Merkurius veckobrev v.42

Hej alla elever och föräldrar i Merkurius!

Tänk vad fort tiden går och nu är det (äntligen) snart höstlov! 

I skolan har vi fortfarande fin arbetsro och flitiga elever! Trots det ska det verkligen bli skönt med ett välförtjänt läslov (ja ni läste rätt, för det är precis vad det är). Förr i tiden fick eleverna ledigt en vecka på hösten för att hjälpa till med att plocka upp potatisen inför hösten – då kallades lovet för “potatislov”. Nu för tiden får elever ledig för att läsa lite mer – ett läslov helt enkelt. SÅ, läs, läs läs!

På svenskan håller vi på att lära oss allt om krönikor och dikter. Man kan ju fråga sig varför vi lär oss om två texttyper samtidigt? Jo, därför att i en krönika ska skribenten använda ett målande, gestaltande språk med många liknelser och metaforer och det precis vad det är i en dikt. 

För er som inte vet vad en krönika är (det är helt ok!) är det en personlig artikel om vad du själv tycker och tänker om en aktuell händelse eller ämne. Ofta har du ett eget budskap du vill framföra. När du skriver en krönika ska du framföra egna åsikter och argument om något – det är alltså en argumenterande text. Syftet med texten är att underhålla och övertyga. Texten ska därför vara slagkraftig och innehålla målande, fantasifulla och finurliga beskrivningar. Måla med språket kan man göra genom att använda många liknelser, metaforer och idiom. Ni som känner er säkra på vad som är vad här kan sluta läsa och hoppa vidare neråt i texten. För er andra kommer det några förklaringar här: Liknelse – att vara långsam som en snigel, eller vig som ett kylskål, snabb som vinden. Här har man alltså liknat en företeelse med något annat för att beskriva vad man menar. Metaforer är egentligen, enligt min mening mycket roligare att använda och vi uttrycker oss dagligen, utan att vi tänker på det genom massor av metaforer. Ta bara till exempel: Brottas med matteläxan, luften gick ur bortalaget, sluta hacka på mig, ha lite is i magen, sluta slingra dig när jag frågar och hur jag än gräver i minnet kan jag inte minnas … ja ni fattar! Idiom då – jo det är också saker vi slänger oss med till vardags såsom: eld och lågor, hull och hår, ros och ris, få blodad tand, hålla tätt, kasta ögon på någon, det ligger en hund begraven … samtidigt är idiomen även metaforer som vi använd så pass mycket att dessa tillslut har blivit fasta uttryck!

Tanken är att eleverna ska vara klara med sina krönikor nästa vecka – så att jag får något roligt att läsa under läslovet.

Vad gäller klassresa eller lägerskola, kommer vi presentera alla fina förslag för eleverna efter höstlovet. Vi vill också passa på att betona att syftet med en eventuell lägerskola till Kebnekaise fjällstation är INTE en toppbestigning. Syftet kommer ligga på att visa vad Sveriges friluftsliv i fjällen har att erbjuda för kropp och själ. Oavsett vad eleverna väljer, hoppas vi att det ska bli ett fint minne för livet. 

Tack alla för ert fantastiska engangemang! Vi siktar på ett digitalt föräldramöte den 11 november kl.18. Länk kommer ligga på Schoolsoft. 

 

Ha nu en härlig helg!

/Team Merkurius

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.