Mars vecka 46

Kära marsianer,

 

den här veckan har vi verkligen levt i det som med stor sannolikhet kommer kunna läsas i historieskildringar längre fram. Många år fram i tiden kommer du kunna berätta att du minns när skolan fick stänga en vecka under coronapandemin 2020 och du istället fick ta del av undervisningen digitalt. Kanske kommer du berätta om hur det bidrog till att du lärde dig mycket om hur digitala verktyg fungerar och att du hade nytta av det senare i livet. Kanske kommer du berätta om hur hela samhället fick en digital skjuts. Jag hoppas att du kommer säga att det var lärorikt och spännande att ha digital undervisning i en vecka, men att det sedan kändes väldigt bra att komma tillbaka till skolan igen på måndagen. För även om ni har varit helt fantastiska – och det har ni varit! Och även om det här var det bästa alternativet just den här veckan – för det var det! Så är det ju ändå inte riktigt samma sak som att ses på riktigt. Det händer någonting när vi är tillsammans och jag längtar efter att träffa er igen på måndag.

 

Med det sagt får jag medge att jag är positivt överraskad över hur väl den digitala undervisningen har fungerat. Ni har kommit i tid, arbetat flitigt, följt ordningsregler och hjälpt varandra. Bra jobbat Mars och stort tack till er och era föräldrar som hjälpts åt att få det att fungera så väl.

 

 

Ämnesövergripande projekt

 

Det var ju tänkt att vi efter höstlovet skulle starta ett ämnesövergripande projekt i svenska, SO och engelska. Efter att ha löst av varandra i sjuksängen under tre veckors tid är Fredrik, Maria och jag själv nu grymt taggade på att sätta igång kommande vecka så håll i hatten för nu åker vi ut i Europa!

 

Vi startar upp tillsammans på måndag och kommer sedan arbeta med olika delar i respektive ämne. Under svenskan kommer fokus ligga på:

 

  • Att arbeta i grupp
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
  • Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
  • Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
  • Texter i digitala miljöer, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
  • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.

 

Planering i respektive ämne återfinns nu eller inom kort i ämnets LPP under Lokala planeringar här på hemsidan: https://lemshaga.se/lokala-planeringar/

 

Allt arbete kommer ske i det ämnesövergripande klassrummet på Classroom (inbjudan kommer).

 

Kommande vecka

 

Prov och inlämningar kan ha blivit uppskjutna, håll koll på schoolsoft.

 

På tisdagens NO ska ni ju utföra experimentet ni planerade i torsdags. Jag handlar det ni bett mig handla och ser till så att det finns engångsskedar, behållare och plasthandskar. Om du behöver något att ha på kroppen, t ex ögonbindel eller näsklämma, behöver du ta med det själv (ett enkelt alternativ är kanske mössa för ögonen och hålla för näsan).

 

Hälsning från textilslöjds-Åsa

 

Hej 
Ni elever i Mars som haft textilslöjd under hösten har skapat sköna och unika Fulmonster.  Ni har själva fått hitta på formen och sedan sytt och broderat era Fulmonster
Genom att vi benämner det fulmonster släpps mer kreativitet loss, vi fastnar inte i “snygghetsfällan”, det är tankeväckande och befriande. Efter avslutat arbete har ni fått berätta några rader om sin figur och dess egenskaper. De blir riktigt sköna typer, ibland lite hemska och ibland söta och lustiga historier.
Nu väntar ett projekt med slöjdpåsar och sen vår virkning, både virkade bokmärken o ett o annat eget projekt
Hälsningar från textillärare Åsa

 

Trevlig helg!

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.