Mars veckobrev v.40

Hej alla Mars-familjer!

Det har varit en händelserik vecka med mycket olika upplevelser. Det kommer säkert mer information om Vikingaliv både från Svenskan och So’n framöver, inte minst vet jag att eleverna jobbar vidare med Vikingatiden i båda ämnena och bearbetar intryck och kunskaper från besöket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inför höstlovet kan vi tipsa om att Vikingaliv har ett speciellt program man kan uppleva om man har tid och möjlighet på lovet. Till exempel kanske man känner att man inte hann se och göra allt och är sugen på att åka tillbaka, passa på under lovet!

 

 

Vandringsdag

Utflykten till Björnö var fantastisk, vi hade tur med vädret och vi fick en väldigt trevlig dag tillsammans. Totalt var vandringen ca 8km och det var flera som blev trötta i fötterna på sista biten till bussen. Hade man tagit det lite lugnt efter lunchen blev det bråttom att hinna med bussen men vi hann allihop. Med på utflykten var även Aylas hund, Bob, som älskade långpromenaden och alla underbara barn som lekte och gosade med honom (och för de som undrade så är han 1,5år och en Engelsk Staffordshire Bullterrier, rasen brukar kallas för “Staffe”).

Vi var tyvärr tvungna att vara extra tydliga vid tre tillfällen under onsdagen med hur viktigt det är att lyssna på instruktioner och att vara uppmärksam när instruktioner ges. De som har svårast att hålla fokus när lärarna pratar är de som väljer att stå med sina vänner och fortsätter prata fast än vi berättar viktig information. Då spelar det ingen roll hur tydliga vi är, vi ska inte behöva ställa oss på brandled och splittra kompisgäng för att eleverna ska kunna lyssna men vi behöver tyvärr fortfarande göra det .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trä- och metallslöjd

Min (Aylas) roll i år skiljer sig från förra året i och med att jag påbörjade en utbildning hösten 2016 till Trä-och metallslöjdslärare. Tidigare har jag varit långtidsvikarie i teoretiska ämnen (åk4 var det Svenska och So, i åk3 för de som gick här då hade jag Matematik och No). Men nu har jag som sagt bytt bana och inriktat mig mer praktiskt/estetiskt och jag stortrivs.

Så nu träffar jag inte hela klassen i rollen som undervisande lärare, slöjdgrupperna är istället halvklasser så jag får en termin med varje halvklass. Delar av min tid träffar jag däremot hela Röd eftersom jag är med som extra pedaogog på en del av deras lektioner. Ibland får jag även vikariera i Grön så de slipper mig inte helt.

Ungefär tre gånger per termin är jag borta en vecka i taget för att vara på plats vid Linköpings universitet och ha campusförlagda dagar i min distansutbildning. Men som tur är kan Sven hoppa in och vara vikarie för mig då. Jag har även åk3 och åk4 i Trä- och metallslöjd i år, Sven har fortfarande de äldre årskurserna på skolan.

I Mars jobbar vi med ett projekt i trä som ska förgylla vår skolgård och bli ett samarbete med fadderbarnen när vi börjar arbeta med dem. Vi bygger fågelholkar och det kommer även grupperna som har trä- och metallslöjd i vår att göra.

Arbetet syftar till att eleverna ska lära sig läsa, följa och senare skriva instruktioner. De samarbetar i mindre grupper eller par, de ska skapa något som andra har nytta av och som ska fylla en funktion, det finns ett tydligt syfte och en mottagare med uppgiften. Under arbetet repeterar vi hur man mäter, vi använder oss av räta vinklar och vinkelhake, det finns många kopplingar till matematik och teknik.

Fågelholkarna kommer att sättas upp på skolgården i vår innan fåglarna börjar bygga bon och det kommer vi göra på en av våra fadderdagar så att fadderbarnen får vara med och bestämma var holkarna ska sitta. Vi hoppas det här hjälper miljön och naturen och att eleverna får med sig kunskaper så att man kan göra fågelholkar hemma och hjälpa till även på andra platser.

All information och mer dokumentation finns i slöjdens lokala planering (även kallad Lpp) på skolans hemsida under Lokala planeringar eller via den här länken som tar er direkt till Trä- och metallslöjdens Lpp.

 

 

Viktigt v.41

Måndag – idrott INGET OMBYTE! för någon av grupperna, endast teori så ingen behöver ta med idrottskläder.

Ombyte och handduk som vanligt på den andra lektionen i veckan.

 

Det kommer flera prov framöver, inte bara nästa vecka, så gå in på schoolsoft så att ni har koll på planeringen.

Antingen tittar man på startsidan och klickar fram en vecka i taget på pilarna i övre vänstra kanten eller så klickar man på Översikt prov/läxor/uppgifter för att veta vad som kommer framöver i planeringen. Vi skriver inte ut all den här informationen i veckobreven längre för det är jätteviktigt att schoolsoft blir det första ställe ni letar efter information på.

 

 

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']