga hemska saker och vi skapade även allianser med och mot varandra. Rena kränkningar och hot alltså. Sen stoppade vi pjäsen!

 

Vår första fråga till eleverna därefter blev så klart: Var fick vi vårt material ifrån? En tystnad lade sig över rummet innan en modig själ sa lite försynt att det kanske kunde komma från dem själva, eleverna i mars. Tyvärr var vi tvungna att svara att så faktiskt var fallet…

Nu började vi arbeta på riktigt! Först listade vi de utmaningar som vi såg. Vad var det egentligen som hände i pjäsen och känner vi igen oss? Några förstod med sin tystnad, andra med sin förvåning och några kunde till och med hålla med offentligt. Tillsammans listade vi alltså våra utmaningar och hur vi samspelar med varandra. Vi pratade om att det lätt blir att man skapar allianser när man är arg och frustrerad och söker bekräftelse hos andra. Detta i sin tur gör att man eldar på problemen och tyvärr får allt att eskalera istället för att situationen blir bättre.

Men vad gör vi nu? Finns det några lösningar?

Jo, så klart det finns och dessa hittade vi tillsammans. Här kommer våra lösningar:

  • Berätta för en vuxen! Visa sina föräldrar eller lärare konversationen och få hjälp att bryta negativa händelser och hårda ord.
  • Svara med humor! Får man höra onda ord så svara på ett roligt sätt.
  • Svara inte tillbaka med samma elaka ord! Ingen tillbaka-kaka …
  • Skapa inga dåliga allianser! Få inte med dig andra i dåliga beteenden
  • Rycks inte med! Gå därifrån.. Skicka röda hjärtan i konversationen istället:)
  • Veta att man alltid har ett eget ansvar för vad man säger och gör!
  • Skapa bra allianser: Få med andra i positiva kommentarer istället! Det räcker med att en börjar så kan andra hänga på att säga positiva saker. Så går man ihop och fokuserar på beröm och uppåtpuffar istället.

Som ni ser så fick vi ett bra avslut på lektionen och vi kunde ta oss vidare genom dagen. Vi pedagoger tycker verkligen att vi fick till ett bra samtal där vi kom fram till flera konkreta och bra saker. Vårt primära syfte var att uppmärksamma att detta händer, visa eleverna att vi vet. Definiera problemet, så att säga. Sedan också göra eleverna uppmärksamma på att man har ett eget ansvar över sin tunga och sitt “digitala fotspår”dvs. det vi säger och gör på nätet är vi ansvariga för. Det sista syftet var naturligtvis att hitta lösningar och strategier för att detta ska bli bättre och kunna få ett slut. Men också att eleverna ska få konkreta tips på hur man kan bryta detta otrevliga mönster som ibland sker. Avslutningvis kan vi lyckligtvis konstatera att syftet även denna gång blev uppfyllt!

Vi kommer naturligtvis att uppdatera er om läget och hur vi arbetar i skolan i denna fråga. Mycket händer som sagt på nätet och utanför skolan men här behöver vi hjälpas åt. Även om det inte är skolrelaterat så påverkar det era barn här och därför vill vi vara en del av lösningen tillsammans med er föräldrar. Tillsammans kan vi hjälpa barnen att utvecklas till goda förebilder som tar ansvar för sina avtryck, både verkliga och digitala!

 

Övrig information:

Tips från coachen Andreas:

Tips från coachen Andreas:

Vi är i full gång med att skriva en text om en fantastisk rymdresa i vetenskapens namn. Det är en berättande text om hur livet i rymden kan tänkas vara. Under resans gång ska vi även besöka ett par planeter i vårt solsystem samt en måne till någon av dessa. Uppgiften ligger i Classroom.google.se och innehåller även en beskrivning till vad som förväntas skrivas.

Det är alltså dags för den första riktiga läxan i NO 🙂

Då det verkar som att det behövs lite mer tid till att göra klart uppgiften så får man ända tills söndag den 3e mars på sig att lämna in den, detta gör man genom att klicka på “lämna in” i uppgiften i Classroom. Så följ instruktionerna noggrant och ta hjälp av länkarna i dokumentet, google och youtube och skriv så det ryker 😉

Lycka till!

/Andreas

 

 

Kommande datum:

v.9

Sportlov.

fredag 1/3 Senast inlämning av NO-läxa

v.11

Onsdag 13/3 Föräldramöte. Start kl.18.00

v.12

Torsdag 21/3. Geografiprov. Mer info finns på schoolsoft under nyheter!

 

 

Ha en fantastisk helg,

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Åsa  

En kommentar

  • Michaela (Jonathans mamma) säger:

    Tack snälla för att ni finns och är så otroligt kloka! Svåra frågor är viktiga att ta upp. Heja er!

Kommenteringen är stängd.