Musikhistoria Antiken-Romantiken

Ansvarig/Ansvariga: Jonas Karlhager

 

Vad?

Hur ser epokerna ut i stil, miljö och historia?

Vad är kännetecknande och hur låter musiken?

 

LGR11:

’I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.’

’Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.’

  • Instrument och deras funktion i olika genrer och sammanhang, till exempel i en symfoniorkester eller i ett rockband.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av
    olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.

Hur?

Genomgång av Antik, Medeltid, Renässans (Barock), Wienklassicism och Romantik.

Keynotepresentation med lyssning, bilder och lärarens berättelser.

Samla anteckningar så gott du kan.

 

Uppgift:

Redovisningen samkörs med Svenska och SO och skrivs under lektionstid.

 

Under punkt 1 ska du skriva om en valfri epok utifrån tre underkategorier.

Under punkt 2 ska du jämföra din tidigare epok med en annan, förslagsvis angränsande epok, utifrån tre underkategorier.

Du får inte skriva mer än max 1,5 sida med 12 punkter (minst 600, max 800-900 ord).

 

Själva uppgiften tillhandahålls under lektionstid. Det är inte tänkt att du ska jobba hemma med detta!

 

 

Varför?

Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke och känslomässigt. Musik som estetisk uttrycksform används i en mängd sammanhang, har olika funktioner och betyder olika saker för var och en av oss. Den är också en viktig del i människors sociala gemenskap och kan påverka individens identitetsutveckling. I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,

Förutom det självklara kunskapsvärdet, där man tydligare ser sin egen koppling med historien och andra människor, bidrar redovisningsformen till att utvecklas till en tänkande individ. Här finns inga teorier som är fel, istället finns elevens egen koppling bredvid historien.

Utvärdering

Efter genomförd kurs.

Hur kan man utveckla elevens egen planeringskapacitet och på så sätt tydligt bespara honom/henne stress?

Think pair share för att delge våra tankar. Detta utifrån ett par enkla frågor: Vad var lätt/svårt? Vad kan jag förbättra?

 

Mina slides om du inte fick till att anteckna eller vill dubbelkolla något:

Musikhistoria antik-romantik